Saitek Pro Flight Cessna Yoke - Anmeldelse

Vi tager rattet mellem hænderne og fortæller hvordan det føles

Forskellen, rent udstyrsmæssigt, på et militærfly og et civilt fly, og her ser vi nonchalant bort fra alt det der med bomber og missiler og sindssyge jetmotorer, ligger i styretøjet. Og det mener vi bogstaveligt. Langt de fleste militærfly bliver styret med en variation over joysticket. Den ægte vare har flere knapper og er sikkert mere præcist end dit standard gamerjoystick, men grundlæggende er det samme princip. Man bevæger det og flyet bevæger sig i det retning man hiver. Det er meget instinktivt. Efter gældende internetvisdom er joysticks lettere at håndtere når piloten er under høje G-kræfter hvorfor de giver mening i militærfly.

Undertegnede korrespondent fra grænselandet udi virtuel luftfart har altid brugt joystick men efter at civile fly er blevet mere og mere populære, måtte tiden jo komme hvor behovet, og det skal forstås på sådan en 1st World måde, for et civilt setup blev påtrængende.

I de fleste civile fly bruger man yoke. Definitionen på et yoke er et slags rat, der kan bevæge sig i fire akser. De er mindre følsomme end joysticks og så giver de god visuel feedback til piloten og ikke mindst co-piloten, i forhold til flyets kontrol. Min første gang, som så mange første gange, var overvældende. Det var som om jeg skulle lære at flyve igen. Hvis man altid har brugt joystick til at flyve i flysimulator er et yoke på ingen måde intuitivt. Alligevel er der ikke noget ulogisk i det: Når man skubber det frem, går næsen på flyet ned, når hiver det tilbage går næsen op. Så langt, så godt. Når man drejer det til siderne, derimod, sker der på en eller anden måde ikke helt det man forventer - rent motorisk. Når rattet går til en side, vipper ailerons'ene ude på flyets vinger hvilket får flyet til at vippe til en side. Meget forståeligt. Hvad der derimod er totalt u-intuitivt er, når man slipper rattet. Så neutraliseres ailerons'ene og flyet forbliver i den position det opnåede ved input fra rattet. På alle måder igen fuldstændig logisk, men når man kommer fra joystick, er det på en eller anden måde enormt u-intuitivt at man, for at få vippet flyet tilbage til nulpunktet, skal dreje i modsat retning. Det skal man også med et joystick og jeg ser hvad jeg lige har skrevet ser lidt bizart ud, men når man sidder med rattet i hænderne, er der på en eller anden måde meget mere bevægelse frem og tilbage end man er vant til med et joystick.

Video-anmeldelse af Saitek Pro Flight Cessna Yoke

Nyt grej er herligt. Udpakningen af kasserne er en spirituel oplevelse, plastikken der knaser og det ødsle brug af indpakning til alle dimserne. Det er et rendyrket forbrugerøjeblik, essensen af materialisme og man skal være lavet af sten for ikke at elske det.

I Saiteks Cessna Yoke serie er der ikke sparet på noget for at gøre udpakningen så lækker som muligt. Når al plastikken er revet og flået væk (som en Pandoras æske kommer det indpakket i to papkasser) ser man et yoke, et rat, pedaler og to enheder til throttle og trim funktioner. Rattet ligner alle måder fuldstændig rattet i en Cessna 172 med den ene forskel, at der er lidt flere knapper på computerversionen. Derudover er der er der pedaler til at styre haleroret, også udformet som den ægte vare, samt en enhed med tre håndtag der skal bruges til at styre 'throttle' (gashåndtaget), 'mixture' (blandingsforholdet mellem luft og brændstof) og 'propeller', den vinkel propellen rammer luften (ikke alle mindre fly har den indstilling), og endelig en enhed med tre hjul som bruges til trim-indstillinger (dvs. justering af ailerons og elevators).

Alt er i sort plastik, bortset fra den centrale stang der er i metal, og det samlede indtryk er af kvalitet og soliditet. De medfølgende klemmer eller hængsler som det skal sættes fast på bordet med, er smart designet og det tager ikke mere end ti minutter før det hele er sat op. I forhold til resten af grejet, virker klemmerne dog lidt skrøbelige, og man advares i manualen mod at stramme dem for meget.

1
Saitek Pro Flight Cessna Yoke med throttle kvadrant

Et kritikpunkt som formentlig skyldes rattets konstruktion, er, at det har et meget prominent nulpunkt eller midtpunkt, om man vil. Området hvor rattet hviler i sig selv føles meget stort - der er ligesom en mekanisk hurdle man skal over hver gang det skal bevæges fordi midtpunktet. Det ødelægger præcisionen i de små bevægelser i midten af bevægelsesområdet. Til gengæld er alle andre bevægelige dele meget følsomme og særlig trim er nærmest uhyggelig præcist.

Efter nogle timers brug begynder tingene at falde på plads og oplevelsen af at sidde med samme grej i hænderne som man kan se på skærmen begynder at sive ind. Det giver mening at bruge yoke i de små general aviation fly hvor venstre hånd skal hvile på yoken og højre hånd på elevator trim. Før jeg prøvede at flyve med yoke må jeg nok erkende at jeg ikke brugte trim nok - dårlige vaner fra jagerfly. Normalt skal en Cessna-type flyver nærmest svæve ned under ren trim og throttlen skal styre din descent rate - ikke elevatorerne. Da jeg fløj med joystick fløj jeg Cessna 172'eren som et lille jagerfly med det resultat at jeg ofte landede med for høj fart.

Prisen er cirka 1.200 kroner i danske e-shops for pedalerne og yoken med throttle kvadrant kan fås for 1.400 kroner. Om det er prisen værd afhænger af din interesse i civile flysimulatorer. Et joystick er nok en anelse mere fleksibelt, idet det kan bruges både til militære simulatorer som DCS: A-10, helikoptersimulatorer og WW2 simulatorer, ja, det ville faktisk føles decideret mærkeligt at bruge et yoke til at flyve jets eller helikoptere, men hvis du er bidt af tubeliners og general aviation, ja, så er der ingen vej uden om et yoke. Saitek's Cessna Pro Flight Yoke System er de facto standarden inden for genren og det er velfortjent.

8 /10

Læs om vores karaktersystem

Jump to comments (4)

Spil der omtales i artiklen

About the author

Martin Wiinholt

Martin Wiinholt

Editor-in-chief, EG.dk

Martin kan godt lide virkeligheden. Han er faktisk så opslugt af den, at han hver gang chancen byder sig opsøger den i sine favoritgenre blandt krigs- og fartøjssimulationer på pc. Er desuden set tænde for en Wii helt uden at tøve. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (4)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading