Dette er tredje og afsluttende kapitel i en artikelserie om Blizzards kommende Heroes of the Storm, hvor vi har været så heldige at få lov til at prøve kræfter med den tekniske alfa-version af spillet. Det er sjældent, at en udvikler giver offentligheden lov til at lege med på et så tidligt stadie af spiludviklingen, og det nuværende indhold kan derfor gennemgå markante ændringer i forhold til det endelige produkt. Artikelserien er bygget op om tre centrale elementer i ethvert MOBA-spil: kortet, karaktererne og grindet.

I slutningen af det 1800-århundrede, da meget af vores nuværende forståelse om den menneskelige adfærd og psyke stadig lå gemt i fremtidens tåger, eksperimenterede Ivan Pavlov med hundes opførsel. Han fandt ud af, at hvis han serverede kød for hundene samtidig med at han lod en metronom slå faste taktslag, kunne han ved den blotte lyd af metronomen få hundene til at savle ved forventningen om den rå mængde kød, der plejede at akkompagnere lyden. Fænomenet har sidenhen fået den flotte term 'klassisk konditionering' og det lader til, at Blizzard har indset, at vi mennesker ikke er så meget anderledes end vores firbenede, logrende venner.

3
Spil vores spil eller vi smadrer dig!

På det tætpakkede computerspilsmarked er der konstant skiftende vinde, og det er svært at holde et publikum fokuseret i længere tid, før de som vendekåber hopper videre til det næste spændende projekt. Det har dog aldrig været et problem for Blizzard, der har holdt masserne i milliontal til ilden i deres spil World of Warcraft. Så hvordan gør de? Hvad kan de, som de andre ikke kan? Udover at producere et hamrende velsmurt spil, ved de, at konstante belønninger holder smilet fastspændt på vores læber. Det er en bevægelse, der går igen i alle deres franchises. Man kan ikke slå en prut i StarCraft II uden at få en achievement for det, og i Hearthstone er der daglige opgaver, der belønner dig med guld, så du kan købe flere kort, og spille endnu mere, for at få lidt mere guld i sækken. I virkeligheden er det en stor illusion, at guldet har et formål, da det som udgangspunkt kun får dig til at hungre efter mere. Men det er vel ikke så meget anderledes i det virkelig liv? Nu skal vi ikke blive alt for eksistentialistiske, tilbage til spilverdenen.

Allerede når du starter spillet op for første gang, bliver du præsenteret med en perlerække af opgaver, der som en anden pakkekalender åbner op for de forskellige dele af spillet, kaster basseører i nakken på dig og giver dig en rød tråd at følge. Du bliver belønnet hver gang din bruger stiger i level, hvilket ikke skal forveksles med din helt i et enkelt spil. Hver gang du starter et nyt spil, er din helt i spillet level 1, men din bruger har et overordnet level, der stiger konstant, og som du beholder mellem spillene. De erfaringspoint du indsamler i løbet af et spil bidrager altså både til din helt i det aktuelle spil, men samtidig til din bruger. Du spilder derfor aldrig din tid, ej heller i et tabt spil, da du konstant sender en strøm af erfaringspoint i favnen på din bruger. Selvfølgelig vil det vindende hold ofte have samlet flere erfaringspoint samt modtage en ekstra bonus for at vinde, men du mister ikke direkte noget ved at lide nederlag. Andet end din ære, men hvad har den nogensinde været værd.

Hver enkelt helt har nogle opgaver bundet specifikt til dem, som giver dig mulighed for at spille dem i forskellige farvevarianter og udklædninger. Så hvis du bare føler, at Uther ikke lige er en fashionguru i blå, kan du få retten til at smide ham i lyserøde klunser.

1
Lidt forskelligt tøj har man vel altid i garderoben, selv hvis man hedder Diablo til fornavn. (Og efternavn?)

Når din bruger når level 6, får du adgang til 'Daily Quests'. Hvis du har spillet WoW eller Hearthstone er dette ikke et nyt fænomen for dig, men til jer andre kan det kort forklares, som en daglig, triviel lille opgave. Det kan f.eks. være at uddele en hvis mængde skade eller hive et par sejre i land med en bestemt heltetype. Som betaling får du et antal guldmønter, som du kan bruge i spillets 'shop'. Og det er her, at Blizzard for alvor forventer, at få noget deres investering tilbage. I shoppen finder du alle spillets helte og forskellige udklædninger til dem, der hver især koster en given sum guldmønter. Dem kan du enten slide dig til som en flittig lille arbejdsmyre - til at starte med får du rigtig mange gryn for de indledende opgaver- men den store flod bliver hurtigt til en lille å, der kun af og til kaster et par skillinger af sig. Systemet er skabt til at give dig forsmag på glæderne, for derefter på magisk vis at fremmane pungen fra din lomme og få dig til at bruge rigtige penge.

Men det synes heller ikke urimeligt at forlange. Spillet bliver med al sandsynlighed gratis, ud at dømme fra den umiddelbare forretningsmodel sammenlignet med andre spil i genren, og der er pøset mange penge i at producere en så poleret oplevelse. Du kan spille dig til alle heltene og udklædningerne, hvis du gider lægge et seriøst antal arbejdstimer i projektet. Samtidig er der heller ikke nogen fordel at hente ved at betale penge, andet end hurtigere at få samlet og påklædt heltene. Du kan ikke skade mere, løbe hurtigere etc., så du skal ikke være bange for, at de 14-årige rigmandssønner får deres farmand til at købe sejren for dem.

2
Blackheart er ikke den eneste, der vil have fat i dine moneter

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at det netop er på betalings-området, at der kan ske mange ændringer endnu. Den nye trend på markedet er at give dig en gratis spiloplevelse med mulighed for mikrobetalinger, men landskabet ændrer sig konstant, og Blizzard kæmper en kamp for at finde sig til rette. Deres forsøg med aktionshuset i Diablo 3 som fejlede fatalt, var en modig tilgang, der desværre viste sig uholdbar. Hvis løsningen forbliver som den er nu, har vi intet at frygte. Der dingler en gulerod foran øjnene på dig rundt om hvert et hjørne, og jeg sidder konstant med dollar-tegn i øjnene som en anden pengegrisk Onkel Joakim, og må bare spille et spil til for lige at få samlet lidt flere guldmønter, så jeg bare lige kan købe den helt, som bare ser ud til at være lidt sjovere end alle de andre jeg har. Udelukkende fordi jeg ikke har den. Vuf.

Det var alt for denne gang. Vi håber, at i har fået en fornuftige idé om, hvad Blizzard har haft i smeltedigelen med Heroes of the Storm. Vi vender tilbage med mere nyt om spillet senere i udviklingen.

About the author

Malthe Wandall-Holm

Malthe Wandall-Holm

Contributor

Dette er den oprindelige kattemand. Behåret og blød. Som at leve inden i en bjørn. Derudover er enheden der kendes som Malthe god til MOBA-genren, og er ikke bleg for at skråle ørerne af sine medspillere, når de ikke kan finde ud af 'at plante den skide ward!'.