Flashpoint: Skandalen om det nebuløse nyhedsbrev

Hvori en mand ved navn David Braben lærer betydningen af 'rettidig omhu'

Elite: Dangerous er et always-online spil eller skandalen om det nebuløse nyhedsbrev

Ugen der gik blev i stor grad brugt på at betragte David Braben og hans firma Frontier Developments sprælle i nettet på en 11.000 post stor tråd på deres eget forum.

I et nyhedsbrev sidste uge forsøgte firmaet på eminent klodset vis at halvt snige, halvt pitche sig ud af, at man på et eller andet ubestemt tidspunkt de sidste 1.5 år har truffet beslutning om ikke at gøre Elite: Dangerous til et singleplayer offlinespil. Det var ellers en af byggestenene i den historiske Kickstarter der fik spillet i udvikling da man i december 2012 bad folk om at donere penge til udviklingen af et nyt Elite.

1
Dette vindende smil blev foreviget på et tidspunkt inden nyhedsbrev #49 blev sendt ud.

Siden Kickstarterkampagnen nåede i mål, det gjorde den på Brabens fødselsdag, den 5 januar 2013 med et dengang rekordstort beløb, over 1.7 mio britiske pund, har man udviklet på spillet det udkommer her 16. december. Desværre fandt man i løbet af udviklingen ud af, at man ikke længere havde lyst til at lave et singleplayerspil. Visionen for spillet ændrede sig. Elite skulle være et onlinespil. Galaksen skulle være levende, ikke statisk.

Helt glemt blev singleplayer dog ikke, men det kom undervejs til at hedde soloplay (og det skrev vi begejstret om i sidste uge her i klummen). Soloplay er et fascinerende amalgam af alt det bedste fra MMO'er, konsekvenserne, uigenkaldeligheden, uden det værste: de andre og dem der er bedre end en selv.

Sorgen over at spillet ikke kommer med offline singleplayer er derfor til at overse her på matriklen, men håndteringen af nyheden var et klasse-eksempel på dårlig kommunikation. Man skal bare, særlig overfor for folk der kvit og frit har givet flere tusinde kroner, holde sine løfter, eller de mindste fortælle dem hvorfor man ikke gør det, med oprejst pande og med rettidig omhu.

Arma 3 GetTactical

Vi vil ikke skrive alenlangt om denne her mod, men den fortjener i den grad at blive nævnt: en mod til Arma 3 der gør det muligt, at styre hver soldat som spillede man Jagged Alliance eller Combat Mission.

Det er forrygende.

Nu kan dine taktiske vignetter i Arma endelig få den opmærksomhed de fortjener. Med simple (som i elegante, ikke simplistiske) musekombos giver man de enkelte soldater i ens gruppe ordre til at gå, løb, kaste sig på jorden eller sidde på hug. Det bedste af det hele er, at man kan pause undervejs for at give ordre, hente kaffe eller tage screenshots.

Prøv den.

Jump to comments (0)

About the author

Martin Wiinholt

Martin Wiinholt

Editor-in-chief, EG.dk

Martin kan godt lide virkeligheden. Han er faktisk så opslugt af den, at han hver gang chancen byder sig opsøger den i sine favoritgenre blandt krigs- og fartøjssimulationer på pc. Er desuden set tænde for en Wii helt uden at tøve. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading