Velkommen til Outsideren, en ugentligt tilbagevendende klumme om de spil, der af den ene eller anden grund står i triple-a-produktionernes anonyme skygge. Et alternativt forslag til weekendens underholdning. Vi garanterer for kvaliteten, men anbefaler alligevel et åbent sind og villighed til at stifte bekendtskab med det atypiske. Spil på eget ansvar.

1

Outsideren omhandler i denne uge et gammelt spil, dog i nye klæder. Outcast er udkommet i en HD-version, og det forbigår selvfølgelig ikke en spilhipsters næse.

Så mens mange andre sikkert bruger weekenden på at fræse rundt i Asetto Corsa, der netop har forladt Early Access, eller sælger slaver på den anden side af California-nebulaen i Elite: Dangerous (jeg kigger på dig, Martin Wiinholt), skal vi bruge tiden på at rejse til fremmede dimensioner.

Outcast udkom oprindelig i 1999 og blev udviklet af hedengange Appeal under franske Infogrames' banner. Det var et atypisk spil dengang, og det er det i høj grad stadig. Der er simpelthen ingen andre spil som det, og det gør det til en spilhistorisk kuriositet.

Det handler om, at mennesket, i bedste Interstellar-stil, har fundet vej til en paralleldimension, hvor underlige golde landskaber befolket med mystiske væsner ruger. Hovedpersonen bliver sendt derind for at forhindre et kollaps dimensionerne imellem, men bliver hurtigt rodet ud i alle mulige sidehistorier, som de mystiske indfødte behøver hans hjælp.

2

Det mest karismatiske ved Outcast er utvivlsomt dets voxel-grafik, der er en sjældent brugt grafik-teknologi i spilbranchen. Ikke desto mindre kan den præstere et ret unikt look og er især anvendelig til at genere bizarre landskabsformer, hvilket Outcast har rigeligt af.

Den opdaterede version, Outcast 1.1., er mere eller mindre identisk med originalen, dog nu med understøttelse af højere opløsninger og controller. Mere skal man ikke forvente, og så er det endda kun med hiv og sving, de kommer i land med de tekniske forbedringer. Mit GTX770 havde i hvert fald svært ved at trække flere frames end 22-25 i sekundet ved 1080p, og det tænker jeg, ikke kan være rigtigt.

Ikke desto mindre er Outcast et kig værd, især hvis man har interesse i spilhistorie og ikke er bange for at prøve noget helt anderledes. Det tager noget tid at komme ind i, men hengiver man sig først til dets sælsomme univers, leverer Outcast stadig varen.

... og skulle man allerede eje GOG-versionen, får man v. 1.1 ganske gratis. Steam-troene, derimod, må punge ud. Denne opdatering skal i øvrigt ikke forveksles med Outcast-rebootet.

About the author

Mark Elsberg

Mark Elsberg

Redaktør

Mark er vores inkarnerede Nintendo-mand. Nintendo Boy, driller vi ham med. Men det falder altid lidt i baggrunden, når han giver igen med sit teknologiske vokabularium og øser ud af sin viden om, hvad der egentlig er inde i Mario eller næste generations konsoller. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.

Flere artikler af Mark Elsberg

Kommentarer (1)

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading

Relateret indhold

Outcast får remake til næste år

Kommer til PlayStation 4, PC og Xbox One til marts 2017.

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

Seneste

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

Skyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Annonce