Divinity: Dragon Commander - Anmeldelse

Højt at flyve, dybt at falde

Divinity: Dragon Commander er en underlig størrelse; et sammensurium af originale idéer og spilmekanikker sat i storslåede omgivelser, men alligevel et ganske anonymt spil, der falder uden for de flestes radar. Et spil, hvor du kan få en halv-drage med en jetpack på ryggen til at gifte sig med et levende skelet... Hvad? Det kræver vist en forklaring.

Okay, lad os starte med min situation netop nu. Jeg lever i mit kæmpemæssige luftskib, hvorfra jeg dirigerer mine fantasihære i forsøget på at generobre min kære faders kongedømme. Med mig på skibet har jeg min kone, en kæmpemæssig øgle, der er advokat af profession, og som jeg giftede mig med først og fremmest af politiske årsager.

Ombord har jeg også mit hold af rådgivere, sikke en spøjs samling. Det religiøse kadaver, der sidder for bordenden, repræsenterer de ikke-døde skabninger, og han/hun har netop set sig sur på mig, fordi jeg stemte for homoægteskaber. Repræsentanten for elverne er også gal, alene fordi jeg nægtede ham ekstra privilegier grundet hans race. Endelig har jeg også problemer med min repræsentant for dværgene, fordi, ja, fordi dværge altid er knotne. Sådan er det bare, men mellem os to er han også et røvhul.

Nede i motorrummet har mine små djævle-ingeniører netop opfundet zeppelinere, mens i mine personlige gemakker har en troldmand travlt med at finde ud af, hvordan jeg kan bøvse syre. Bag ham står en lysende portal, men den holder jeg mig fra. Der bor Satan selv, og kun i yderste nødstilfælde giver jeg ham et visit.

Morgenavisen er netop ankommet. Fordømt, igen skriver de åndssvage journalister om min inkompetence som leder, men ærligt talt har jeg ikke tid til at læse den i detaljer. Skal have sendt et dusin tre-benede skabninger i retning af min fjende. Verden erobres jo ikke af sig selv.

1
Divinity: Dragon Commander er et flot spil, Steampunk-inspireret omend en smule karikeret.

Alt det, jeg netop har beskrevet, er 10 minutters koncentreret spil, hvilket vidner om, hvor bredt spillet favner, og hvor alsidigt det er. Til gengæld er det også en smule hult, og der skøjtes let og elegant henover mange af de nævnte elementer, der kunne have været selvstændige spil i sig selv. Kvantitet over kvalitet for at bruge en slidt frase, men når det er sagt, kan man ikke undgå at være en smule fascineret over ambitionerne.

Grundlæggende set kan man klassificere Dragon Commander som del turbaseret, del real-time-strategi, tilsat politiske systemer og en dosis kamp fra tredjeperson. En god del af tiden bruger du på at planlægge dit næste træk på et stort kort, og når kamp så bryder ud, har du mulighed for at lede de enkelte tropper under selve slaget. Men du kan også selv aktivt deltage i kampene, og her taget spillet form af et skydespil.

2
Det strategiske aspekt af Divinity: Dragon Commander er klart det bedste.

Ved et enkelt knaptryk kan du kaste dig selv ind i kampens hede og skyde løs på fjenden. Din drage kan nemt gøre kål på et dusin fjender eller så. Den eneste ulempe er, at du mister overblikket over, hvad der foregår andre steder på kortet. Selvom det føles en anelse mystisk at spille på denne måde tilføjer det et element af spænding til en ellers relativt kedelig affære, især fordi du løbende får adgang til nyt og potent udstyr.

Den kunstige intelligens er basal, nogen gange grænsende til det stupide. Den synes som regel kun at følge ét mønster; producere så mange enheder som muligt, for derefter at sende dem samlet ét sted hen på kortet. Det betyder, at kampene bliver fokuseret på få områder, og selv da er det sjældent en dramatisk affære.

Heldigvis en det en tand mere interessant at styre slagets gang fra oven, beordre tropper rundt mellem de forskellige regioner og sabotere fjendens taktik, også selvom den er en anelse forudsigelig.

4
Jeg elsker store slag, og her skuffer Divinity: Dragon Commander ikke.

Når ikke den står på krigsmageri fra kontrolrummet eller på slagmarken, har du mulighed for at vandre rundt på dit skib, hvor generaler og rådgivere mingelerer med hinanden og træffer politiske beslutninger. Du har direkte indflydelse på dem alle, og dine valg kommer til at påvirke blandt andet dit folks morale.

Samtalerne med dine kammerater er også, hvor hjertet af Dragon Commander ligger. De udgør din kommunikation med omverdenen; udvikler Larians forsøg på at skabe et billede af en sammenhængende verden, der reagerer på din handlen. Rådgiverne taler også om deres privat- og kærlighedsliv, samt rapporterer vidt og bredt om deres folks nuværende indstilling til dig som leder. Tænk dem ikke som samtaletræer i stil med Mass Effect, men snarere som i et klassisk peg-og-klik-spil.

3
Dine rådgivere er vigtige at stille tilfredse, hvis du skal bevare opbakningen fra folket.

Dragon Commander er god til at rejse nutidige problemstillinger og diskussioner, fra religion til uddannelse og rettigheder for homoseksuelle. Selvom jeg er glad for at se disse repræsenteret i konteksten af computerspil, må man også sande, at de som resten af spillet ikke får nogen dybere behandling. Dernæst hjælper det ikke, at spillets figurer selv er meget stereotype, ikke mindst i deres udseende, der afgjort snakker til et mandligt publikum.

Alt i Dragon Commander, som I nok kan høre, føles underudviklet. Der er mange høje ambitioner i spil her, men de bliver mestendels ved det, ambitioner. Når det er sagt, må man give udvikler Larian kredit for at have skabt en sammenhængende, idiosynkratisk spil, der til syvende og sidst formår at underholde. Det er afgjort værd at tjekke ud, hvis man har en hang til Total War-spillene, og måske savner noget, der er en tand mere let fordøjeligt.

7 /10