Lad mig starte med en analogi. Vi kender alle dilemmaet, når sovetæppet er for kort. Man må vælge, om det er fødderne eller skuldrene, der skal fryse. Når nu man ikke kan løse problemet fuldstændigt, hvad er så til mindst irritation?

Jeg kunne ikke lade være med at tænke på denne analogi, da jeg forleden smugspillede FIFA 14. Hundredetusinder af arbejdstimer er blevet lagt i den serie, hvorfor vi i dag står med et komplekst spil, der fungerer, men som på mange måder også synes meget fikseret.

Dele af spilsystemet, selvsagt, er arvet direkte fra fodboldsporten, mens andre er et resultat af EA's mangeårige finjusteringer. Kameravinkler, langsomme gengivelser, spillerfejringer; alle sikre features. Andre, så som at kunne filme (FIFA 99), er blevet forsøgt, men af den ene eller anden årsag droppet igen. FIFA International Soccer er en efterhånden garvet spilserie, 20 år for at være præcis, og på den tid har EA, i det store hele, løst gåden om, hvordan man laver et godt simuleret fodboldspil. Hvad mere kan de gøre?

1
FIFA 14 er dybere, mere taktisk og foregår i et langsommere tempo.

Det er her, min sovetæppe-analogi kommer ind i billedet. EA har til syvende og sidst en nøje defineret tidsplan, samt et nogenlunde afgrænset budget, til at forbedre FIFA, og med så komplekst et spilsystem, hvor en enkel justering kan få store konsekvenser for de øvrige parametre, bliver det helt automatisk umådeligt svært at innovere. Ethvert skridt frem kan betyde to tilbage. Fødder eller skuldre; hvad vælger man, når ressourcerne ikke rækker til begge?

Læs vores store FIFA 14 tips, tricks, karrier, guide

Præcisionsbevægelse bliver markedsført som det næste store skridt for FIFA-serien. Den altoverskyggende feature, der skal retfærdiggøre et køb af 2014-versionen. Og de er gode til at sælge idéen, EA, med lovning på vidtrækkende betydning for spillets gameplay. I al sin enkelthed betyder præcisionsbevægelse, at der er tilføjet ekstra animation til spillernes bevægemønstre, når de skifter retning med bolden, men konsekvenserne rækker dybere en visuelt lir.

Og dynamikken omkring et retningsskifte ER vigtig. Man behøver blot at tænke tilbage på Sensible Soccers overdrevne fysik, hvor et enkelt knaptryk betød øjeblikke justering af spillerens orientering. Ikke just repræsentativt for virkeligheden. Men hvor lang tid bør et retningsskifte så tage, spørger vi spillets producer Sebastian Enrique?

- I gennemsnit tager det en professionel fodboldspiller fem sekunder at stoppe med at sprinte, skifte retning og nå op i samme hastighed igen. Problemet er bare, at fem sekunder er den tid, det tager at løbe en hel banelængde i FIFA, svarer Enrique.

- Der er forskellige måder at beregne den konkrete tid på, eksempelvis ved at holde vores fem-minutters halvlege op i mod virkelighedens 45, og derfra nå en målestok tilsvarende et retningsskifte for en spiller, men faktum er, at der ikke findes en magisk regel. I praksis eksperimenterer designerne med mekanikken, indtil den føles korrekt.

2
Skydemekanismerne er blevet justeret i FIFA 14, hvorfor der nu er større sandsynlighed for at træffe fra distancen. En tilfældig beregning af boldens kurve betyder også, at ikke to forsøg vil ligne hinanden, siges det i hvert fald. Vi havde lidt svært ved at gennemskue det.

Med den forbedrede præcisionsbevægelse er det ikke længere en trivialsag at løbe med bolden, erfarer jeg. Venstre skulderknap, som normalt bruges til at drible, kommer i spil ved retningsskifte, selv på begynderniveau. Også inden, du modtager bolden, må du tage stilling til, hvad der skal ske. Knap så boldsikre spillere gør eksempelvis klogt i hurtigt at aflevere videre, da det nu er langt sværere for disse at bevare kontrollen.

Selv erfarne spillere vil finde det vanskeligt at spille bolden rundt, hvis ikke spillertyperne er de rigtige. Norwich og Barcelona, eksempelvis, spiller i virkelighedens verden meget forskelligt, og ligeså bliver det i FIFA 14. Det vil være nær umuligt at anlægge samme taktik for to så vidt forskellige hold.

Kobler man det nye præcisionsbevægelsessystem sammen med en bedre holdspillerintelligens, har du i grunden et FIFA, der belønner eftertænksomt, boldbesiddelsesfokuseret spil langt mere end de senere års versioner. Som en spiller, der i årtier har nydt godt af lange stikninger og hurtige spillere, er jeg selvfølgelig bekymret for udfaldet. Spørgsmålet er også, om folk overhovedet er rede til at lægge gårsdagens læring fra sig og tilegne sid de nye mekanikker? En relevant diskussion, som vi dog lader stå til en anden dag. Indtil videre tager vi EA's ord for gode varer.

3
FIFA 14 udkommer til både den nuværende konsolgeneration, undtaget Nintendos platforme, samt til PlayStation 4 og Xbox One.

Skudmekanikken, til gengæld, har set nogle finjusteringer, der falder i min smag. Slut er det med kedelige skud, der, afhængig af placering og styrke, ligner hinanden ned til mindste detalje. Nu er der nær umuligt at lave samme skud to gange, ganske som det bør være. Det giver øget dynamik til spillet og skaber en ekstra glæde ved særligt veludførte skud.

Rigtig boldfysik, kalder EA det, betyder, at kurven på et skud beregnes med tilfældigt fra gang til gang. Det er med andre ord blevet sjovt igen at skyde fra distancen, og selvom det sikkert vil betyde en inflation af optimistiske skud fra en vis portugisisk verdensstjerne, kan vi ikke vente til at se resultatet, lyder det.

Overordnet tegner FIFA 14 til at blive mere af samme gode skuffe, med øget realisme omkring boldkontrol som den store nye feature. Det vil kræve tilvænning at få pasningsspillet til at flyde på samme måde som tidligere, men det er måske også meget godt. Det er igen blevet sjovt at skyde fra distancen, hvilket vi velkommer med åbne arme.

Et anderledes FIFA, dermed, men måske ikke nødvendigvis et bedre. En evolution snarere end en revolution, og indtil EA får et større tæppe, er det nok det bedste, vi kan forlange.

About the author

Jack Arnott

Jack Arnott

Contributor