Søndag. Ugens sidste dag, hvor alt synes at foregå i et langsommere tempo. En tid til at fordybe sig og gå i arkiverne. Denne artikel blev oprindelig publiceret den 10. juni, 2013. Vi vælger at genbringe den i anledning af gårsdagens store pinball-turnering i Ramløse. Gik man glip af den, kan man jo altid smutte forbi Chassis Arcade og få sin flipperlyst styret.

Chriss og Julian fra Chassis
Fortidens sønner (og ejerne af Chassis Arcade), Julian og Chriss.

Arkaden. Spilbranchens sagnomspundne vugge, hvor millioner af spillere stod i katodestrålernes flimrende lys og flåede i joysticks og hamrede på knapper i jagten efter den største highscore. Selv om vi i dag har meget mere avancerede spil på vores mobiltelefoner end dem, der befandt sig i firsernes og halvfemsernes enorme kabinetter, var der noget særligt over arkadens larmende, farvestrålende univers. Det var datidens multiplayerforum, hvor man kunne kigge hinanden over skuldrene og udfordre de lokale mestre til digital tvekamp. Det var på mange måder ganske fantastisk, men det er en svunden tid, som desværre ikke eksisterer mere.

Game Over.

Det var i hvert fald tilfældet i København, indtil Chrisstoffer Nightinglam, Julian Ronald Andersen og Laust Pablo Nielsen valgte at tænde for strømmen, smide nye mønter i og starte Chassis Arcade, som nu ligger i kælderen på Faksegade 19 på Østerbro, ikke langt fra Trianglen. Eurogamers udsendte, Jonatan Allin og Julian Henlov, har været på besøg i det lille mekka for byens arkadeelskere og nostalgikere for at se, om magien fra firsernes grillbarer og Professor Olsens Spilleland, som lå i det hul i jorden, der engang hed Scala, stadig er i live.

Eurogamers udsendte, Jonatan Allin og Julian Henlov, har været på besøg i det lille mekka for byens arkadeelskere og nostalgikere for at se, om magien fra firsernes grillbarer og Professor Olsens Spilleland, som lå i det hul i jorden, der engang hed Scala, stadig er i live.

Som I kan se i klippet herover, er alt, som det skal være. Chassis er et dunkelt kælderlokale, hvilket gør det nemt at se spillenes skærme klart og nyde alle lysene fra flippermaskinerne, og der er den helt rette retrostemning. Omme i baglokalet kan man spille andre spil gratis, der er fx en Amiga og en Mega Drive, og man kan købe nogle af Chassis' faktisk ganske store udvalg af retrospil til mange platforme, eller måske en Dreamcast eller en Saturn, hvis man mangler de klassiske maskiner i sin samling. Julian H. og jeg prøvede kræfter med en lang række maskiner, hvilket I kan læse om på de næste par sider. Vi morede os, og efter at være blevet ydmyget af maskinernes høje sværhedsgrad i et stykke tid, satte vi os ned og fik os en snak med Chrisstoffer og Julian A. om arkaden.

Fra trange kår til succesfuldt samlingspunkt

"Vi havde bare baglokalet af en vinylforretning," siger Chrisstoffer om den tidlige begyndelse i 2011. "Ca. 10 kvadratmeter," tilføjer Julian A. tørt, til Eurogamers store overraskelse. Arkademaskiner er ikke ligefrem små, og Chassis Arcade er i sin nuværende form ikke et kæmpe palads. "Vi startede med at betale huslejen ud af egen lomme," oplyser Julian A., hvilket vidner om, at det at drive en arkade i det moderne Danmark er en passion, og ikke noget, man bliver rig af. "Hvis der ikke dukkede nogen op, så havde vi stadigvæk en arkade," siger Chrisstoffer og afslører, at det frem for alt handler om at have oplevelsen tilgængelig. "Vi var ikke afhængige af, om folk dukkede op eller om folk syntes om vores udvalg af spil eller noget." Det viste sig dog hurtigt, at interessen var til stede. Det lille baglokale, hvor de tre stiftere havde proppet Playboy-pinballmaskinen og arkademaskinerne Mortal Kombat, Donkey Kong, 1943, BurgerTime og Pac-Man ind, blev hurtigt overrendt, og efter lidt forhandlinger frem og tilbage endte geschæften i lokalerne i Faksegade.

Chassis04
Det lille lokale har et imponerende udvalg af maskiner.

"Der er mange, der kommer ned nu og siger 'Nejj, det er jo retro og klassiske spil,' men det er overhovedet ikke det, der er kriteriet, når vi udvælger spil," siger Chrisstoffer med entusiasme i stemmen.

"Vi byggede det hele på de spil, vi selv vil spille. Der er mange, der kommer ned nu og siger 'Nejj, det er jo retro og klassiske spil,' men det er overhovedet ikke det, der er kriteriet, når vi udvælger spil," siger Chrisstoffer med entusiasme i stemmen. "Vi udvælger de spil, vi selv vil spille," understreger han, men tilføjer, at det selvfølgelig også handler om økonomien i det, fordi gamle arkademaskiner er ganske dyre at anskaffe, og som "under reparation"-skiltet på en af maskinerne ved siden af os vidner om, går de også ofte i stykker.

"Nu er vi også begyndt at lytte efter, hvad folk gerne vil spille, altså dem, der hænger her meget," siger Chrisstoffer, og antyder, at arkaden har opnået det ultimative mål, som er at skabe et slæng, der kan konkurrere og nyde spillene sammen. "Det er jo ligesom blevet et fælles rum for en masse, der kommer herned, og der er ikke penge i det for dem, men de er jo nærmest medejere. Mange af dem veksler selv ved kassen, det er meget normalt her," afslutter han med et smil, som understreger den implicitte tillid i det tætte fællesskab. Og det er jo det, arkademytologien altid drejer sig om: Klientellet og stemningen.

