Dwarf Fortress er et vidunderligt spil. Nogle kalder det for verdens sværeste spil. Det er spillet, som Notch i flere omgange har indrømmet, inspirerede ham til at lave Minecraft, og når man har prøvet det, forstår man hvorfor; Dwarf Fortress er Minecraft, bare langt mere komplekst. Det er Minecraft på hardcore mode.

Spillets motto er; det er sjovt at tabe. Og taber, det gør man. Der er tusinder af måder at dø på. Det er umuligt at vinde over Dwarf Fortress. PÅ et eller andet tidspunkt kommer du i grådighed til at grave for dybt og kommer til at vække væsner, der har sovet i tusinder af år, eller også dør dine dværge, fordi du ikke kan skaffe nok mad til dem. De kan også blive deprimerede eller begå selvmord eller simpelthen bare kede sig ihjel.

En af grundene til, at mange betragter det som ekstremt svært, er interfacet. Her er ingen avanceret 3D-grafik, men ASCII-grafik, der kunne have været kørt på en mainframe-computer fra 1970'erne.

Spillet foregår i en klassisk fantasy- verden. Dine syv dværge ankommer med deres vogn til et sted i en verden, der er meget, meget stor. Her skal de bygge et Fortress, et hjem, der kan skaffe dem mad og drikke på bordet, dværge elsker alkohol, og som kan tilfredsstille deres umættelige trang efter værdifulde metaller og ædelsten.

1

Spillets charme udspringer fra de mange systemer, der er simuleret i det. Alle dyrene i verden har deres egne imperativer og levemønstre, sæsonerne kommer og går, vand opfører sig som vand nu gør, for eksempel oversvømmer det dine mineskakter, hvis du ikke har planlagt din underjordiske ekspansion ordentligt og biologien bag planter og træer er ligeledes umådelig kompleks.

De mange fysiske systemer i spillet interagerer med hinanden; dør en dværg, falder han om på gulvet. Lader du ham ligge, vil hans krop gå i forrådnelse og skabe miasmaer, der vil genere de overlevende dværge og skabe sundhedsproblemer. Dværgenes humør påvirkes af deres arbejde (er de tilfredse med livet), deres bolig (har de deres eget værelse, eller sover de på gulvet sammen med de andre) og en masse andre ting (kæledyr, koner og kærester, møbler og ejendele) og, sidst, men ikke mindst, om øllet flyder godt og rigeligt i dit Dwarf Fortress.

Tarn Adams, matematik-geni, har skabt spillet med sin bror Zach, og han erklærer, at det er hans livs værk, og at der nok er omkring tyve års kodning tilbage, før det er færdigt.

Spillet er gratis, men hvis du kan lide det, bør du støtte brødrene Adams med donation. Det er nemlig det, de lever af.

Et billede er bedre end tusind ord. Her får du sytten minutters Let's Play-video om Dwarf Fortress. God fornøjelse.

Nyttige links:

Dwarf Fortress Wiki

Lazy Newb Pack

Dwarf Fortress-forummerne

Donationer til Tarn og Zach Adams

About the author

Martin Wiinholt

Martin Wiinholt

Editor-in-chief, EG.dk

Martin kan godt lide virkeligheden. Han er faktisk så opslugt af den, at han hver gang chancen byder sig opsøger den i sine favoritgenre blandt krigs- og fartøjssimulationer på pc. Er desuden set tænde for en Wii helt uden at tøve. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.