Ubisoft har en strategi om, at alle deres spil skal have online-elementer, og The Crew er det første, af deres kommende spil, vi får at se, som tager internetfunktionaliteten et skridt videre, og implementerer det som en del af spillets kerne. Men udover at kræve en internetforbindelse, så er The Crew også et bilspil i den "sim"-ede ende af arkadegenren. Relativt realistisk fysik altså, men stadig hovedsageligt fokuseret på at det skal være let og sjovt at køre bilerne.

Spillet bliver udgivet af Ubisoft, men det er rent faktisk udviklet af det relativt nye studie Ivory Tower. Det er interessant fordi Ivory Tower i høj grad består af folk, der lavede Test Drive Unlimited tilbage i 2006. Dét spil udviskede grænsen mellem singleplayer og multiplayer allerede på den forrige konsolgeneration, og det var nok en smule før sin tid. The Crew blev udtænkt da folkene bag indså, at deres ambitioner ikke ville kunne blive indfriet i en ren efterfølger til Test Drive Unlimited, de ville mere end det. Og selvom The Crew bygger meget på det grundlag, der blev skabt af den åndelige forfader, så er paletten også udvidet betydeligt, ikke mindst i form af de ekstra hestekræfter i den nye konsolgeneration og tilsvarende på PC.

kort
Du kan vitterligt køre hele vejen fra New York til Los Angeles

Når du starter The Crew op og kommer igennem de indledende missioner og filmsekvenser, vil du opleve, at der er andre spillere i dit spil. De kører rundt i nærheden og passer egentlig sig selv, men du kan også udfordre dem til løb eller invitere dem til at hjælpe dig med dine missioner. Teknikken bag sørger for, at du ikke drukner i invaderende spillere. Det er kun en lille håndfuld du får at se.

Din opgave er at køre løb for at kæmpe dig op i hierarkiet i en underverden af ulovlige gaderæs. Det er ret standard open world, du kan køre frit rundt på kortet og vælge de udfordringer, der ser spændende ud. Der er også en god variation, så der er missioner, der handler om at køre fra politiet i bedste GTA-stil, i nogle skal man levere en bil et bestemt sted på kort tid - helst uden ridser, og nogle missioner handler selvfølgelig bare om at komme først i mål. Mellem missionerne kan man køre frit omkring, og give sig i kast med mindre opgaver, sidemissioner om man vil, som f.eks kan være at udføre et langt hop, køre slalom eller holde en høj hastighed. Det minder meget om den måde Forza Horizon byggede sin verden op.

Det giver den samme fornemmelse af "et rollespil med biler", som også Forza Motorsport-serien sigter efter...

Det lyder måske ikke så imponerende - eller nyskabende, men dertil skal lægges, at bilerne fås i hele seks forskellige specifikationer, fra gaderæsere over dedikerede banebiler til off roadere. Og det er selvfølgelig afspejlet i missionerne. Og så er det endda lidt misvisende, at sige at bilerne fås i seks forskellige specifikationer. Du kan bygge dine biler i seks forskellige specifikationer. Det giver den samme fornemmelse af "et rollespil med biler", som også Forza Motorsport-serien sigter efter, men den kendte formel, hvor bilerne kan opgraderes, styles og justeres i forhold til både udseende og ydeevne, får her en ekstra dimension, i og med at man jo har brug for flere forskellige specifikationer.

Med et open world kort, der dækker hele USA, om end i "formindsket" udgave, læssevis af missioner med stor variation og fuld udnyttelse af din venneliste og internettets muligheder generelt, satser The Crew på at være det ultimative bilspil for alle andre end de mest kræsne simulationsfans.

The Crew er ude på PlayStation 4, Xbox One og PC den 11. november.

About the author

Janus Hasseriis

Janus Hasseriis

Skribent

Janus kan uden tøven sige til dit ansigt, at han godt kan lide at spille Pokémon. Det er der ikke mange granvoksne mænd der kan. Men der er meget mere i gemmerne hos denne digitale eventyrer og redaktionens eneste oprigtige fan af Halo. Kan i øvrigt se gennem vægge tyndere end 20 cm. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.