Chassis03
Der er også retro af lidt nyere art, her i form af Samurai Shodown IV.

Det handler om fede spil, ikke om penge

Chassis05
OutRun er et af de klassiske bilspil, der er på menuen. Det er ikke så nemt, som vi husker det.

"Der er ikke råd til at tage en løn ud," fortæller Julian A. "De penge, der bliver i overskud, bruger vi på at udvide det her, gøre det større, købe nye maskiner, sætte det lidt mere i stand og gøre det mere hyggeligt." Og der er en grund til, at millionerne ikke ruller ind, for de to ejere har valgt at lade maskinerne køre med de samme priser, som de gjorde i de gode, gamle dage, henholdsvis 2- og 5-kroner pr. credit. "Jeg synes, at det er for meget at give 10 kr. for noget, der varer i to minutter," lyder det fra Chrisstoffer. "Jeg tror, at en af grundene til, at det (arkaderne - red.) døde ud dengang var, at det var for dyrt," afslutter han.

Og det forstår man, selv med de gamle priser i dag. Nogle af maskinerne er mere forslugne end andre, men det blev hurtigt klart for Eurogamers reportere, at den famøse vekselkasse skal besøges ganske ofte. Til de beskedne priser kan selv nybegyndere dog sagtens få en solid spilletid for en flad halvtredser, hvilket egentlig er ironisk, når man tænker på, at især de senere spil primært er designet til at vriste penge fra folk. Man må jo heller ikke glemme den gratis glæde ved at se andre spille, specielt hvis de er rigtig gode.

Kampen om at blive den bedste

Ét er, hvorfor man spiller. Mange spil er rekreation, mens andre kan være meget krævende at spille. Arkadespil handler typisk om at overleve længst muligt på en enkelt credit, og samtidig optjene den højest mulige score. Men hvor de fleste af os nok er tilfredse med at kæmpe mod os selv, går der sport i den for en udvalgt skare. “Vi har jo folk hernede, der går vanvittigt i detaljer,” fortætter Chrisstoffer med eftertryk. “Og det skal de jo, hvis de skal have deres highscores på Twin Galaxies og lignende.”

Chassis Arcade frekventeres af retrospilstjerner som Kim “Kanonarm” Købke, der er ekspert i 1943, Guryss og Gorf, og Svavar Gunnar Gunnarson, som er en af de få i verden, der har opnået den famøse "kill screen" i Donkey Kong, hvor spillet crasher pga. en fejl i koden, men først når spilleren har opnået en absurd score efter mange timers spil. “Svavar er en rockstjerne her,” siger Julian A. med et smil. “Alle ved, hvem han er,” tilføjer Chrisstoffer. “Når man er hernede i en arkade, så har man valgt at blive god til noget, som er fuldstændig ligegyldigt ude på den anden side af døren, men når man er hernede, og der er en, der er god til noget, så bliver det en vild ting. Man har en gensidig respekt for hinanden.”

Chassis07
Et kig under kølerhjelmen på flippermaskinen World Cup Soccer afslører, hvorfor man bør reservere en del af indtjeningen til fremtidige reparationer.

Da vi afslutter vores interview, tilbyder Chrisstoffer og Julian A., at vi bare kan komme forbi til hver en tid, og at vi endda kan lave arrangementer sammen. Arkaden er for længst lukket, og der hersker en salig stilhed, da Chrisstoffer slukker for den store masterkontakt og alle lydene forstummer, men drengene er ikke typerne, der hænger alt for meget i en klokkestreng. Snakken om fællesskab omkring spillene, og hvad der dertil hører, er tydeligvis ikke bare tom snak.

Chassis Arcade handler både om nostalgi, retrofetichisme, konkurrence og generel spilentusiasme, men overordnet set er der kun én tanke, der presser sig på. Hvor er det synd, at disse steder er så sjældne nu. Til gengæld husker jeg (Jonatan) udmærket de danske arkader i firserne og halvfemserne. Scenen var ikke så veludviklet som i USA, og stederne var som regel ikke specielt hyggelige. Mine bedste oplevelser med arkadespil har jeg fx haft på den lokale grillbar, og jeg havde desuden aldrig rigtig penge til at blive god. Derfor kan man sige, at Chassis i virkeligheden er fantasien om arkaden, der er blevet til virkelighed.

Du kan høre hele vores interview med Chrisstoffer og Julian A. her:

Du kan også downloade interviewet som MP3 og lytte til det via en mobil afspiller på farten. Hent det her ved at højreklikke og vælge 'Gem som' til din harddisk.

På de næste sider har Julian H. og jeg udvalgt fire klassiske spil at prøve kræfter med. Du behøver ikke engang at indkaste en mønt for at læse videre.

Du kan finde alle oplysninger om åbningstider m.v. på Chassis Arcades hjemmeside. Drengene fra Chassis er også med til at drive bloggen Killscreen.dk, som handler om arkade, pinball og highscores. Og som om det ikke var nok, spiller de også i bandet Dreadful Dollface.

Kommentarer (4)

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading

Relateret indhold

Nintendo-legende afgået ved døden

Forhenværende direktør Hiroshi Yamauchi blev 85 år

Donkey Kong som stop-motion-film

Hvad gør man, når cartridget bare ikke vil virke?

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

Seneste

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

Skyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Annonce