Prøv at nævne et par ting, som et godt survival horror-spil skal indeholde. Motorsav? Tjek. Psykopat, der håndterer motorsav? Tjek. Zombier? Tjek. Men hvad med spøgelser, apokalypser og realitetsforvridende scener som gør, at du ikke aner, hvad der er virkeligt? The Evil Within er ikke bare endnu et spil over samme, gamle mølle.

Shinji Mikami er arkitekten bag The Evil Within, og han har lovet at bringe genren tilbage til rødderne. Altså mindre action, mere gys. Hans lange liste af spil indeholder blandt andet Resident Evil spil deriblandt ikke mindst Resident Evil 4, som jo fik voldsomt gode anmeldelser. Så der knytter sig store forventninger til hans nye spil.

1
Undskyld, men slagter du efter halal-metoden?

På Gamescom var spillets præsentation henlagt til en mørk mini-biograf, og vi fik et smugkig på to af spillets baner. Første del tog udgangspunkt i spillets prolog. Helten, Sebastian Castellanos, ankommer sammen med sin politienhed til et sindssygehospital. Inden for venter der masser af massakrerede lig, og han ser resterne af en anden politienhed blive slagtet af et spøgelse i Assassin's Creed-look - lige før han selv bliver angrebet.

Indtil dét punkt imponerede historien ikke synderligt. Det mindede lidt for meget om Ghosthunters til PS2. Men så begyndte det virkeligt originale og bizarre at tage form...

2
Nej tak, jeg vil ikke tungeslaske med dig...

Castellanos vågner op til lyden af hans eget blod, der drypper ned på gulvet. Han hænger med hovedet nedad i en lille slagtehal sammen med en masse andre mennesker. Et kæmpe brød af en psykopat hakker dem i stykker, stille og roligt til tonerne af dejlig, klassisk musik. Castellanos benytter et øjebliks uagtsomhed hos kæmpen til at slippe fri, men udløser en alarm...

Og så går den vilde jagt.

Kæmpen napper en motorsav og jagter Castellanos fra rum til rum. Højdepunktet er en angstprovokerende scene, hvor Castellanos gemmer sig i et metalklædeskab (du ved, dem fra alle universitetsfilmene), og du fra førstepersons synsvinkel kigger ud gennem en sprække og ser kæmpen gå amok i rummet.

Nuvel - jagten ender, og Castellanos slipper med livet i behold. Og her bliver det så mystisk for første gang. For da han når ud af sindssygeanstalten, er hele byen smadret og ligner noget, der er ramt af et monsterjordskælv. Det var ikke lige en twist, vi havde set komme.

3
Zombier - det nye sort.

Herfra klippede præsentationen til en scene i en gammel hytte (som underligt nok havde et stort kældersystem nedenunder). Zombier, angriber huset, og vores helt forsvarer sig med pistoler og miner. Under præsentationen bliver vi forsikret, at der ikke er meget ammunition eller et våbenarsenal helt ned til den anden ende af messehallen. I stedet må du ofte forlade dig på en kniv og den grå masse mellem dine ører. Måske er dét egentlig det mest skræmmende...

Derfor flygter Castellanos ned i kælderen, inden han bliver overrendt, og så bliver det virkelig underligt. Gangen ser ud til at fortsætte i det uendelige, en kæmpe bølge af blod skyller ham tilbage og pludselig skifter omgivelserne væk fra kælderen. Han når endelig frem til døren i den anden ende af gangen, og inde i rummet dukker en mutant/demon skabning, der vel nærmest ligner en japansk piges hoved på en edderkops krop op. Han forsøger forgæves at skyde den, inden den hopper hen mod ham, vælter ham og gør klar til at sprætte ham op...

4
Pistol mod edderkopdemon, god plan.

Her stoppede præsentationen, og mens nogle af os sad tilbage med et veltilfreds smil på grund af de mange elementer og bizarre tanker, som Shinji Mikami smider i hovedet på spilleren, var der andre, der var mere rystede. I hvert fald hoppede et par af de tilstedeværende kvinder flere gange på bænkene og tørrede bagefter våde håndflader af i deres jeans.

Der er med andre ord grund til at glæde sig til 2014, når The Evil Within udkommer til alle større platforme.

About the author

Jakob Paulsen

Jakob Paulsen

Contributor

Jakob har anmeldt spil stort set så længe, han kan huske (hukommelsen bliver dårligere med årene). Et af de allerførste spil, han anmeldte, var GTA til pc, som han høvlede ned, hvilket fik distributøren til at klage til redaktøren... god start. Jakob har haft fornøjelsen af at være international redaktør og senere dansk redaktør på Boomtown.net, men hygger sig nu om dage "bare" med at anmelde spil. Han er bidt af en gal racerbil og spiller derfor alle de bilspil, han kan komme i nærheden af, ligesom han altid gerne kaster sig over shootere og strategispil.