Nintendo kan i denne uge fejre 25-års jubilæum for sin Game Boy, som tog verden med storm, og som er blandt de bedst sælgende konsoller nogensinde.

Nintendo er dog andet og meget mere end blot Game Boy. Man skal søge langt og længe for at møde en person, som ikke ved hvem Mario er, og hver gang et nyt Zelda spil sendes på gaden, er der utæmmet eufori i store gaming-kredse. Nintendo er i det hele taget en kolos i spilverdenen, og hver gang de foretager sig noget, har det stor indvirkning på det øvrige gaming-landskab.

Vi vil i denne artikel-serie se på, hvordan Nintendo har opnået den position de nyder i dag, på godt og ondt. Denne første artikel vil handle om Nintendos start, og til og med tiden omkring NES. Del 2 vil fokusere på Game Boy og frem til Gamecube. 3. og sidste del kommer til at dreje sig om Wii, Wii U og 3DS/2DS, godt krydret med hovedløse gætterier omkring hvordan fremtiden vil se ud for den japanske gigant.

Den spæde start

Nintendo er et japansk ord, som løst oversat betyder overlad heldet til himlen. Dette navn går måske ikke så godt i spænd med de fleste gameres indstilling om at tage skæbnen i egne hænder, i alle fald i gaming-øjemed, men Nintendo startede også i en helt anden boldgade.

2013/articles//a/1/6/7/2/3/8/0/eurogamer-i9ca4i.jpg

Fra firmaets start i 1889 og til 1974, da det endelig begyndte at lugte lidt af gaming, forsøgte Nintendo sig med lidt af hvert. Firmaet startede med at producere en særlig art spillekort, og kastede sig i de mellemværende år over projekter som taxa-drift, kærligheds-hoteller, mad, og legetøj. De endte med at prøve kræfter med en form for laser-dueskydning, hvilket udviklede sig til spil som ikke var voldsomt forskellige fra de lightgun-spil vi kender i dag, dog noget mere primitive. Men nu var Nintendo til stede i de nye spændende arkadehaller, og så blev kimen lagt til det Nintendo vi kender i dag.

Nintendo udgav sin første arkade-maskine, EVR Race, en heste- eller bilracer, i 1975. Der var dog først i 1981, med udgivelsen af Donkey Kong, at der kom rigtig bid.

Donkey Kong blev et kæmpehit, både i Japan og USA, og introducerede for første gang verden til to af Nintendos helt store ikoner. Spillets titelfigur har spillet hovedrollen i sin egen populære spilserie helt indtil nu, og spillets helt var ingen ringere end Mario, dog dengang kendt under det lidt mindre iørefaldende Jumpman.

Nintendo fortsatte med at at udgive arkade-kabinetter, og har også gjort det i nyere tid med f.eks Killer Instinct og F-Zero AX, men fokus blev hurtigt flyttet ud af arkadehallerne, startende med forløberen til Game Boy.

Game & Watch

2013/articles//a/1/6/7/2/3/8/0/eurogamer-xy8yjn.jpg

Mange har nok spillet bib-bib-spil i deres barndom, uden at være klar over at fænomenet oprindeligt stammer fra Nintendo. Gunpei Yokoi, som senere skabte Game Boy, så på en rejse en forretningsmand som i kedsomhed sad og tastede tilfældigt på sin lommeregner. Gunpei Yokoi så muligheder i mandens triste tidsfordriv, og udviklede det første Game & Watch-spil med den fantasifulde titel Ball. Idéen var, at den lille klods kunne bruges som både ur og tidsfordiv, og serien blev en stor succes.

Gunpei Yokoi fik i samme ombæring bragt en række innovationer på banen, som bruges den dag i dag. Mange Game & Watch-spil havde to skærme over hinanden, som det sidenhen sås i Nintendo DS-serien, og kontrol-metoden, det korsformede D-pad, danner stadig skole i dag på de fleste joypads.

Game & Watch var dog temmeligt begrænsede, i og med at de kun kunne spille ét enkelt spil, grafikken var sort, og egentlig animation var umuligt på enhederne. Alt dette blev der dog rettet op på i Nintendo's næste hardware-eventyr, megasuccesen Nintendo Entertainment System, eller NES.

About the author

Troels Sejrup Rødkjær

Troels Sejrup Rødkjær

Contributor

Troels har sovet, spist, læst og levet gaming siden hans hænder var store nok til at omklamre et gamepad, og han har aldrig siden givet slip. Han kan fare vild i sin egen lejlighed, men vækker du ham om natten, kan han tegne et ret præcist kort over Hyrule i Ocarina of Time. Han undres til stadighed over at surround sound så sjældent prioriteres i et ordentligt gamer-setup.