Det har tilsyneladende ikke den samme appel at passe virtuelle bondegårde som det har haft.

De tidligere Facebook-konger har i hvert fald mere end almindeligt svært ved at holde på deres brugere, og det kan ses på bundlinien.

Ars Technica beretter, at Zynga har tabt over 61 mio. $ i sidste kvartal, sammenlignet med et overskud på 4.1 mio. $ i samme periode sidste år. Samtidigt er brugerskaren svundet ind til godt det halve.

Zynga's CEO Don Mattrick, som blev hentet fra Microsoft Xbox sidste år, forsøger, ikke overraskende, at nedtone situationen.

"Vores teams har leveret en solid start på året i Q1, i forhold til vores strategiske mål om at vækste og vedligeholde vores franchises ved at skabe nye hits og effektivisere [eksisterende titler]. Vi har etableret et stærkt fundament for 2014, og vi er overbeviste om, at vi er godt på vej mod et år med vækst".

Zynga har i de senere år forsøgt at vende skuden, blandt andet ved at hyre nye folk til toppositioner, heriblandt Don Mattrick, som erstattede Zynga's stifter Mark Pincus som CEO sidste år. Pincus bliver nu skubbet yderligere ud i kulden, og må forlade sin post som Chief Product Officer. Han fortsætter dog som bestyrelsesformand, men er sat uden for daglig ledelse.

Mange husker nok Mattrick fra Xbox One's mildt sagt uelegante lancering i maj 2013. Det bliver interessant at se, om han er manden der kan gøre bondegårde til det nye sort igen, eller om Zynga må flytte til lukket-Ville.

About the author

Troels Sejrup Rødkjær

Troels Sejrup Rødkjær

Contributor

Troels har sovet, spist, læst og levet gaming siden hans hænder var store nok til at omklamre et gamepad, og han har aldrig siden givet slip. Han kan fare vild i sin egen lejlighed, men vækker du ham om natten, kan han tegne et ret præcist kort over Hyrule i Ocarina of Time. Han undres til stadighed over at surround sound så sjældent prioriteres i et ordentligt gamer-setup.