Trieste - Brætspilsanmeldelse

Kampen om magten begynder nu!

Solen rejser sig over en unavngiven middelalderby, en by som alle andre på sin tid: beskidt, korrupt, ildelugtende og gennemsyret af grådighed. Handelsmændene vil bare rage penge til sig, for mere vil ha' mere. Byens tyve og andet rakkerpak sørger dog for at holde handelsmændene i ave, primært ved at hugge alt der ikke er naglet fast til jorden. De bliver til gengæld forfulgt, anholdt og gennemtævet af byvagterne, der samtidig forsøger at holde handelsmændenes magt nede. Det er altså en for en selv, og alle mod alle andre, og den amerikanske selvstændige udvikler og udgiver Victory Point Games står for et interessant design i Trieste, et kortspil for præcis 3 kumpaner. Spillet kan købes direkte hos udgiveren for $24,99, men kan sandsynligvis findes i europæiske onlinebutikker til en bedre pris pga. den høje danske importtold. Spillet er tilsendt som anmeldelseseksemplar af udgiveren, Victory Point Games.

Box

Først undres man over hvorfor nogen overhovedet vil designe et spil der kræver præcis tre spillere, for med mindre ens kone har et meget friskt syn på det åbne forhold er man sjældent samlet præcis tre mennesker der lige trænger til lidt middelalderintriger. Fem minutter inde i spillet indser man dog at Trieste ikke ville fungere på nogen andre måder, for det er nemlig fuldstændig asymmetrisk.

Hver spiller har sit eget, unikke deck, og hver runde lægger man ét kort fra sin hånd ned på bordet, vender det om og gør hvad der står. Så trækker man nogle flere kort, tager en runde til, og det lyder jo kedsommelig simpelt - og det ville det også være, hvis ikke man sidder og sveder tran i frygt for at de andre har luret dit bluff og om få sekunder får alle dine planer til at ramle om ørerne på dig. Men lad os se hvordan man vinder, for når først vi ved hvad målet er giver hele kampen dertil langt bedre mening.

Med mindre ens kone har et meget friskt syn på det åbne forhold er man sjældent samlet præcis tre mennesker der lige trænger til lidt middelalderintriger

Handelsmændene vinder spiller når de har samlet en stor, fed bunke pengekort på hånden, så de sidder bare og hiver penge hjem hver runde. Eller, det ville de gøre hvis ikke tyvene vinder når de har gennemført et vist antal succesfulde røverier ved at spille tyve på bordet der trækker kort fra handelsmandens hånd. Derfor kan handelsmanden ikke bare sidde med alle sine penge frit fremme, han er nødt til at spille kort der tillader ham at hindre tyvenes arbejde, primært ved at bestikke byvagterne så de fokuserer på at fange tyvene. Byens brave vogtere vinder nemlig når et vist antal tyve er blevet sat bag lås og slå, men hvis de kun fokuserer på at fange kriminelle bliver der jo aldrig stjålet noget fra handelsmændene, så de skal også passe på de ikke fanger alle tyvene for hurtigt. I stedet skal de bruge noget tid på at indkræve skatter fra de stakkels handelsmænd, der så til gengæld må bruge nogle af deres hårdt tjente penge til bestikkelse af dommere og lovgivere.

1

Her er altså de to vigtigste ting ved Trieste, der afgør om du hopper med på vognen eller lader dig den passere forbi: hver af de tre grupper kræver en signifikant anderledes strategi, taktik og spillestil i forhold til de to andre, og de modarbejder hinanden på kryds og tværs så man skal bluffe sig vej til sejr. Normalt i denne type spil er der en sten-saks-papir-struktur, hvor hvert deck har netop én modstander, og her må man tage hatten for at Trieste forsøger sig med et mere komplekst design.

Trieste er et ganske lille spil, med begrænset genspilbarhed når man først kender de forskellige grupper indgående, og så kan de forskellige spil hurtigt begynde at føles noget ens. Der er dog en lille miniudvidelse med i form af helte der bryder reglerne, og i prisklassen kan man finde mange bedre kendte, men langt kedeligere spil. Så hvis du leder efter et godt, interessant lille tre-personers spil kan jeg kun anbefale Trieste, for du vil få mange timers spil før du har luret alting.

7 /10