Du kan læse første del af artikelserien, som handler om Nintendo's spæde start til og med NES, lige her

I denne ombæring af historien om Nintendo vil vi se på Nintendo's første relle håndholdte konsoller, samt Super Nintendo, Nintendo 64, og til sidst Gamecube.

Tredje og sidste del af artiklen, hvor vi tager fat på Wii, Wii U, Nintendo 3DS/2DS, og fremtiden for Nintendo, bliver udgivet i næste uge.

2013/articles//a/1/6/7/3/9/0/9/eurogamer-see1v3.jpg

Game Boy

I 1989, da NES-feberen stadig rasede, øjnede skaberen af Game & Watch, Gunpei Yokoi, mulighed for at viderudvikle sin populære opfindelse, og gøre op med nogle af dens begrænsninger. Først og fremmest var det noget af en hæmsko, at hver Game & Watch kun var i stand til at afvikle det ene spil maskinen var født med. Desuden var der meget begrænsede udfoldelsesmuligheder i forhold til grafik, lyd og animation, og gameplaymæssigt kunne spillene ikke byde på meget andet end primitive små stykker tidsfordiv.

Game & Watch havde dog fat i den lange ende i nogle henseender, og Gunpei Yokoi valgte derfor at tage de mest brugbare elementer med over til den nye generation af håndholdte maskiner.

Gameboy så dagens lys den 29. April i Japan. Spilleren var i stand til at skifte spil på samme måde som det var muligt på NES, og der var derfor mulighed for et utal af forskellige spiloplevelser på samme maskine.

Kontrollen var magen til layoutet på NES'ens controllere, som i forvejen var hentet direkte fra Game & Watch.

Lyden, som nogen i dag måske ville kalde for en kende "dåset", kom ud af en lille højttaler i hjørnet af konsollen, og de mere hensynsfulde kunne nyde musikken i fuld stereo via høretelefoner.

2013/articles//a/1/6/7/3/9/0/9/eurogamer-et7hw1.jpg

Grafikken bestod af hele 160 × 144 pixels, som kunne vises i fire forskellige grønne nuancer. Det lyder umiddelbart ikke af så meget, men det lykkedes på trods for kreative sjæle at skabe ganske imponerende grafik indimellem.

4 spil var tilgængelige ved konsollens lancering i Japan, nemlig Baseball, Alleyway (en Breakout-klon), Yakuman (et Mahjong-spil), og Super Mario Land. Konsollen blev lanceret med en kopi af Tetris i kassen i Europa og USA, og det er også dette spil, som mange forbinder med konsollen.

Spillere verden over tog maskinen til sig med det samme, og det første oplag på en million eksemplarer blev udsolgt på bare få uger i USA.

Tetris var naturligvis en kæmpesællert, da det for manges vedkommende blev leveret sammen med konsollen, men Game Boy blev hjemsted til et af de helt store fænomener inden for gaming få år efter lanceringen.

Pokemon

For de ganske få uindviede der er tilbage, er Pokemon en slags RPG i børnehøjde. Kort fortalt har spilleren som opgave at indfange så mange Pocket Monsters (deraf POcKEt MONsters, lidt akavet stavet) som muligt, for derefter at lade dem kæmpe mod andres indfangede monsterspirer. Spillet er let at gå til, og selv helt små børn kan være med, men spillet har milioner af tilhængere i alle aldersklasser.

2013/articles//a/1/6/7/3/9/0/9/eurogamer-s3j6tv.jpg
Pokemon

Pokemon havde sin spæde begyndelse på Game Boy med Red & Blue, som blev en mega-succes med det samme. Serien har siden været til stede på alle Nintendo's håndholdte konsoller, og hver ny version er blevet modtaget med stor ros fra kritikere, og sparepenge fra børn og barnlige sjæle.

Selv om den værste Pokemon-feber måske har lagt sig i dag, er det stadig rasende populært, og den seneste version, Pokemon X&Y til Nintendo 3DS, har solgt 12 millioner eksemplarer til dato. Dertil kommer en uoverskuelig mængde tv-serier, film, tegneserier og alskens anden habengut.

Grundet konsollens popularitet blev der udgivet en lang række mere eller mindre uundværligt tilbehør. Blandt andet var det muligt at anskaffe sig en printer og kamera, men den lave opløsning og farvedybde gjorde sættet tæt på uanvendeligt. Anderledes brugbart var en lille knæklampe, da Game Boy's skærm ikke var oplyst ved egen kraft, og derfor sort som natten i mørke omgivelser.

Game Boy gennemgik en række opgraderinger før den til sidst blev udfaset, først med Game Boy Pocket i 1996, som var en lidt mindre version, som brugte mindre strøm. En egentlig opgradering fandt sted med Game Boy Color i 1998, som egentlig var en ny konsol med hurtigere processor og farveskærm, men bagud-kompabilitet og næsten identisk udseende gør, at den smækkes over samme kam i denne artikel.

Du kan læse om Nintendo's første reelle fejlskud, Virtual Boy, samt næste generation, Game Boy Advance, på næste side.

About the author

Troels Sejrup Rødkjær

Troels Sejrup Rødkjær

Contributor

Troels har sovet, spist, læst og levet gaming siden hans hænder var store nok til at omklamre et gamepad, og han har aldrig siden givet slip. Han kan fare vild i sin egen lejlighed, men vækker du ham om natten, kan han tegne et ret præcist kort over Hyrule i Ocarina of Time. Han undres til stadighed over at surround sound så sjældent prioriteres i et ordentligt gamer-setup.