Crytek har i den grad formået at dele vandene blandt gamere med deres spil. Hvor der var relativ enighed om den høje kvalitet i første udspil, Far Cry fra 2004, var der fra Crysis og frem langt større uoverensstemmelser. Den ene lejr mente, at der var tale om FPS'ens genfødsel, og den anden mente i store træk, at der blot var tale om en interaktiv tech-demo, som i øvrigt kun kunne køres på maskiner importeret fra fremtiden.

Der er gran af sandhed i Crysis' ry som kortsmelter, men spillets gameplay forsvandt i for høj grad i diskussionen, selv om det gemte på stor underholdning og unikke gameplaymuligheder via den innovative nanosuit.

Diskussionen fortsatte ufortrødent med udgivelsen af Crysis 2 og 3, og udover de stadigt høje systemkrav, blev Crytek nu beskyldt for at lefle for konsollerne, og derved fordumme deres spil, og stikke PC-folket i ryggen. Patches og textures i høj opløsning gjorde sit for at formilde den forsmåede mester-race, men da Ryse: Son of Rome så blev annonceret som en ekslusiv Xbox One-titel, var der igen sure miner.

Nu er Ryse så alligevel på vej til PC, og selv om spillet kom til Xbox One sidste år, er det grundet den maskines sene udgivelse her til lands stadig en nyhed for de fleste danskere. Vi har haft glæden af at have det mellem hænderne i et par timer.

Ryse: Son of Rome er et actionspil, som har den romerske centurion Marius i hovedrollen. Den relativt korte demo vi havde fingre i kastede ikke det store lys over historien, men tilsyneladende følger man Marius gennem hele hans liv, og det er et af de mere begivenhedsrige. Man kastes ind midt i handlingen, hvor man har til opgave at slå en invasion af et romersk fort tilbage. Handlingen ses i tredje person, og man bliver øjeblikkeligt mindet om God of War, da der er tale om hack 'n slash gameplay. Der er dog ikke nær så store armbevægelser i håndgemænget, både fordi Ryse umiddelbart lægger sig lidt tættere op ad virkeligheden, og fordi Ryse bare ikke virker så ambitiøst i sin tilgang. Der er mulighed for at angribe og beskytte sig, og når fjenden er tilpas udmattet, kan man give ham nådesstødet via en kort QTE. I løbet af den godt 1 time lange demo når man ikke at kede sig, men strakt over 10 timer kan systemet måske godt gå hen at blive lidt ensformigt. Det må dog vise sig, om der er større variation i det fulde spil.

Udover de direkte kampe, får man muligheden for at dirigere tropper til f.eks. at skyde med katapulter, løbe frem mod fjenden, og andre simple kommandoer, men der er altså ikke tale om et sidestykke til Rome: Total War. Fokus er 100% på action, på godt og ondt. Hvad spillet ellers gemmer på af gameplay-variationer må vi vente på det færdige produkt med at se. Det viste tyder på et solidt actionspil, men vi håber på lidt flere udfoldelsesmuligheder.

4k
Blandt det særlige ved Pc-udgaven kontra konsolversionen er muligheden for at spille i op til 4K. Klik for stor.

Uanset hvad man ellers mener om dem, har der dog altid været bred enighed om, at Crytek har excelleret rent grafisk, og at barren er blevet skubbet med hver ny udgivelse fra studiet. Fra første øjekast i Ryse er det åbenbart, at den tradition holdes i hævd. Detaljegraden er tårnhøj, effekterne er smukke, fysik og animation er fløjsglatte, og hvorend man kigger, bliver man imponeret. Lydsiden er ikke på samme måde iøjnefaldende imponerende, men er bestemt opgaven voksen. Figurerne er også overbevisende udformet, og overgange fra cutscenes til gameplay er næsten ikke til at få øje på.

Samlet set virker pakken imponerende, men der er risiko for en distanceblænder. Vi er dog ukuelige optimister her på redaktionen, og satser på, at det færdige spil har den fornødne variation til at fastholde begejstringen.

Vi får se på PC til oktober.

About the author

Troels Sejrup Rødkjær

Troels Sejrup Rødkjær

Contributor

Troels har sovet, spist, læst og levet gaming siden hans hænder var store nok til at omklamre et gamepad, og han har aldrig siden givet slip. Han kan fare vild i sin egen lejlighed, men vækker du ham om natten, kan han tegne et ret præcist kort over Hyrule i Ocarina of Time. Han undres til stadighed over at surround sound så sjældent prioriteres i et ordentligt gamer-setup.