"Hvordan Playstation 4 ser ud? Den er lyserød. Nå, ja, så er den også formet som et tårn og ca. én meter høj."

Der er med udtalelser som denne, mærkelig som den end er, at man kender chefen for Quantic Dreams. Han er sprogets mester. Én ting er at kunne tale på et fremmed sprog og fortælle, at man kan lide at spille tennis, lytte til musik og andre dagligdags gøremål. En anden er at kunne fortælle en sammenhængende og spændende historie på 40 minutter. En helt tredje er at kunne sarkasme på et fremmedsprog.

"Playstation 4 har også vinger," som det blev tilføjet.

Manden hedder David Cage og havde, da dette udsagn faldt, brugt en hel time på Quantic Dreams' hovedkvarter på at fortælle om Beyond: Two Souls. Indbudt var journalister fra alle tænkelige europæiske, nordamerikanske og asiatiske lande. Og ganske forudsigeligt spurgte de ind til Playstation 4.

1
Peter Molyneux og David Cage. Hvem ville vinde?

Men det var slet ikke emnet for dagens pressemøde. Vi var inviteret til at se det nye Playstation 3-spil, Beyond: Two Souls. Præcis som holdets seneste spil, Heavy Rain, er det en fantastisk fortælling med nyskabende elementer og følelsesmæssige rutsjeture. Det understøttes af filmlignende præsentationer og meget realistisk hår.

- Men det er ikke en klon af Heavy Rain. Vi satte os for at lave et anderledes spil, og det mener vi er lykkedes, udtaler Cage.

Fortælleteknisk er Beyond: Two Souls en dannelsesrejse, hvor ét menneskes personlighed bliver dannet af forskellige hændelser og interaktioner med andre mennesker. Den pågældende person hedder Jodie Holmes. Du oplever hendes liv fra 8- til 23-års alderen. Det spændende ved hendes tilværelse er, at hun kan komme i kontakt med en spøgelseslignende skikkelse ved navn Aiden. Du kan skifte mellem de to figurer til hver en tid, hvilket er heldigt, da Aiden kan interagere med omverdenen på måder, som Jodie ikke kan. Han kan løfte tunge genstande og gå gennem vægge. Han kan også tage kontrollen med andre mennesker.

- Vi fortæller en historie om at vokse op og lade sit liv forme af ting, man ikke er herre over. Det er også en fortælling om liv, død og det hinsides. Aiden er ikke bare en kraft eller et kæledyr, men en person med en personlighed. Han kan være beskyttende, dominerende eller jaloux.

I én scene ser vi Aiden stjæle en kage fra Jodie, mens han kvæler en fremmed kvinde i en anden, blot fordi hun virkede farlig for Jodie.

2
En knap så jævnbyrdig dyst.

- Det var og er et sindssygt tal, og først bagefter fandt vi ud af, hvor meget arbejde vi havde foran os, sukker Cage.

Jodie er ikke en traditionel videospilsheltinde som Lara Croft var det.

- Der er en mærkelig betragtning om, at hardcoregamere helst vil have mænd i hovedrollerne. Det skulle få dem til at føle sig som rigtige mænd. Jeg mener, det bygger på en misforståelse, at stærke karakterer er stærke, fordi de har store muskler og store pistoler. Der er mange af denne slags spil, og det er fint nok. Men gamere er typisk klogere end branchen regner med. Det er ikke vigtigt hvor store deres muskler eller bryster er. Det handler om at gøre en figur vedkommende, bygge en psykologi op og få dem til at vække genklang med publikum.

- Kvindelige figurer er meget lettere at skrive historier ud fra, for de har flere følelser. Det er okay for dem at græde, at være vrede, at være sjove, eller sexede. Mænd har meget færre følelser at vise. Sådan har jeg det i hvert fald, når jeg skriver.

Her gentager Cage for en sikkerheds skyld, at Jodie ikke er den eneste hovedperson i Beyond.

- Beyond handler om to figurer. Plottet handler om deres forhold. Det handler om at være tæt forbundet med en anden og skulle leve med det.

Jodie bliver spillet at Ellen Page, som faktisk er meget berømt fra film som Juno, Inception og Homeless to Harvard. Men faktisk handlede det ikke om name-dropping.

- Jeg ledte ikke efter at flot og spændende navn til spilæsken. Jeg ledte efter noget talent, jeg kunne samarbejde med, forklarer han.

3
Det er Ellen Page i færd med at blive motion-optaget.

- Opgaven var også langt større end at få nogle dyre Hollywood-skuespillere til at sige et par ord. Vi scannede deres ansigt og deres kroppe for at lave den perfekte klon i spillet. Alt ved dem, både deres fremtoning og deres ansigtsudtryk er genskabt i Beyond.

Projektet lykkedes ved at klæde skuespillerne i motion-capture-udstyr og sætte hele 90 markører på deres ansigter. Alt stemmeskuspil blev optaget på samme tid som motion-capture-optagelserne stod på. Alt dette postyr skulle selv Willem Dafoe, som spiller videnskabsmanden Nathaniel Dawkins, udsættes for. Det samlede resultat er det mest ambitiøse stykke performance-capture nogensinde. Det tog 12 måneder at optage med 300 mennesker og 23.000 animationer.

- Det var og er et sindssygt tal, og først bagefter fandt vi ud af, hvor meget arbejde vi havde foran os, sukker Cage.

About the author

Ellie Gibson

Ellie Gibson

Contributor

Ellie spent nearly a decade working at Eurogamer, specialising in hard-hitting executive interviews and nob jokes. These days she does a comedy show and podcast. She pops back now and again to write the odd article and steal our biscuits.