Chris Roberts og resten af holdet bag Star Citizen kan til stadighed tillade sig store ambitioner med Star Citizen.

Rumspillet, der startede som et indsamlingsprojekt på bl.a. Kickstarter-tjenesten, har indtil videre skrabet 35 mio. dollars sammen fra frivillige gamere. Det svarer til 190 mio. danske kroner i nutidens vekselkurs.

Dermed slår spillet sin egen rekord for største indsamlede beløb til et computerspil. Siden sidste optælling har 6.617 mennesker givet en skærv til rumspillet, som dermed har udsigt til at blive endnu større, når det går i luften i sin første version til næste år (eller i år 2015). Cloud Imperium Games, holdet bag spillet, kan også hente nye folk ombord og købe ekstra teknologi, som de ellers skulle udvikle fra bunden.

- I modsætning til andre spiludgivere betyder de nye beløb ikke, at vi får større overskud. Vi investerer pengene aktivt i de ting, som kan forbedre kvaliteten. Det bliver især infrastrukturen og serverteknologien, som får et løft af de nye milepæle, udtaler Chris Roberts, skaberen af Star Citizen.

Udviklingsholdet har nu sat 37 mio. dollars som sit næste mål. Lykkes det at samle så mange penge sammen, vil de sørge for, at endnu flere funktioner bliver parate til premieredagen.

1
Universet er uendeligt. Det er gamernes gavmildhed også.

Star Citizen tog form i 2012, hvor udviklerne efter et år i planlægningsfasen løftede sløret for en stor onlineindsamling. Idéen var at skabe et stort rumeventyr, hvor spillerne frit kunne kæmpe, samle og gå sammen i grupper med og mod hinanden. Gamerne tog vel imod konceptet, som siden har slået flere og flere rekorder for størst indsamlede beløb for en crowdsourcingidé. Spillet vil officielt først udkomme i begyndelsen af 2015, men det er ikke utænkeligt, at vi får en forsmag i løbet af 2014.

Kig forbi Roberts Space Industries for at se mere til spillet.

About the author

Christian Kruse

Christian Kruse

Contributor

Christian har skrevet om computerspil i 10 år og har set alle ender af branchen: som teenager på jagt efter gratis spil, som chefredaktør for Boomtown-imperiet og som highbrow spilanmelder på Politiken. I denne periode brugte han sin fritid på en uddannelse som læge, og kl. 4 om natten har du lige så stor chance for at møde ham i en skadestue i Jylland som i et spil Civilization. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009 for at bringe et nyt spilsite til tops i den støvede og fastgroede danske spilbranche.

Flere artikler af Christian Kruse