1
Figuren, der er årsagen til al spektaklet. Kreativt design eller kvindediskrimination?

Mandschauvinister, infantile børn, kønsdiskriminerende plattenslagere.

Ja, det er ikke så lidt, japanske Vanillaware har måttet lægge øre til i den forgangne uge, som promoveringen af deres kommende PlayStation-rollespil Dragon's Crown blev skudt i gang.

Kritikerne har praktisk talt stået i kø for at sende skældsord efter det garvede spilfirma, nærmere bestemt deres iøjnefaldende figurdesign, der altså, ifølge nogen, er diskriminerende af natur.

Især har kritikken været rettet mod Dragon's Crowns kvindelige figurgalleri, der ledes af af en unavngiven troldkvinde med rigtig nok ganske uvirkelige proportioner.

"Som I kan se, må troldkvinden nødvendigvis være designet af en 14-årig dreng," lød det bl.a. fra Kotaku-blogger og meningsdanner Jason Schreier i en længere kritik af Vanillawares måde at illustrere kvinder på.

"Jeg husker en juvenil, utilpasset knægt fra femte klasse, der plejede at tegne piger sådan (dog uden det blanke ansigtsudtryk og hatten). Nu jeg tænker over det, var han rent faktisk bedre til det," tilføjede Gearbox' kvindelige grafiker, Shaylyn Hamm, skarpt.

Hamm mener, at Vanillawares figurdesign er eksemplarisk, hvad angår en af branchens vedvarende problemer; manglende kvinder i professionel spiludvikling. "...designs som disse stadfæster kun yderligere computerspil som værende en mandehobby."

Tegneseriestriben Penny Arcade anlagde sædvanen tro en mere humoristisk vinkel på sagen ved at opfinde Dragon's Crown-troldkvindens ideelle mandlige modspil, der selvfølgelig kommer med tilsvarende overdimensionerede proportioner.

Ingen forskel på mænd og kvinder

2
Vanillaware svarer igen på kritikken ved at publicere denne illustration af tre mandlige kæmper i blid omfavnelse.

Selvom kritikerne er mange, finder man også røster, der forsvarer Vanillawares særegne figurdesign.

Flere mener, at den japanske udvikler ingen forskel gør mellem mandlige og kvindelige figurer, men at de overdrevne karaktertræk er ligeligt fordelt mellem kønnene.

Der gøres også opmærksom på, at de øvrige kvinder i Dragon's Crown ej kan prale af samme attributter som troldkvinden, hvorfor kritikernes enlige fokus på denne figur synes hyklerisk.

Vanillaware, selv, har også blandet sig i debatten, dette ved, på lettere provokerende vis, at publicere en illustration af tre nøgne kæmper i blid omfavnelse. Ellers har de været forbavsende stille, og strategien synes at være, at omtalen, selv den negative, i virkeligheden er god omtale.

Berettiget eller ej er diskussionen om overproportionerende fantasifigurer interessant for den vedvarende debat om kønsdiskrimination i spilbranchen.

På den ene side står det vel udviklerne frit for at designe deres spil, og tegne deres figurer, som de vil, men omvendt bærer de en stor del af ansvaret for den diskurs, der dannes, negativ som positiv.

Eller hvad?

About the author

Mark Elsberg

Mark Elsberg

Redaktør

Mark er vores inkarnerede Nintendo-mand. Nintendo Boy, driller vi ham med. Men det falder altid lidt i baggrunden, når han giver igen med sit teknologiske vokabularium og øser ud af sin viden om, hvad der egentlig er inde i Mario eller næste generations konsoller. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.