Love Conquers All...

Et velkendt ordsprog fra den romerske poet Virgil, der giver udtryk for, at kærligheden kan overvinde alle hindringer, så længe man tror på den. Et budskab, der i den grad beskriver forfatter og spiludvikler Christine Loves tilgang til spilmediet. Igennem hendes serie af visuelle noveller formår hun i særdeleshed at gennemtrumfe det ordsprog, blandt mange, i en højteknologisk fremtid, tusinder af år fra vores egen.

Hate Plus er det seneste kapitel i spilserien og fungerer som en opfølger til seriens forrige titel, Analogue: A Hate Story. Den nylige udgivelse startede som en DLC-udvidelse til A Hate Story, men er nu blevet en alenestående titel, der fungerer som en afslutning på serien.

I Analogue: A Hate Story fungerede spilleren som en arkivar, hvis mission var at gennemlæse en række dokumenter for at klargøre skæbnen af et hidtil svundent samfund, som befandt sig ombord på rumskibet Mugungwha.

1
Eksempel på det biografiske leksikon.

I ens selskab var to karismatiske kunstige intelligenser, man på skift kommunikerede med for at få adgang til de mange dag- og logbøger, skibets tidligere beboere nedførte. Igennem nærlæsning, undersøgelse og brug af et stamtræ, der opdateres løbende med nye informationer fra dine journaler, skulle mysteriet og dermed ens opgave løses.

I efterfølgeren er svarene til dels fundet, og spilleren er på de resterende tre dage af sin hjemrejse. For at få den mest præcise oplevelse af den direkte opfølger kan man vælge enten at indsætte sit forrige save-game eller give spillet et kort resume af tidligere valg og meninger. Disse muligheder er ekstremt nyttige, da spillerens forhold til de kunstige intelligenser er altafgørende for spillets historie.

Til forskel fra Analogue: A Hate Story benytter Hate Plus sig ikke længere af stamtræet, men derimod et smartere biografisk leksikon. Hver gang en hovedfigurs navn bliver nævnt, kan det fremhæves, hvorefter en kort beskrivelse af individet bliver fortalt af den valgte kunstige intelligens. Ej heller findes den terminal, spilleren ofte brugte i A Hate Story til at skrive i, når end der skulle foretages systematiske ændringer på skibet. Der er desuden gjort nogle forbedringer inden for brugerfladens design, der gør det nemmere og mere overskuelig at betjene.

Når ens energiforbrug når et lavpunkt, beder spillet dig gemme og vende tilbage efter nedtællingen på 12 timer.

2
Drikkepause! På 12 timer!

Hate Plus benytter et finurligt integreret real-time-element. Da det rumskib, man befinder sig på, udelukkende er drevet af nød-kraft, har man begrænset energi til at behandle de dokumenter, man skal læse. Når ens energiforbrug når et lavpunkt, beder spillet dig gemme og vende tilbage efter nedtællingen på 12 timer er ophørt, hvor der igen vil være energi til videre læsning, og spilleren vil være i stand til at forsætte.

En pointe kan tydeligt ses, idet timerne skal illustrere et døgn på ens rejse, men det virker dog meget provokerende overfor spilleren, da man ikke selv er herre over, hvornår man rent faktisk må komme videre i spillet.

I den fremtid, Christine Love formidler igennem diverse skrifter, belyses samfundet på et overordnet såvel som individuelt plan. Det overordnede perspektiv bliver fortalt igennem diverse møder mellem skibets byrådsmedlemmer, mens de mere intime og enkelte oplevelser bliver oplyst igennem beboernes dagbøger.

Kage-delen er rent faktisk ganske interessant. Den kunstige-intelligens insisterer på, at spilleren skal rejse sig fysisk op og gå ud og bage en kage.

3
Mmm.. Tror godt jeg vil gennemføre Hate Plus igen!

Feminismen spiller en stor rolle i Loves univers, og man følger derfor oftest de delvist undertrykte kvinder og deres perspektiv på den verden, de lever i. Om det er pudseløjerlige hændelser i den fremtidige verden, eller seriøse, påståelige og insisterende ønsker om at spilleren skal afprøve sine evner som konditor, kan man tydeligt mærke det kvindelige præg på spillet i alle dets aspekter.

Kage-delen er rent faktisk ganske interessant. Den kunstige-intelligens insisterer på, at spilleren skal rejse sig fysisk op og gå ud og bage en kage. Ikke alene skal der gå en rum tid, før man kan vælge at fortsætte spillet, kage eller ej, men det er også påkrævet at sende et billede af din kage til Christine Love for at få en af de Steam-achievements, der følger med spillet.

Det karakteristiske ved Analogue: A Hate Story og Hate Plus er netop den interaktion mellem dig og de to kunstige intelligenser. I starten fungerer de som digital assistance til dine undersøgelser, men senere, afhængigt af spilleren, kan det udvikle sig til et venskab, fjendskab eller ligefrem et romantisk forhold. I alle tilfælde er interaktionen mellem spiller og kunstig intelligens yderligere udviddet i Hate Plus igennem en række nye funktioner.

Endnu engang formår Christine Love at drage spilleren til sig i sit forunderlige sci-fi univers af magt og kærlighed.

4
Der kommer mere af det, så bare rolig. Vi er kun lige begyndt!

Blandt andet læser din kompagnon med over skulderen og ytrer alle de meninger og holdninger, den kunne drømme om, påskønnede eller ej. Særligt humoristisk bliver det, når beboernes dagbøger indeholder, lad os sige, saftige beskrivelser, og den kunstige-intelligens føler sig tvungen til at smide en enten forlegen eller forkastelig bemærkning. Endvidere er det også din kommunikation med de kunstige-intelligenser, der bestemmer spillets handling og slutning.

Endnu engang formår Christine Love at drage spilleren til sig i sit forunderlige sci-fi univers af magt og kærlighed, og igennem sin fængende historie fortælling i de interaktive noveller, fastholder hun atter spilleren og hans trofaste kompagnon til at læse flere tekster, og til slut løse mysteriet om indbyggerne på Mugungwha.

8 /10

Emil Elsberg

Emil Elsberg

For Emil er der ikke meget der slår Silent Hill og David Lynch Spil er noget Emil holder af, og har siden sin tidligere barndom spillet alt fra humoristiske klassikere, til brutale gyser spil. Til dagligt lusker han rundt ude på ITU, hvor han er i gang med at tage en bachelor i Digitale medier og design.