Europa Universalis 4

2013/articles//a/1/6/4/3/6/2/6/eurogamer-j0maxp.jpg
Før det hed Tyskland...

Det har ikke skortet på strategispil, der imponerede os nok i 2013 til at række langt, langt ind i 2014. Især de mange udvidelsespakker til bl.a. XCOM, Crusader Kings II og Victoria II løftede deres moderspil til nye niveauer og rettede op på fejl, som det er svært at undgå med det omfang, nutidens strategispil efterhånden stræber efter.

Alligevel er vi ikke i tvivl om, at årets bedste spil kommer hinsidan fra. Ikke kun fordi Paradox med Europa Universalis 4 har lavet et fantastisk fjerde EU-spil, men også fordi seriens 13 år gamle arv er et eksempel på, at vedholdenhed og uafhængighed før eller siden betaler sig.

Fra et temmelig fejlfyldt og uforsødet Europa Universalis 1, hvor terningekast dominerede krigshandlingerne, og hvor kolonisering var en nidkær og uinspireret proces, er Europa Universalis med sit fjerde kapitel blevet et helstøbt og bundløst strategispil på niveau med Civilization før det.

Og hvis Civilization er en studentereksamen, er Europa Universalis en phD-grad.

Det kræver et kæmpe overblik at håndtere øjeblikkets handel, kolonisering, krigsførelse og diplomati. Du kommer relativt hurtigt ind i spillets facetter med en (for én gangs skyld) ordentlig tutorial, men det komplekse system med trade-offs og elementers indbyrdes indflydelse på hinanden kræver et stort overblik - endsige en fornemmelse for, præcis hvilken betydning et fravalg af ny flådeteknologi har til fordel for eksempelvis at slå et oprør ned. Det glimrende ved Europa Universalis 4 er, at mens man bruger flere timer på at dyrke krigsførelse i ét spil, opdager man undervejs, hvor meget man kunne få ud af at bruge blot 10% af tiden på at optimere sin handelspolitik. Spil for spil glider mulighederne ind i ens spillestil, og når man får appetit på at spille forskellige nationer på forskellige historiske tidspunkter, oplever man alle de små og betydningsfulde nuancer i spillet. Der er intet loft over mulighederne i EU4.

Det sjoveste, som skiller Europa Universalis 4 særligt ud fra Civilization 5, er troværdigheden. Du spiller den rigtige danske nation på de rigtige breddegrader med det rigtige Kalmar-udgangspunkt, hvor du kan boltre dig i utallige hvad-nu-hvis-scenarier. Paradox er helt med på alle tænkelige scenarier, og via små missioner ledes du hen med ærefrygt hen til de T-kryds, verdens store nationer har stået ved. På kanten af det 16. århundrede kan du stå med et samlet Skandinavien som en regional stormagt i direkte geopolitisk kamp mod Rusland og England. Det er fantastisk underholdning. Det er endvidere ligeså sjovt at efterligne den virkelige verdenshistories gang, eksempelvis koloniseringen af Nordamerika, som det er at skabe et syret, alternativt univers med Danmark som nation fra Skagerrak til Middelhavet.

Igennem 13 år har Paradox cyklet fra Europa Universalis til Hearts of Iron til Victoria til Crusader Kings, og man mærker, at de, frem for at bandlyse kritiske og uempatiske fans på spilfora, lytter åbent til alle forslag, såvel konstruktive som pedantiske. De tager det bedste med, og man overrumples over, hvor meget de har kunne forbedre sig fra Victoria 2 og Crusader Kings II med det nye Europa Universalis 4.

Runner-up: Fire Emblem Awakening

Med det nye Fire Emblem til 3DS cementerede Nintendos datterselskab Intelligent Systems, at de i sandhed formår at designe intrikate og intelligente spilsystemer. Et strategisk dybt spil, der har den sjældne egenskab også at være emotionelt overbevisende, som de enkelte helte måske (måske ikke) må lade livet for bestandigt, hvis de tabes i kamp.

Måske ikke den store revolution for Fire Emblem-kendere, men alligevel er det som om, at historiefortælling og spilmekanik som et første for serien går op i en højere enhed og skaber noget ganske specielt. Lad dig ikke narre af den karikerede manga-stil, der er ægte følelser på spil i Awakening.

About the author

Christian Kruse

Christian Kruse

Contributor

Christian har skrevet om computerspil i 10 år og har set alle ender af branchen: som teenager på jagt efter gratis spil, som chefredaktør for Boomtown-imperiet og som highbrow spilanmelder på Politiken. I denne periode brugte han sin fritid på en uddannelse som læge, og kl. 4 om natten har du lige så stor chance for at møde ham i en skadestue i Jylland som i et spil Civilization. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009 for at bringe et nyt spilsite til tops i den støvede og fastgroede danske spilbranche.

Flere artikler af Christian Kruse