Titanfall - Preview

Morgendagens krigsførsel

Titanfall er mere end bare Call of Duty med kæmperobotter, forklarer folkene bag skydespillet, alle har øjnene rettet mod. Spillet, der skal løfte arven fra en af nyere tids største spilsucceser, det uden at bære det ikoniske navn. OG efter 30 minutter i selskab med Respawn Entertainment titaniske projekt, spår vi det gode chancer, selvom der er et stykke vej endnu.

Det begynder med et futuristisk rodeo, som de i alt 70 udviklere hos Respawn kalder det. En pilot, spillets atletiske, jep-pack-bærende soldat, springer, måske fra et tag, op på ryggen af en Titan, et potent metalskrummel af en kæmperobot, flår hjerneskaplen af og skyder indmaden i smadder.

Nu, inde i Titan-robotten, blinker skærmen faretruende rødt, Advarsel: Fremmedlegeme registreret. Titan-piloten går i panik og skyder sig ud ved hjælp af katapultsædet.

Udenfor venter sabotøren lumsk. Han ventede kun på, at cockpittet blev ledigt. Og nu da den tidligere pilot er sendt flere hundrede meter op i luften, benytter han lejligheden til at hijacke Titan-robotten.

Dette scenario, beskrevet af ansvarshavende grafiker Joel Emslie, der fulgte med Vince Zampella og Jason West, da de forlod Call of Duty-udvikler Infinity Ward for at stifte Respawn Entertainment, afslører en subtilitet i Titanfall, der hører til blandt sjældenhederne i moderne spil, og som ikke, i alle dets finesser, blev portrætteret ved afsløringen af spillets på årets E3-messe. Her virkede det som om, man havde større fokus på at imitere Call of Duty.

Vi vil gøre alt for at afvikle Titanfall ved 60 billeder i sekundet. Responsivt gameplay står højest på prioritetslisten, forklarer grafiker Joel Emslie.

- Der er en utrolig dybde i Titanfall, forklarer Emslie. - Jeg kommer fra en hardcore FPS-baggrund. Jeg er meget taktisk og kan godt lide at snakke med mine holdkammerater.

- Når det kommer til taktikken omkring Titan-robotterne, bliver det rigtig kompliceret. At stjæle sådan et bæst fra modstanderholdet er en fed fornemmelse.

Titanfall er som bekendt strippet for en singleplayerkampagne, hvilket betyder at spillets multiplayerkomponent er i centrum. Respawn forklarer dog, at de har designet sidstnævnte, således at den til tider vil føles som en episk enkeltspilleroplevelse - og selvfølgelig også kan spilles alene.

Altafgørende for dette koncept er spillets kunstige intelligens. Hver bane er spækket med computerstyrede figurer, hver i stand til at operere ud fra egen agenda. Respawn fortæller, at Microsofts 300,000-server store sky hjælper med at beregne bl.a. AI-soldaternes opførsel, og uden ville de simpelthen ikke kunne lade sig gøre.

Når vi spørger nærmere ind til emnet, dog, bliver Emslie en smule vag. Den er god nok, at der er masser af computerstyrede fjender, men de agerer fint uden hjælp fra Microsofts sky. Emslie sammenligner dem med League of Lengends' og DOTA's småkryb, der løber mellem baserne i et fast mønster og lægger et computerstyret fundament for slagmarken.

- Den kunstige intelligens skal sælge visionen, at du tager del i en levende verden. Jeg ved ikke, om det nogensinde er gjort før, men vi forsøger det bedste, vi har lært.

Vi havde ikke ressourcer til at starte helt fra bunden, så vi valgte den teknologi, vi umiddelbart var bedst bekendt med, lyder det om valget af Valves Source-motor som fundament for Titanfall.

1
Titanfall afvikles på en svært modificeret version af Valves Source-motor.

Der er ingen tvivl om, at det er den kompetitive multiplayerscene, Respawn forsøger at erobre, og at krydse et førstepersonsskydespil med DOTA-elementer synes at være en vinder, hvis man forsøger at mænge sig med eSports-scenen.

Der er dog endnu meget, som er uvist. Vi kan ikke gennemskue størrelsen på kampene, eksempelvis. I demoen spiller vi seks mod seks, plus den kunstige intelligens, dette på et meget stort kort. Respawn er stadig i en fase, hvor man leger med mængden af spillere, men som det står nu, er 12 det rigtige antal, forklarer Emslie.

- AI'en fylder helt klart tomrummet ud. Du sidder aldrig og venter på, ting sker. Der er hele tiden noget at lave.

Der er lagt i kakkelovnen til et slag af dimensioner, som Titanfall, fra skaberne af Call of Duty, bliver sendt i direkte kamp mod Destiny, hvilket de tidligere Halo-udviklere Bungie står bag. Begge oplevelser minder om hinanden og har planmæssig udgivelse i 2014. Det bliver episk.

Jump to comments (0)

About the author

Wesley Yin-Poole

Wesley Yin-Poole

Deputy Editor

Wesley is Eurogamer's deputy editor. He likes news, interviews, and more news. He also likes Street Fighter more than anyone can get him to shut up about it.

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading