For ca. 23 år siden udsendte Nintendo den første Game Boy til det håndholdte konsolmarked, og selvom den generelt set var teknologisk underlegen til de daværende konkurrenter, blev den en salgsmæssig succes. Den gav Nintendo et højtstående sæde inden for det håndholdte marked, og siden da har de ikke set sig tilbage.

Siden den oprindelige Game Boy, også kendt som murstenen, har den håndholdte konsol tillagt sig titler såsom Colour, der introducerede farve i skærmen til konsollen, og Advance, som opdaterede både form og konsollens specifikationer.

I 2004 tog den håndholdte dominans en overraskende ny drejning med introduktionen af deres DS-konsol, der gjorde op med Game Boy-navnet og søgte nye brugerskarer. To skærme var hemmeligheden bag DS-konceptet, og det skulle vise sig populært, da konsollen på sigt skulle sælge flere end 150 millioner enheder på verdensplan, hvilket i dag gør det til den bedst sælgende håndholdte konsol i historien.

7
Et alternativ til clamshell-designet har ikke været brugt af Nintendo siden Gameboy Advance i 2001.

I 2011 kom næste generation af DS-konceptet, 3DS, der, som navnet antyder, gjorde det muligt at afvikle stereoskopisk 3D uden brug af briller. Et koncept, som aldrig rigtig er blevet til mere end en gimmick, og som indledningsvis så ud til at være det, der netop drog mest opmærksomhed til konsollen i første omgang. En redningsmanøvre og en lang række kvalitetstitler i biblioteket, og 3DS er en konsol i fremgang, hvorfor introduktionen af en ny model kommer så meget desto mere som en overraskelse.

Vi befinder os i den ottende konsolgeneration, og Nintendo har netop frigivet et nyt medlem af konsolfamilien, nemlig 2DS'en. Konsollen udkom samme dato som de nyeste titler i Nintendos gigantserie Pokémon.

Dets navn antyder en numerisk nedgradering fra forgængeren, 3DS, og man kan groft sagt sige, man mister en dimension, da konsollen spiller 3DS-spil bare ikke i stereoskopisk 3D. Hvad angår indmaden, grafik, CPU, hukommelse, er de to konsoller identiske, og overordnet set er den eneste forskel den fravalgte 3D-effekt, og så et andet design.

Design

Formen på 2DS'en minder om et forskudt triangulært prisme. En markant ændring, dog, er helhedsvalget af konsollen. Siden 2005, da den første DS så dagens lys, har Nintendos konsoller været præget af "clamshell"-designet; altså den funktion, at man kan klappe sin konsol sammen for bl.a. at gøre den mere kompakt, samt at beskytte de to skærme. Dette design har Nintendo fravalgt i deres nyeste konsol, og den er derfor støbt som en helhed.

Der har førhen været diskussioner om, hvorvidt 3D kan være skadeligt for børn, og Nintendo har i den sammenhæng frarådet, at børn op til syv år skulle benytte 3DS'ens 3D-funktioner. Med denne funktion fjernet, clamshell designet lagt på hylden og yderligere hærdet glas sat på den øverste skærm, er det en klar indikator om konsollens egentlige målgruppe.

Mange ville måske mene, at 2DS'ens design ikke er vitterligt imponerende sammenlignet med andre håndholdte konsoller på markedet. Men når man ser 2DS'en i kontekst med dens målgruppe, er designet på ingen måde førsteprioritet, og et robust og forsimplet design er derfor det rigtige valg fra Nintendos side.

Det fladere designvalg virker også som et forsøg på at bryde ind på tablet-markedet. Børn i dag vokser op med tablets som håndholdt spillekonsol, og Nintendo udgiver derfor 2DS'en som et alternativ til tablet-spillerne, blot med spilbibliotek af højere gennemsnitlig kvalitet.

3
Lamp Bleeding er en af de små sjuskefejl, der præger 2DS'en. Konsollens lysdioder formår at lyse udover deres afsatte grænser, og derfor ind på plastikfladerne af konsollen, hvilket kan virke forstyrrende for brugeren.

Brugergrænseflade

Når konsollen tages i hånden, bliver man overrasket over, hvor kompakt den er, samt hvor godt den ligger i hånden. Vægten føles ganske behagelig, og den føltes naturlig at holde på, især L- og R- skulderknapperne ligger særdeles godt i hånden.

Knap-layoutet på 2DS'en er ikke synderligt ændret i forhold til 3D-forgængeren. Knapperne select og start er dog flyttet til to individuelle cirkulære knapper under X, Y, A, B, frem for at være i den menubjælke, 3DS'en indførte.

