Vi befinder os i Tivoli Town, en sød mekanisk by, der rummer en masse finurlige, men hjælpeløse robot-indbyggere. Du spiller som Haydens nye lærling, der har en drøm om at blive en ægte Machineer, men Hayden er en streng chef, som kun kan imponeres ved hjælp af hårdt, seriøst arbejde.

Heldigt for dig, så bliver byen lige nu hærget af en udspekuleret robot-mus, der render rundt og stjæler mekaniske dele fra byens indbyggere. Din mission er at hjælpe de stakkels indbyggere med at reparere deres genstande, så de igen kan blive glade. Men frygt ej, for du er ikke alene. Din mekaniske fugl af en følgesvend vil følge dig på dit eventyr og samtidig hjælpe dig med at blive byens bedste Machineer.

Din mekaniske fugl af en følgesvend vil følge dig på dit eventyr og samtidig hjælpe dig med at blive byens bedste Machineer.

1

Din første arbejdsdag starter i Haydens egen shop, hvor du skal hjælpe ham og hans arbejdere med at fikse dørklokken. Herfra går eventyret raskt videre ud igennem Tivoli Towns egne gader, hvor du blandt andet skal hjælpe byens lokale bar med at få dets neon skilt til igen at lyse, eller hjælpe den lokale DJ med at reparere hans udstyr, så han igen kan fylde byens gader med funky rytmer.

Dette er dog kun en lille del af alle de opgaver, som Machineers nu engang byder på. Spillet er prop fyldt med både store og små opgaver, som man hele tiden skal løse. Størstedelen af opgaverne virker så gennemtænkte og unikke, at udførelsen af praktisk arbejde nærmest bliver til en leg. Det gælder alt fra at reparere ødelagte maskiner til at bygge dit eget køretøj. Dette gøres primært ved at placere tandhjul, kæder og kabler de korrekte steder med musen, og voila, genstanden er nu, forhåbentlig, funktionel igen.

Størstedelen af opgaverne virker så gennemtænkte og unikke, at udførelsen af praktisk arbejde nærmest bliver til en leg.

2

Mislykkedes det, så er der altid hjælp at hente, da man allerede efter et par forsøg kan få løsningen vist på en tegning, eller blot modtage små hints, hvis man ikke ønsker at skippe udfordringen helt. Dette kan være gavnligt, da spillets sværhedsgrad stiger så hurtigt, at det på kort tid sagtens kan blive en alt for stor mundfuld for nogle.

I sandhed så er Machineers ikke et spil for alle. Spillet kræver nemlig, at spilleren selv kaster sig ud i udfordringerne uden en forventning om at blive taget ved hånden. Er man derfor ikke klar på en udfordring eller to, så virker spillet måske ikke særligt tiltalende, men hvis man derimod tager i mod udfordringen med oprejst pande, og ikke er bange for at sidde og gruble over løsningen, så er der garanti for, at man ikke bliver skuffet.

Machineers er et veludført spil med en unik stemning, søde animationer og sjove udfordringer, og selvom spillet ikke byder på lange replikker og en detaljeret baggrundshistorie.

Trods sværhedsgraden er Machineers et veludført spil med en unik stemning, søde animationer og sjove udfordringer. Selvom spillet ikke byder på lange replikker og en detaljeret baggrundshistorie, er det så veludført, at uanset hvad, vil man finde sig selv trække lidt på smilebåndet. Også spillets soundtrack er så godt, at det fuldender oplevelsen.

Det giver i sandhed universet sin egen charme, hvilket man især mærker, når man endnu en gang slentrer frem og tilbage i Tivoli Towns små gader med drømmen om at blive byens bedste Machineer.

8 /10

Machineers er udkommet på Android og App Store. Vi spillede en fremtidig pc-version.

Sheila Stormfeldt

Sheila Stormfeldt

Staff writer

Sheila er en vaskeægte fan-girl, især når snakken falder på The Sims, hvor hun ynder at bygge for derefter at dræbe både venner og bekendte. Er ved lejlighed set iført Mario-kasket og moustache, hvilket har givet hende det yndefulde øgenavn Mariohat Stormpants. Største spilbedrift var da hun romancede samtlige NPC'er i Dragon Age i én og samme gennemspilning. Har været hos Eurogamer.dk siden 2013.