For mig at se ligner Xbox One to GameCube--konsoller, som er tapet samen. Eller én enorm Wii. Den har flere ventilationsfaner end en lighus og den ligner mest af alt en forstærker fra 80'erne store, nye hifi-anlæg. Det gælder også Kinect-enheden, som følger med som en forstokket subwoofer i udseendet. Det er et pudsigt design, der ligger til grund for Xbox One.

Eurogamer var til stede, da Microsoft præsenterede sin nye konsol frem for første gang. Midt imens vi for frem og tilbage mellem standene for at interviewe de vigtige personer, og derpå forsøge at få styr på, hvad deres meget forskellige holdninger om brugte spil indebar, fik vi chancen for at se konsollen helt tæt på. Det blev kaldt en 'interaktiv oplevelse' at være i nærheden af maskinen. Kært barn har mange navne, og vi var sådan set bare glade for at måtte komme ombord i konsollen.

Xbox One controller

Responset kommer derfor direkte ud i dine fingerspidser frem for håndfladerne, og det føles mere naturligt og giver en mere subtil fornemmelse.

Der er ifølge Microsoft 40 nye funktioner i den nye Xbox One-controller, når man sammenligner med Xbox 360. Den nuværende er trods alt ikke dårlig. Intet medlem af verdenspressen fik lov til at se et spil, men jeg fik muligheden for at se på et udviklerkit i en 10 minutters penge, så jeg kunne få en fornemmelse af controllerens tyngde og muligheder. Det første iøjefaldende er, hvordan batterienheden er presset mere ind i enheden og derfor ikke fylder så meget som tidligere. Fingrene har derfor meget mere plads på en flad overflade, der ikke har samme plastikprægede forsænkninger som i den nuværende. Batterierne er i øvrigt roteret 90 grader.

Det er et godt spørgsmål, om den ekstra plads gør en forskel eller får nogen indflydelse. Den er tydeligvis mere elegant, eksemplificeret i den måde, skruerne er gemt. Der er også kommet mere ergonomi over oplevelsen, for de meget markerede plastikspidser og stikninger er ikke længere så fremtrædende. Alle størrelse hænder bliver budt velkomne.

1

Den næste påfaldende ting var rumblefunktionen, som helt tydeligt er blevet opgraderet. Der er nu bygget to motorer ind i styrepindene, mens de eksisterende vibrationsmotorer i håndfladegrebene er ført over fra Xbox 36. Responset kommer derfor direkte ud i dine fingerspidser frem for håndfladerne, og det føles mere naturligt og giver en mere subtil fornemmelse. Fingrene er jo mere følsomme. Efter sigende skulle de også være mere præcise, for forbindelsen består denne gang af magnetiske sensorer, så selv de mindste bevægelser kan give et respons. Skulderknapperne er også en smule anderledes, så dine fingre ikke glider væk fra dem i kampens hede.

På forsiden af controlleren er Guide-, Select- og Start-knapperne blevet opdateret. Vi ved ikke helt præcist, hvad knapperne skal, men de virker til at handle om multi-tasking og en mere traditionel menu/pause-knap. Styrepindene er mindre end på Xbox 360, men lige så behagelige at holde. Teksturen i periferien er mere rå og derfor mere håndgribelig. Det vil også kræve 25% mindre styrke at dreje knapperne rundt.

Jeg fik ikke prøvet konkrete demoer eller andre måder at teste controlleren, men efter sigende er deadzone fuldstændig elimineret i Xbox One. Mange Xbox 360-controllere gik ikke 100% tilbage til deres udgangspunkt, hvilket fremkaldte den irriterende deadzone.

D-pad'et er også lavet om, så det ikke længere ligner (og fungerer som) en tallerken, der er smidt på i farten. I praksis er det blevet mere følsomt og bedre til at lave kvartcirkler og lignende. Vi må se, hvad Street Fighter-fans synes om det.

Kommunikationshastigheden mellem controller og konsol er også bedre, efter sigende op til 15-20 procent. Vi fik ikke mulighed for at se konkrete tal fra Xbox One sammenlignet med Xbox 360, men der er helt klart mere respons, når man trykker på en knap eller styrer. I bunden af controlleren finder du en dataport, meget lig mikrofonindgangen i Xbox 360. Denne skal helt sikkert bruges til tilsvarende udvidelser. Ifølge Microsoft vil porten også kunne forbindes direkte til konsollen, hvis man i konkrete tilfælde skal bruge mere båndbredde end der i den trådløse forbindelse.

Kinect 2.0

Holder man en lyskilde over en persons hoved, vil kameraet ignorere den.

Microsoft kalder faktisk ikke sit nye kamera for Kinect 2.0, men i stedet for 'det nye Kinect'. Man kunne dog sagtens kalde det en version 2. Der var et par tech-demoer med til præsentationen, som mest havde til formål at glæde publikum snarere end at levere solid spilunderholdning på sigt. Der var ikke så meget hype som da Kinect i sin tid blev præsenteret. Microsoft gennemgik det tekniske aspekt og fortalte, at kameraet bygger sine data på tre vinkler. Der er først et kamera, der måler, hvor hurtigt lys kommer fra kameraet til dine kropsdele og tilbage. Det skaber et 3D-billede af dig. Man kan komme helt ned at se folder i tøjet. Et andet farvekamera optager billeder med 1080p i en ret bred vinkel. Det sker med 30 billeder i sekundet. Skype kan zoome rundt i lokalet og se mange, mange detaljer.

Det tredje kamera er et nyt Active IR-system, som fungerer godt i fraværet af lys. Det kan faktisk se i mørke og ignorere andre lyskilder, som ellers ville forvirre optikken. Holder man en lyskilde over en persons hoved, vil kameraet ignorere den.

2

About the author

Tom Bramwell

Tom Bramwell

Contributor

Tom worked at Eurogamer from early 2000 to late 2014, including seven years as Editor-in-Chief.