Det betyder også, at home-knappen nu står for sig. Endnu en synlig forskel er reduktionen af højtalere. Stereosystemet fra 3DS'en er reduceret til en enkelt monohøjtaler i venstre hjørne.

På konsollens sider finder man; justerbar volume-slider, port til SD-kort og stylus i holder. I bunden er der indgang til et jackstick, samt mulighed for at aktiverer en slumre-tilstand, igennem en slidekontakt. Indgang af AC-adapter, samt porten til spilkassetterne findes i toppen.

Firmware

Den indbyggede software på konsollen er tæt på identisk med sin forgænger. Under opstart kommer 3DS-logoet nemlig til syne, frem for ét, der præsenterer 2DS'en. Det samme gælder, hvad angår konsollens programnavne og yderligere indlæsningsmenuer, hvor titlen på den forhenværende konsol kommer til syne i stedet for den aktuelle konsol, man har i hånden. Man tænker, at det kunne lede til potentielle misforståelser for brugeren, om hvorvidt konsollen kan afvikle 3DS'ens 3D - effekter eller ej.

2
Den indbyggede software er tæt på identisk med sin forgænger, helt ned til loadskærmen, der skriver Nintendo 3DS.

Til gengæld betyder det, at 2DS'en har præcis samme softwaremuligheder som 3DS'en. MiiPLAZA, Nintendo eShop er alle tilgængelige, og fungerer præcis som på sin forgænger.

2DS'ens levetid er ligesom 3DS'ens varierende. Hvis konsollen afvikler et 3DS-spil, kan batteriet holde tre til seks timer i ét stræk, imens almindelige DS-spil kan køre i helt op til ni timer. 2DS'en har også arvet forgængerens sleepmode, der kan aktiveres under alle omstændigheder, om man så er i konsollens menu eller midt i en kamp i Pokémon. Denne søvnfunktion kan holde i helt op til tre dage, og netop denne funktion er påkrævet, ligesom på 3DS'en, for at aktivere skridttæller, samt muligheden for at StreetPasse.

En ting man dog kan undre sig over ved 2DS'en er, at der fortsat er implementeret to kameraer på bagsiden af konsollen. Disse var oprindeligt indsat på 3DS'en for at kunne tage tredimensionelle billeder, konsollen dernæst kunne vise. Da 2DS'en ikke længere kommer med et 3D-display, ender man ud med et meget grumset kamera, hvis kvalitet kun kan sammenlignes med de første mobiler med kamera. Man er derfor nødsaget til at overføre de billeder til andre medier, for at kunne vise billederne som det originalt var tænkt.

4
Venner kan man stadig få!

Strategi

Nintendo har altid været flittige med bagudkompatibiliteten på deres spil, og 2DS'en er bestemt ingen undtagelse. Ligesom 3DS'en kan den både afspille titler til DS såvel som 3DS og med adgang til den førnævnte e-shop, er det ikke fordi, at mulighederne for kvalitetsspil mangler.

Alene i 2013 er biblioteket udvidet med titler som; Monster Hunter 3, Luigi's Mansion 2, Animal Crossing: New Leaf og det førnævnte Pokémon X/Y for ikke at glemme det højaktuelle The Legend of Zelda: A Link Between Worlds.

Prismæssigt ligger konsollen generelt lavere end 3D-maskinerne. Da Nintendo ikke selv kan bestemme deres priser i Europa, er der i Danmark derfor kun tale om en besparelse på ca. 200 kr. Sammenligner man prisen på 2DS'en i de forenede stater, er denne besparelse ca. fordoblet.

6
På trods af den manglende 3D-effekt, ser Pokémon X/Y stadig ganske flot ud på 2DS'en.

Denne markante prisnedsættelse betyder derfor, at man på en god dag kan få en håndholdt konsol med et af de mest populære titler i mands minde, Pokémon, for lige omkring 1000 kr. Et stærkt alternativ, der kan konkurrere blandt tablets og smartphones under dette års juletræ.

Hører man til det mere dedikerede spillersegment, der endnu ikke har anskaffet sig en håndholdt konsol i denne generation, er 3DS'en eller dens storebror 3DS- XL et mere oplagt valg. Foruden en bedre byggekvalitet har man muligheden for stereoskopisk 3D, og må derfor betragtes som luksusudgaverne af Nintendos aktuelle konsolportefølje.

About the author

Emil Elsberg

Emil Elsberg

Contributor

For Emil er der ikke meget der slår Silent Hill og David Lynch Spil er noget Emil holder af, og har siden sin tidligere barndom spillet alt fra humoristiske klassikere, til brutale gyser spil. Til dagligt lusker han rundt ude på ITU, hvor han er i gang med at tage en bachelor i Digitale medier og design.

Flere artikler af Emil Elsberg

Kommentarer (1)

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.