En ydmyg Cessna 172 - ej blot til lyst

Dette fly sætter nye standarder for civile flysimulatorer 

Den opmærksomme læser vil have bemærket at vi normalt ikke begiver os af med at anmelde add-ons og DLC pakker. Men nogen gange må man gøre en undtagelse for reglen.

Microsoft Flightsimulator X er et gammelt spil, ældgammelt, syv år i næste måned, og alle har forladt det, selv dets skabere. Der er ikke kommet patches eller opdateringer til det siden Acceleration pakken fra 2007. Det betyder at kodebasen til spillet er den samme som dengang det udkom.

Selvom FSX ikke rykker sig en iota og aldrig kommer til det, Microsoft har som bekendt droppet at lave flere simulatorer, er verden omkring det gamle spil i rivende udvikling. Spillet er omdrejningspunkt for en stærk hobby, online og offline simulatorflyvning, med en loyal fanskare der, skal man tro hobbysites som www.avsim.net, tæller adskillige titusinder entusiaster.

Den gennemsnitlige simulatornørd er ikke bange for at betale flere hundrede dollars årligt for at holde sin FSX installation opdateret med det seneste indenfor add-ons og nye fly. Med så mange potentielle kunder med dybe lommer og stærk interesse i hobbyen, er der basis for et levende, uafhængigt, udviklingsmiljø omkring den gamle Microsoft-platform.

Og fremtiden ser lys ud. For et par år siden blev det kendt, at Lockheed-Martin, der blandt andet laver F-16 fly, havde købt licensen til FSX koden. De har indtil videre rettet de mest graverende fejl i den gamle kode og lavet enkelte forbedringer som de har sendt på markedet under navnet Prepar3d. Senere i år, formentlig, udkommer den længe ventede 2.0 version af Prepar3d og den skulle være en kraftigt forbedring over den gamle kode med blandt andet DX11 funktioner. P3D 2.0 vil også, har Lockheed, der ellers er notorisk umeddelsomme, være 100% bagudkompatibel med gamle FSX add-ons og payware fly. Det er en vigtig detalje for folk der har investeret tusindvis af kroner i FSX.

1
Et cockpit i en Cessna Skyhawk.

Fremtiden for simulator folket ser derfor lysere ud nu end den har gjort i mange år og i de sidste uger er der kommet adskillige produkter på markedet der viser vejen for flysimulatorer.

A2A Simulations har i adskillige år været førende indenfor design af fly til FSX (og P3D). Hidtil har de mest holdt sig til at genskabe gamle 2. verdenskrigsfly. Det har holdt dem lidt i udkanten af hobbyen der er fokuseret på passagerjetfly og GA (general aviation) fly (moderne et og to motorer propelfly).

I sidste uge kom de med deres første seriøse bud på et civilt fly. A2A Simulations kastede sig over en klassiker, flyet som mange piloter har fløjet deres første flytimer i, nemlig den ærværdige Cessna 172 der er en ubestridt klassiker indenfor flyindustrien. Det er et af verdens mest genkendelige fly, med over 60.000 produceret og for mange, måske de fleste, piloter, er 172'eren det første fly de har fløjet i.

Det er selvfølgelig langt fra første gang nogen har forsøgt at simulere 172'eren men teknisk set sprænger dette fly rammerne for hvad man hidtil har set indenfor PC-baserede civile flysimulatorer. A2A har skabt en pakke omkring flyet der er designet til at lære en pilot-elev, eller en entusiast, ikke bare at flyve den, men også en masse nyttige tips og tricks omkring vedligeholdelse og drift af sådan en maskine.

Et af fokus områderne for A2A's Cessna er viden om vedligehold af motoren. De har skabt en simulation inden i simulation af hvordan motoren udvikler sig under brug af flyet. I denne Cessna er motoren ikke, som i de andre simulationer, statisk med et bestemt antal hestekræfter og omdrejninger, men en levende størrelse hvor stemplerne bliver slidt og tændrørene opsamler skidt hvis man ikke kører motoren korrekt.

Enhver ingeniørs drøm ja, men en del af hverdagen for piloter. A2A's Cessna er tænkt som et software produkt der skal sælges til pilotskoler verden over. At udvikle et fly i denne skala er ikke billigt. Fire forskellige producenter af reservedele til flyindustrien har da også valgt at sponsorere udviklingen.

At flyet skal bruges til undervisning ses også i det ikke-før-sete interaktive 'preflight check'. Her kan man gå rundt om flyet og foretage de tjek som en pilot skal lave inden flyvningen og lære hvad man skal holde øje med af mulige fejl inden flyet går i luften.

Flyet 'lever' også når du slukker computeren. Programmet holder tjek på motortemperaturen og skal man ud og flyve igen på en iskold Alaska-dag, kræver det, at man bruger tid på at varme motoren op inden man tænder den.

A2A's Cessna 172 er fuld af detaljer man aldrig før har set genskabt på PC. Se A2A's chef forklare hvordan man tænder motoren på en Cessna.

Livet som pilot er, som alle andre professioner, myriader af detaljer man ikke lærer på en skolebænk. En Bendix autopilot skal 'tænd' knappen holdes nede i tre sekunder før den tænder. Glemmer du udluftning kommer der dug på ruderne. Med fire fuldvoksne mænd der hver vejer omkring de 90 kilo i flyveren kan du ikke fylde brændstoftanke op - ellers bliver det for tungt. Hvilke dæk vælger man? Hvilke tændrør? Og hvordan gør man for at fjerne skidt fra højre dynamo i motoren? Bendix radiosættet er lavet med en så høj præcisionsgrad, at A2A, for at holde den i forvejen 102 sider lange manuel nede, selvsikkert vælger at henvise direkte til producentens officielle manualer for at vise hvordan de virker.

Cessna 172'eren er et ydmygt fly på alle måder, men A2A's simulation er et orgie i detaljer. Når man har lære alle de praktiske ting omkring opstart og sikker drift af motoren, kan man begynde at lære at flyve.

Lydsystemet i A2A's Cessna sætter i sig selv nye standarder for oplevelsen. Den detaljerigdom der er i lydene er ikke bare for sjov men giver værdifuld feedback. Vingerne knirker under turbulens og lydene fra cockpittet, hver knap har efter sigende sin egen lyd, er trofast gengivet. Landinger, der i mange simulatorer hurtigt bliver rutine, er i denne Cessna uden undtagelse en neglebidende oplevelse og det skyldes ikke bare det måde flyet opfører sig på, men i høj grad, at man for første gang kan høre hvad man som pilot udsætter understellet for når man banker flyet skævt ned på asfalten på grund af en krydsvind eller man kommer til at sætter det ned med venstre hjul først.

A2A's Cessna er både underholdning og undervisning. Cessna 172'eren er et middelmådigt fly på alle måder. Middelmådig performance, middelmådig lasteevne og middelmådige vedligeholdelsesudgifter. For nogle kan middelmådighed lyde kedeligt, men for en flyproducent er det opskriften på en giga-succes. Det fortjener A2A også at få med deres Cessna selvom den langt fra er middelmådigt.

Det er et skinnende eksempel på at vores computere ej blot er til lyst.

Læs om vores karaktersystem

Jump to comments (0)

About the author

Martin Wiinholt

Martin Wiinholt

Editor-in-chief, EG.dk

Martin kan godt lide virkeligheden. Han er faktisk så opslugt af den, at han hver gang chancen byder sig opsøger den i sine favoritgenre blandt krigs- og fartøjssimulationer på pc. Er desuden set tænde for en Wii helt uden at tøve. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading