Se 2. Verdenskrig på 7 minutter

Video viser hvordan fronterne rykkede sig dag for dag i Europa

Indrømmet, dette er kun marginalt relevant at vise på et website om computerspil. Men enhver der spiller krigsspil ved, at krigsspillere, wargamers, er diskussionslystne, ja, nærmest rethaveriske når det kommer til udveksling af meningsløs paratviden.

Diskussioner udfolder sig typisk over to akser.

Enten handler det om udstyrets relative meritter: 'De tyske kampvogne var kvalitativt bedre end amerikanernes usle Sherman tanks. Beviset er, at hver tysk kampvogn smadrede i gennemsnit 5 Sherman tanks.' Svar: 'Ja, men amerikanerne havde altid en sjette kampvogn klar i kulissen.'

Et andet velkendt tema er generalissimoernes beslutninger. Her i de senere år er der blevet kastet mere lys over de sovjetiske lederes fejltrin, men typisk har det handlet om hvad tyskerne kunne have gjort for at have vundet over russerne: 'Hvis bare de havde gået direkte efter Moskva de første seks måneder istedet for at lade sig aflede mod syd, havde de kunne tage byen. Bagefter var det for sent.' Ja, måske, men: 'Tyskerne gik efter at knække den sovjetiske evne til at producere nye våben og forsyne enhederne. Don og Kaukasus området havde olien. Hvis Baku var faldet, havde Stalin ikke kunne skaffe benzin til sine kampvogne.'

Og det, mine damer og herrer, er hvad der gør krigsspil så fascinerende - muligheden for at undersøge historiens krinkelkroge.

I filmen herunder har en fyr ved hjælp af Windows Paint og Windows Moviemaker lavet en grafisk repræsentation af hvordan fronterne rykkede sig dag for dag under hele krigen i Europa. Man bemærker at de slag der fylder mest i vores kollektive bevidsthed, Slaget om Ardennerne eller Kursk, er så insignifikante på denne skala, at de næsten ikke registreres.

Baseret på filmen nedenfor vil vi argumentere for at februar 1943 var den dårligste måned at hænge ud i førerbunkeren.

Hvilken måned vil du argumentere for var den dårligste måned for den lille, vrede østriger?

Jump to comments (1)

About the author

Martin Wiinholt

Martin Wiinholt

Editor-in-chief, EG.dk

Martin kan godt lide virkeligheden. Han er faktisk så opslugt af den, at han hver gang chancen byder sig opsøger den i sine favoritgenre blandt krigs- og fartøjssimulationer på pc. Er desuden set tænde for en Wii helt uden at tøve. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (1)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading