Mennesket har altid været fascineret af det ydre rum. Et mystisk mørke der kun brydes af det svage lys fra stjernerne. Et forunderligt tomrum, som gennem tiden har været fundament for menneskets verdensbillede og selvopfattelse. For ganske nylig blev det så muligt, at rejse hen, hvor intet menneske før har været. Desværre har intet rumprogram, siden Neil Armstrong tog et spring for menneskeheden, været i stand til at få folk helt op af stolen. Det vender måske snart, og nu er Mars det hotte inden for rumrejse, med den berømte rover og snakken om bemandede missioner.

Der er ingen tvivl om, at Mars er der hvor det sker, men kan man ikke vente på, at NASA kæmper sig vej gennem verdensrummet, så må man tage sagen i egen hånd. Dette giver Arma III-udvikleren Bohemia Interactive dig muligheden for i deres nye early-access-projekt Take On Mars.

Take On Mars giver spilleren mulighed for at udforske Mars. Et sort-hvidt, og ikke så lidt pixeleret, billede toner frem på skærmen. Du lander, og ud af sonden popper en lille primitiv robot. Den kryber sig hen af det tomme bakkelandskab, en arm af gangen. Den lille robot pruster og stønner, ved hvert enkelt skridt. Da den når femten meter frem, samler den en lille bunke rød Mars-jord op. Sådan starter Take On Mars' kampagne. Du får dog ikke lov til at udforske fortiden yderligere. For snart er du tilbage på kontoret, som fungerer som menuen i spillet.

1
Spillet er, ikke overraskende, grafisk fantastisk, det bliver hjulpet godt på vej af Arma III-grafikmotoren.

Du sidder, som en anden videnskabsmand, foran computeren med en god kop kaffe på bordet. Foran dig er en storskærm med et live kort over Mars. Bagerst i lokalet står der en arkademaskine hvorpå man kan spille minispillet Gravon. Derudover en lille dør ud til et stort værksted, hvor man kan bygge, modificere og tilpasse robotter og maskiner. Herfra er alt åbent for dig. På det store kort kan du se hvilke steder og missioner, der er tilgængelige. Du starter med at kunne udforske nogle kratere og ørken-lignende landskaber på Mars, men som du får mere kapital og avanceret teknologi, kan du blandt andet besøge de frosne poler.

Som sagt er der et maskinværksted i spillet. Her kan du bygge og tilpasse forskellige fartøjer, både sonder, landere, rovere mm.. Disse fartøjer kommer i forskellige størrelser, med forskelligt udstyr og forskellige teknologier. Der er et utal af forskellig teknologi man kan proppe ind i de små maskiner. De kan både lave analyser af luft og jord, de kan have forskellige arme, hjul og forskellige slags kamera. Spilleren får givet frihed til at designe sine egne fartøjer, og kan tage ud på missionerne i den rækkefølge han lyster.

Desværre er det frihed med mange begrænsninger. Spillet har nemlig et subtilt økonomisk system, og selvom der ofte popper en besked op, hvor der står man har tjent nogle penge, er det meget svært at gennemskue, hvordan man tjener penge effektivt. Ingen tutorials er behjælpelige med systemet. Selv i de mange missioner er der nærmest blevet skjult enhver form for målsætning, krav og dertilhørende belønning for spilleren. Hvis det er muligt at få hjælp til at gennemskue systemet, er det gemt godt, og findes det i en menu eller manual, har det ikke været til at finde eller været tilgængeligt i skrivende stund.

Derudover er der er meget kompliceret tech-træ, som giver spilleren adgang til både basale ting, som landeren og roveren, og til mere unødvendige ting, som alskens robotarme, underlige analyseværktøjer og større maskiner. Træet virker stort og spændende, og man har virkelig en god fornemmelse af progression i spillet. Desværre er spillets forvirrende økonomiske system en kæmpe stopklods for dette tech-træ. Det er virkelig ærgerligt, men man må tage i betragtning, at spillet stadig er i early-access.

2
Det er planen, at man senere vil kunne sende bemandede missioner til Mars. Ret sejt.

Spillets største udfordring er manglen på tutorials. Vil man ud til en bredere målgruppe end simulator-spillere, skal man altså forklare spilleren hvordan spillet spilles. At skulle benytte Youtube-videoer for at forstå spillets styring, økonomi og tech-træ er virkelig ikke optimalt, og forlader spilleren med stor frustration lige fra begyndelsen. En strømlinet og mere flydende spiloplevelse ville være en lettelse. Hvorfor gøre noget svært og kompliceret, hvis det er unødvendigt? Tag ikke fejl. Take On Mars er i den grad et simulatorspil mere end noget andet. Kompleksitet og lange manualer er en del af det, hvilket netop giver spilleren en stor grad af tilfredsstillelse, når han så mestrer det. I dette tilfælde ville det absolut ikke gøre nogen skade, at blive holdt en smule mere i hånden, det er simpelthen nødvendigt for at give spilleren en god oplevelse.

Ser man bort fra styring og tech-træ, er det altså en virkelig forunderlig følelse man får, når ens rover lander for første gang. Det er som at få et stykke af universet ind i sin computer. Hvor andre science-fiction spil blot tillader spilleren at udforske et fiktivt univers, får du her en 1:1 oplevelse. Du kører en robot på en anden planet, og det føles virkeligt. En usammenlignelig følelse, ikke mange andre spil giver dig. Du er alene i universe. Du er del af historien. Du bliver robotten og robotten bliver dig.

About the author

Anne Christina Elsberg

Anne Christina Elsberg

Contributor

Anne er den oprindelige Prinsesse Peach. Som søster til Nintendo-boy flyder det Marioske blod tykt i hendes årer. Når hun ikke sidder og krammer sin WiiU eller 3DS, står den på World of Warcraft eller Skyrim. Faktisk har hun i mere end 300 timer været forklædt som Dragonborn. Derudover elsker hun management-sims, RPG'er og snigerspil. Har været hos Eurogamer siden 2014.