1
Man fornemmer lugten af fordærvet kød i demoens gustne åbningssekvens.

Shinji Mikami, faderen af Resident Evil og det moderne survival-horror-spil, er en flink og sympatisk mand. Hans spil, derimod, knap så meget. Faktisk synes de at være det stik modsatte. Svært modbydelige og sjældent særligt imødekommende.

Derfor kommer det ikke bag på os, at Mikamis seneste spil, The Evil Within, er rendyrket ondskab. En ondskab, som vi får at mærke på egen krop, da vi bliver dirigeret igennem en dugfrisk demo af spillet, der, udover Mikami, har mægtige Bethesda Softworks (Fallout 3, The Elder Scrolls) bag roret.

'Butcher can't start an E3 demo strung upside down in some kind of dark, blood soaked slaughter house,' you might say - well clearly in Shinji Mikami's The Evil Within game you can.

Demoen begynder med spillets hovedperson, privatdetektiven Sebastian, tilfangetagen, spændt fast til loftet dinglende med hovedet nedad. Ved siden af ham hænger et halvt dusin lig, der for længst er begyndt at gå i ét med omgivelserne. Stilen er mørk, blodig og ganske ubehagelig.

2
Held og lykke med at overkomme det skrum- mel af et menneske, eller hvad det nu er.

En usoigneret, grotesk udseende bøddel har netop forladt rummet, slæbende bag sig et kadaver af ubeskrivelig karakter. Sebastian får på mirakuløs vis skåret sig fri, og dermed er hans skæbne lagt over i hænderne på spilleren. Lad mareridtet begynde.

- Vi ønsker, spillet skal være svært, afbryder Bethesdas Pete Hines, der demoer spillet for os.

- Det skal på ingen måder føles nemt, og der skal ikke være plads til fejltagelser. En god det af survival-horror-oplevelsen er at få spilleren til at føle, hvert øjeblik kan være det sidste.

- Derfor er du forsvarsløs i første del af spillet. Du bliver nødt til at tænke dig vej gennem de forskellige områder i stedet for at gå hovedkuls på fjenden. Men selv når bevæbnet, er garantien for succes ikke givet. Ammunition er sparsom, og selv klokkeklare hovedskud gør det ikke nødvendigvis af med fjenden. Vi opfordrer folk til at løbe.

Bethesda er meget hemmelighedsfulde omkring projektet. De vil ikke ud med konteksten for historien, ej heller de finere gameplay-detaljer. Det virker til, at de ønsker at præsentere en stemning, et koncept, og det går, alene at dømme ud fra vores korte tid med demoen, rent ind.

- Vi taler om Shinji Mikami. Der er en grund til, han er faderen af survival-horror-genren. Han har nogle pænt outrerede idéer og måder at skræmme spilleren på, slutter Hines.

The Evil Within bliver bygget med Bethesdas id Tech 5-motor og udkommer næste år til PC, PS3, PS4, Xbox 360 og Xbox One. Den demo, vi fik at vidne, blev afviklet på PC. Vi kan ikke vente til at få fingrene i Mikamis gruopvækkende værk.

About the author

Robert Purchese

Robert Purchese

Senior Staff Writer

Bertie is senior staff writer and Eurogamer's Poland-and-dragons correspondent. He's part of the furniture here, a friendly chair, and reports on all kinds of things, the stranger the better.

Flere artikler af Robert Purchese

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading

Relateret indhold

Snydekoder til The Evil Within PC

Lås op for uendeligt liv, ammo og 60 FPS med vores koder

Seneste

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Annonce