Arkivet: Fra sofakartoffel til racerkører på Le Mans

De simulatorer, vi kender som spil, kan bruges til at øve egenskaber i den virkelige verden 

Søndag. Ugens sidste dag, hvor alt synes at foregå i et langsommere tempo. En tid til at fordybe sig og gå i arkiverne. Denne artikel blev oprindelig publiceret den 4. juli 2013. Vi vælger at genbringe den i anledning af bilsimulators tiltagende popularitet, ikke mindst takket være titler så som Gran Turismo, Assetto Corsa og Project Cars.

De fleste simulator-nørder har på et eller andet tidspunkt i deres virtuelle karriere spekuleret på, hvor langt deres evner som bilist, traktorkører, buschauffør, trucker, kampvognskommandør, racerkører eller jagerpilot ville have kunnet række i den virkelige verden. Svaret får normalt lov til at blæse i vinden, for hvis man lige ser bort fra traktorer og lastbiler, er det meste af det legetøj, vi roder rundt med i spillene, alt for dyrt til, at os dødelige får lov til at lege med det.

I dag bliver simulatorer brugt til træning i mange forskellige brancher, lige fra lægefaget til olieindustrien, men hvis man koncentrerer sig om vores lille hjørne af verdenen, computerspil og simulatorer, ender man med en stribe spil, der for det meste handler om at flyve, føre krig eller køre i et eller andet.

Men hvornår er det lige, at en simulator 'bare' er legetøj og bliver til uddannelsesværktøj? Og hvad skal der egentlig til, for at en simulator kan bruges til at træne egenskaber, der er brugbare i den virkelige verden? For nogle udviklere af simulatorer til gaming-brug, starter det software, vi kender som spil, faktisk som træningsværktøj.

Et godt eksempel er Steel Beasts Pro PE, der først var et stykke software, der blev solgt til alverdens hære som træningsværktøj til kampvognsbesætninger, og først senere blev til et underholdningsprodukt, der kunne købes af enhver. Et andet eksempel er DCS: A-10C, der blev udviklet som et træningsværktøj til Air National Guard piloter i USA, og senere blev til et spil.

Men der findes andre, mindre eksotiske, simulatorer, hvor koblingen mellem virkeligheden og softwaren er mere tydelig.

Bilfirmaet Nissan har, i samarbejde med Sony Playstation's bilspil Gran Turismo, siden 2009 stået for et program kaldet GT Academy, hvor Playstation-folket gennem en omfattende onlinekonkurrence kunne kvalificere sig til en tur i virkelige racerbiler og, for de bedstes vedkommende, deltagelse i et rigtig racerløb.

2
Darren Cox, chef for Nissans motorsportteam.

Vi mødte Darren Cox, der er Nissans chef for motorsport, på Silverstone i forbindelse med lanceringen af det kommende Gran Turismo 6. Ifølge Cox startede initiativet som et tidsbegrænset marketingtiltag, der skulle styrke Nissans profil som racerbrand, men til hans, og alle andres, overraskelse viste det sig, at de folk, der kvalificerede sig til en tur i de rigtige racerbiler, var gode til at køre racerbil.

Spørgsmålet, der brændte på Eurogamers udsendte medarbejders tunge, handlede selvfølgelig om, hvorvidt hans egenskaber på den virtuelle racerbane kan bruges til noget i virkeligheden.

EG: 'Hvad er den største hurdle for en virtuel racerkører, der skal køre racerbil i virkeligheden?'

Cox: 'Ingenting'.

EG: 'Ingenting? Hvad mener du?'

Cox: 'Alt det, som en virtuel racerkører lærer foran sin konsol, forudsat at hans racerspil er 'realistisk', som Gran Turismo er det, kan direkte overføres til den virkelige verden. Faktisk har den virtuelle racerkører en hel del fordele sammenlignet med racerkørere, der har kvalificeret sig gennem det traditionelle forløb. Ofte, når vi får nye racerkørere, der kommer fra f.eks. karting-verdenen, har de en masse dårlige vaner, som de skal fralæres, før de bliver gode GT-kørere. Det problem har vi ikke med virtuelle racerkørere. De er oven i købet meget lærenemme.'

EG: 'Men hvad med det fysiske aspekt? Det er velkendt, at racing er fysisk krævende. Hvordan kan den arketypiske chips-spisende, cola-drikkende gamer klare sig på en rigtig racerbane mod rigtige racerkørere?'

Cox: 'De folk, der har klaret sig igennem til live-runderne i GT Academy, har alle som én været i god fysisk form. Vi har ikke haft nogle eksempler på folk, der var i dramatisk dårlig fysisk form. Jeg tror, at svaret ligger i, at de folk, der er konkurrencemindede nok til at vinde GT Academy online, er folk, der samtidig dyrker sport. Eller også kræver en onlinekonkurrence som GT Academy bare, at man er i god fysisk form som udgangspunkt. '

GT Academy startede som sagt som en marketingøvelse for Nissan, men da de første kandidater ankom til live-runderne på Silverstone i 2009, fik Darren Cox og hans kolleger sig en overraskelse. De kørte nemlig stærkt, rigtig stærkt.

Darren Cox peger over på en høj krøltop i hvidt racertøj, der står og taler med Kazunori Yumauchi (skaberen af Gran Turismo) i den anden ende af lokalet på Silverstone.

1
Lucas Ordonez med Gran Turismo-skaber Kazunori Yamauchi.

'Det der er Lucas Ordonez. Han var 24 år, da han vandt GT Academy i 2009. Under hans første rigtige racerløb for Nissan i 2009-sæsonens GT4 European Cup kom han på podiet, og efter at have vundet to løb senere i sæsonen endte han på en samlet andenplads. Ganske flot af en fyr, der tre måneder forinden aldrig havde siddet i en racerbil.'

Ordonez succes stoppede ikke der. I 2011 kom ham og hans team på en andenplads i deres klasse under 24-timers Le Mans løbet, og han begyndte 2012 som førstekører i Nissans 'all-gamer'-bil i 24-timers løbet i Dubai. Også her endte de på podiet.

I denne uge udkommer Gran Turismo 6-demoen, og ligesom i 2009 markerer det starten på GT Academy 2013, der giver virtuelle racerkørere chancen for at kvalificere sig til et rigtig racerløb.

For de nordiske lande er der seks pladser sammenlagt til liverunderne, så det er bare om at få downloadet demoen af GT6 og fyret op under Nissan-bilerne.

Måske bliver du den næste Lucas Ordonez.

Se Lucas Ordonez fortælle om vejen fra sofaen til ægte racerløb i denne video:

Jump to comments (2)

About the author

Martin Wiinholt

Martin Wiinholt

Editor-in-chief, EG.dk

Martin kan godt lide virkeligheden. Han er faktisk så opslugt af den, at han hver gang chancen byder sig opsøger den i sine favoritgenre blandt krigs- og fartøjssimulationer på pc. Er desuden set tænde for en Wii helt uden at tøve. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.

Relateret indhold

Trackmania Turbo får VR-opdatering

Søsygepiller anbefales, hvis du spiller Trackmania Turbo på PSVR, Vive eller Oculus Rift.

AnbefaletForza Horizon 3 - Anmeldelse

Pløj Australiens kyster tynde i drømmebilen.

Feature100 år med kampvogne - sådan ser fremtiden ud for World of Tanks og Wargaming

Svenske kampvogne, 100-årsjubilæum og en kig på fremtiden.

Rocket League går under vandet

Rocket League går Bioshock i bedene med en gratis undervandsbane.

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (2)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading