En Culture-sejr i Civilization 5 kan slet ikke beskrives. Man kan være nok så god til at bombe folk til ukendelighed, men som regel genrejser de sig selv og slår dig ud relativt uproblematisk. Det er sværere at stå imod, når man sender Shakespeare eller Starbucks ind over deres grænser. Kulturimperialismen er den snedige måde at trænge sig på hos naboen, når man ved, at det ikke hjælper at banke på hoveddøren og give ham en lussing.

De hidtidige Civilization-spils forsøg på at lave tilfredsstillende Culture-sejr har dog kun sejret delvist. Noget, som brætspildesigeren Ed Beach, er forholdsvis bekendt med. Han er en dekoreret og velkendt designer af spil såsom Here I Stand og Virgin Queen, og han hjælper til med udviklingen af den nye Brave New World-udvidelsespakke til Civilization 5.

- Tidligere fungerede Culture-sejre således, at der var 10 forskellige 'træer' af socialpolitik, hvor man skulle gennemføre fem af dem og så bygge Utopia for at vinde. Det havde bare den ulempe, at folk helst skulle bygge små civilisationer for at det lykkedes. Det var aldrig værd at bygge mere end 3-4 byer, for prisen for ny politik blev alt for høj. Det var for tiltrækkende for isolationister.

- Det afspejlede ikke hvilke civilisationer, der faktisk var de mest levedygtige rent kulturelt. Det var heller ikke spændende at spille på den måde. Vi vil gerne have, at hver sejr oprigtigt talt føles som om man har bygget noget anderledes op i forhold til det forrige, og vi vil også gerne tilskynde til, at folk arbejder med og mod andre. Det skal handle om at bygge store momumenter for dit land, ikke udfylde bestemt politik.

På det mest simple plan er Beachs løsning, at hele menneskehedens kunsthistorie og håndværksmæssige fortræffeligheder koges ned til et pokerspil.

- Vi har altid haft Great Artists i spillet, men det bliver specificeret, så du både har Great Artists, Great Writers, Great Musicians. De nye personer kan både kickstarte en guldalder og skabe nye storværker.

1
Brasilien er med i Brave New World, og de medbringer karnevallet som stort kulturfremstød!

Hvad enten det er Babel, Gastby eller Santana, så giver hvert storværk et boost til dit forsvar mod fremmede magter. Du kan kæmpe imod andre nationers kultur og får via et nyt meter mulighed for at udøve indflydelse på konkurrenterne. Hovedmålet er at sprede sin kultur ud over verden og dominere alle andre civilisationer. Hvis det lykkes før de andre, vinder du en Culture-sejr.

Selve implementeringen af Culture-sejren er en fest at opleve. Storværker gemmes som unikke bygninger i dine byer, og de kan hjælpes ad til at skabe en fælles tematik til hver enkelt by. Storværkerne er som puslespil eller pokerkort, hvor du skal matche for at få størst muligt udbytte. Det kan være lige så frugtbar at bygge tanks som at sætte to polske skulpturer sammen. Spillets bagmænd har designet oplevelsen således, at

Score two pieces of sweet Polish renaissance sculpture and stick them side by side? Art combo! It's potentially game-derailing stuff as you neglect your military industrial complex to go antiquing around the Medieval landscape, and it should also truly capture the leap-frogging one-upmanship of real human culture. Civ's original culture strategy always slowed down in the second half of the game, but this approach builds organically in momentum as one power really starts to get its act together. It's one of those great Civ moments where the metaphors of game design come together to offer a sly commentary on the way the world really works, where a mechanic reminds you of something and you realise, oh yeah, this is us.

The race to nail down the most great works will also encourage players to interact with other civilisations, as you're going to need to barter or pillage your way to that complete set of 19th century watercolours you want so badly. Meanwhile, the whole thing comes to a head with the Louvre, the only building in the game with four culture slots and a truly dazzling theming bonus if you can match the specific criteria. Offering massive boosts to your stats, the Louvre is essentially the headshot of the cultural world.

About the author

Christian Donlan

Christian Donlan

Features Editor

Christian Donlan is a features editor for Eurogamer. He is the author of The Unmapped Mind, published as The Inward Empire in the US.