Crytek, som hovedsageligt er kendt for FPS-serien Crysis, har det overordentligt svært for tiden, ifølge dsogaming.com.

Spillene har været mere kendt for det høje grafiske niveau, og dertilhørende massive hardwarekrav, end for spillenes indhold, og den stående joke omkring nye grafikkort, "men kan det køre Crysis?", hives stadig frem i ny og næ af vittige spilentusiaster.

Det er tilsyneladende ikke lykkedes for Crytek at overbevise tilstrækkeligt med øvrige udviklere om CryEngines fortræffeligheder, på trods af dens høje optimeringsniveau og prisbillige abonnementsstruktur. Snakken om CryEngine blandt udviklere på det nyligt overståede Game Developers Conference var ifølge dsogaming.com også overvejende negativ.

Dertil rapporteres udviklingen af Crytek's Xbox One lanceringsspil, Ryse: Son of Rome, som katastrofal. Spillet var bagud i udviklingen helt frem til udgivelsen, og salgstallene har ikke været imponerende. Anmelderne havde heller ikke meget besvær med at holde armene nede da spillet udkom, hvilket givetvis heller ikke har hjulpet på spillets skæbne.

Crytek selv mener, at "overdramatiserede rygter", sat i gang af bitre ex-ansatte, bærer en stor del af skylden for firmaets problemer. Det er blevet rapporteret, at ansatte har fået udbetalt deres løn for sent, og at nøgleansatte har sendt ansøgninger til andre udviklere. Dertil kan lægges fiaskoen med free-to-play shooteren Warface, som floppede på alle andre markeder end det russiske.

Crytek har udmeldt, at de forventer en kapitalindsprøjtning inden længe, hvilket muligvis kan redde Crytek på den korte bane. Der er dog ingen tvivl om, at firmaet har brug for et regulært hit inden længe, hvis situationen skal ændres.

About the author

Troels Sejrup Rødkjær

Troels Sejrup Rødkjær

Contributor

Troels har sovet, spist, læst og levet gaming siden hans hænder var store nok til at omklamre et gamepad, og han har aldrig siden givet slip. Han kan fare vild i sin egen lejlighed, men vækker du ham om natten, kan han tegne et ret præcist kort over Hyrule i Ocarina of Time. Han undres til stadighed over at surround sound så sjældent prioriteres i et ordentligt gamer-setup.

Flere artikler af Troels Sejrup Rødkjær