Eurogamer er blevet inviteret til San Fransisco for at se et nyt spil, som EA har tænkt sig at præsentere for verden under E3 konferencen i Los Angeles. Desværre er spillet allerede blevet lækket og derefter bekræftet af EA selv.

Så da jeg ankommer til EA's hovedkvarter i Redwood Shores, er det med nysgerrighed angående selve spillet, men også med tanken: hvad mon de gør nu, når ikke Battlefield: Hardline kommer som nogen overraskelse i sig selv?

Kyniske kommentatorer har bemærket at EA's anden store serie af krigsspil, Medal of Honor, har fejlet grumt og nu faktisk ikke er i aktiv produktion længere, hvilket kunne være en årsag til at Batttlefield-navnet nu også sættes på spil, som ikke kommer fra DICE. Måske derfor er Visceral hurtige til at understrege, at de har arbejdet på Battlefield: Hardline i flere år, og at det faktisk ikke er første gang de arbejder med Battlefield - de stod også bag DLC-pakken "End Game" til Battlefield 3.

... der opstod også en tanke om at spil omhandlende moderne krigsførelse er blevet lavet, og at genren er dækket godt ind

Hos Visceral er store fans af Battlefield-spillene, men der opstod også en tanke om at spil omhandlende moderne krigsførelse er blevet lavet, og at genren er dækket godt ind. Hvad nu hvis man kunne lave et Battlefield, der handlede om politi og røvere, hvor tonen ikke helt var så seriøs?

Inspirationen kom fra f.eks film som Heat. I stedet for anonyme slagmarker skulle spillet foregå steder, man som spiller ville genkende. Det skulle handle om kriminelle, der ikke som sådan vil overtage verden, men bare røve en bank eller to. Det skulle være et spil, hvor man kunne lave biljagter og udtale ordene: "you have the right to remain silent!".

motorcykel

Sammen med de andre journalister, får jeg lov til at prøve to forskellige multiplayer-spiltyper på et enkelt kort. Singleplayer-delen bliver stadig holdt hemmelig. Vi spiller Heist og Blood Money. Heist er en asymmetrisk spiltype, hvor de kriminelle skal forsøge at nå ind til to forskellige pengedepoter og derefter stikke af med pengene. Politiet skal selvfølgelig forsøge at stoppe dem. Blood Money er i samme stil, men er til gengæld symmetrisk. Centralt på kortet er der et enkelt pengedepot. De kriminelle vil selvsagt stjæle pengene, mens politiet forsøger at konfiskere dem. Begge hold har armerede lastvogne stående klar til at køre pengene væk i, men disse lastbiler kan også blive røvet løbende af det modsatte hold.

I Blood Money er "pengene" ikke bare en enkelt sæk, der skal stjæles. Man henter og transporterer en del af rovet i små bidder. På den måde bliver spiltypen til sådan en slags blanding mellem klassisk Capture The Flag og Battlefields typiske Conquest, hvor man angriber og forsvarer faste punkter i en kamp om at optjene flere point end modstanderne.

Kortet vi spiller på er en version af midtbyen i Los Angeles. Jeg er ikke bekendt med Los Angeles, så jeg kan ikke afgøre om det er en tro kopi, eller blot en arkitektur der minder om. Til gengæld opstår der hurtigt scenarier, hvor man virkeligt føler sig som en del af filmen Heat. Der er noget fantastisk over skyde med kraftige automatvåben på åben gade, mens man går i dækning bag parkerede biler og alting eksploderer omkring én. Store dele af banens elementer kan ødelægges og der er blandt andet en stor kran, der kan vælte ned i en bygning, og på den måde skabe en helt ny rute gennem kaosset. Der er selvfølgelig også andre kort i spillet, men vi får ikke lov til at se eller prøve dem.

Spillet ville ikke være Battlefield uden køretøjer, og der er en lang række biler af forskellige karakter, fra almindelige patruljevogne, over kraftige firehjulstrækkere til pansrede køretøjer med kanoner på taget. Man kan endda få lov til at køre motorcykel og flyve helikopter. Det typiske brede arsenal af våben, er også udvidet med en lang række gadgets. Deriblandt strømpistoler, gribekroge og zip lines.

arresteret

Kortet vi spillede på er relativt lille, og på den måde blev oplevelsen næsten som en arena shooter, mere end de typiske enorme slagmarker man ellers ser i Battlefield. Umiddelbart føltes det ellers utrolig meget som at spille Battlefield - på godt og ondt. På trods af de klare objektiver og endda den asymmetriske natur i Heist, kom det hurtigt til at fungere som en traditionel shooter: skyd de andre, før de skyder dig. Det kan skyldes, at vi alle var helt grønne i forhold til spillet og banen, men jeg oplevede at det strategiske element var klart sekundært, og f.eks politiets mulighed for at anholde de kriminelle og afhøre dem, så jeg slet ikke noget til men hørte om det bagefter fra de andre tilstedeværende.

En interessant detalje er, at udover de forskellige spiljournalister fra hele verden, så havde EA også inviteret en række prominente YouTube-personligheder, der alle fokuserer på Battlefield som kompetitivt spil. Efter sigende var de franske verdensmestre i Battlefield endda til stede. Udover at det viser noget om, at f.eks YouTube begynder at blive taget meget seriøst af EA, så er det også et fingerpeg om, at de ønsker at Battlefield: Hardline skal være et kompetitivt spil, hvor feedback fra seriens fans tages til efterretning allerede i udviklingsfasen.

Battlefield: Hardline udkommer til efteråret på et endnu ikke afsløret antal platforme.

Eurogamer.dks tur til San Fransisco var betalt af EA Games.

About the author

Janus Hasseriis

Janus Hasseriis

Skribent

Janus kan uden tøven sige til dit ansigt, at han godt kan lide at spille Pokémon. Det er der ikke mange granvoksne mænd der kan. Men der er meget mere i gemmerne hos denne digitale eventyrer og redaktionens eneste oprigtige fan af Halo. Kan i øvrigt se gennem vægge tyndere end 20 cm. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.