Det nye spilår er skudt i gang, og i den forbindelse har Eurogamer Danmark foretaget en serie interviews med en række danske spiludviklere, dette for at høre historien bag, nuværende og fremtidige planer for vores kyndige spilmagere.

Denne gang har vi hevet fat i udviklerne BetaDwarf, der i oktober sidste år udgav deres første spil Forced. Vi har spurgt ind til deres arbejde som udviklere og får svar fra deres Audio Lead samt kommunikationsansvarlig, Jesper Krogh Kristiansen, nedenfor.

Eurogamer: Hvordan og hvorledes kom BetaDwarf til verden?

Jesper Krogh Kristiansen: Ohhh. Se, det er en MEGET lang historie, som nok bedst er forklaret i dette billede.

Den korte version er, at BetaDwarf opstod på Aalborg Universitets Campus i Ballerup (som I dag er flyttet til Sydhavnen). Et par medialogi-studerende fik den (vanvittige?) idé, at de i den sidste del af deres uddannelse, ville udvikle et spil og så et firma op at stå.

1
Hænderne er i vejret hos BetaDwarf, der i dag befinder sig i København.

De rekrutterede så dem, som de anså for at være de dygtigste blandt de andre studerende. Det foregik meget tys-tys ved, at de blev kontaktet enkeltvis og inviteret til et hemmeligt møde, hvor de store planer blev afsløret. Og heldigvis sagde de fleste ja til at være med.

Et ubrugt klasselokale blev indtaget og langsomt forvandlet til kombineret bolig og kontor for Betadwarf - og sådan startede det sådan set.

Filosofien bag beslutningen var, at det er meget, meget svært at få et job inden for spilbranchen. Derfor gav det god mening, at prøve at oprette et firma og producere et spil selv. På den måde kunne man i bedste tilfælde opbygge sit eget fremtidige job i spilbranchen. Og selv i værste fald ville man på den måde få en masse praktisk erfaring med spiludvikling, hvilket plejer at være i høj kurs, når man skal have job inden for spilbranchen.

Eurogamer: Hvilken egen spiltitel- eller serie, vil I mene, er jeres mest populære?

Jesper Krogh Kristiansen: Tjae, vi har kun en: Forced. Det er til gengæld ret populært, så vi klager ikke.

2
BetaDwarfs første udgivelse, det arena-baserede kampspil Forced.

Eurogamer: Hvilke kvaliteter og styrker bringer BetaDwarf på bordet i den danske spilindustri?  

Jesper Krogh Kristiansen: Gåpåmod og villighed til at gøre tingene selv. Vi har taget hele turen og bygget os selv op fra bunden, så der er ikke meget vi er bange for at give os i kast med.

Eurogamer: Hvilken målgruppe henvender jeres spil sig til, og hvilken platform er jeres foretrukne til udvikling af spil?

Jesper Krogh Kristiansen: Vi retter os nok primært mod erfarne computerspillere. Forced er et ret svært spil, og det er med fuldt overlæg. Vi laver spil til dem, som vil have en udfordring, og som ikke vil holdes i hånden med tutorials og on-sceen-promts hele tiden.

Pt. er vores foretrukne platform PC. Simpelthen fordi, at det er den platform, som er lettest tilgængelig. Der er ikke krav om, at man skal have adgang til devkits eller specialhardware, og der er heller ikke udgifter til certificering o. lign.

Eurogamer: Hvad mener I er det mest positive ved at udvikle spil i Danmark?

4
Vejen er lagt, og målet er klart.

Jesper Krogh Kristiansen: Der er et virkelig godt miljø i spilbranchen i Danmark, hvor man hjælper hinanden så godt man kan. Vi er alligevel alle sammen internationalt orienterede, så der er ikke den store frygt for, at man stjæler kunder fra hinanden. Så kan vi lige så godt hjælpes ad med at komme ud over landets grænser.

Eurogamer: Hvad kan læserne forvente fra BetaDwarf i 2014?

Jesper Krogh Kristiansen: Meget! ;)

Hvis man ønsker at vide mere om BetaDwarf kan man besøge deres hjemmeside. Vi kommer her på Eurogamer til at bringe ydligere interviews med danske spiludvilere, så hold øje med sitet, for et smugkig ind i den danske spilindustri!

Husk at læse vores øvrige artikler i serien om danske spiludviklere:

- Danske spiludviklere: Logic Artists

- Danske spiludviklere: KnapNok Games

- Danske spiludviklere: Full Control

- Danske spiludviklere: Pixeleap

About the author

Emil Elsberg

Emil Elsberg

Contributor

For Emil er der ikke meget der slår Silent Hill og David Lynch Spil er noget Emil holder af, og har siden sin tidligere barndom spillet alt fra humoristiske klassikere, til brutale gyser spil. Til dagligt lusker han rundt ude på ITU, hvor han er i gang med at tage en bachelor i Digitale medier og design.