For de uindviede kan fightingspil virke som et lukket land af endeløse kombinationer, der skal læres udenad. Men for dem, der vælger at investere den nødvendige tid og energi, findes der ikke meget mere intense oplevelser i computerspillenes verden. Der er stort set aldrig to kampe, der er ens, og alt kan ske. Utrolige comebacks, vanvittige kombinationer og neglebidende kampe lige til stregen er mere normen end undtagelsen, når man spiller på et højere plan, og der findes ingen bedre demonstration af dette end det mest berømte øjeblik i genrens historie, som fandt sted i Las Vegas ved Evolution Championship Series (EVO) i 2004:

Evo Moment #37: The Beast is Unleashed

Stemningen var på kogepunktet allerede inden kampen startede. Daigo "The Beast" Umehara og Justin Wong, to af de bedste fightingspillere nogensinde, mødtes i Loser's Bracket, hvor man er nødt til at vinde for ikke at blive slået ud af konkurrencen. Spillet var Street Fighter III: Third Strike, og Wong spillede som Chun-Li (som flere anser for at være spillets bedste figur), hvorimod Daigo spillede som Ken, der er en mere risikabel, offensiv figur. Wong spillede ekstremt sikkert og defensivt, og fik langsomt hugget Daigos liv væk, lige indtil han bare skulle røre ham for at vinde første runde. Wong havde ladet Chuns Houyoku-sen-superangreb op, og ventede til det rette øjeblik med at fyre det af på den tilsyneladende hjælpeløse Daigo. Men den utroligt stædige japaner gav ikke op.

Wongs angreb ramte faktisk plet, men Daigo valgte at forsøge at parere superangrebet, hvilket kræver nærmest overmenneskelige evner. I Street Fighter III skal man trykke fremad i præcis det rette sekund for at undgå at tage skade, og det betyder selvfølgelig, at man sænker sin parade og er fuldstændig sårbar, hvis man bare fejlbedømmer det mindste. Og ikke nok med det, hvert angreb skal pareres indivuduelt, og Chuns superangreb har 15 hits. I fuldstændig enestående stil lykkes det for Daigo, som er under så meget pres, som det overhovedet er muligt, at parere alle 15 hits individuelt, så Ken overlever Chuns ellers perfekt timede angreb. Publikum går helt bananas på dette tidspunkt, men ingen er forberedt på Daigos næste træk, hvor han udnytter det lille vindue, hvor Chun skal sunde sig oven på sit eget angreb, til at slippe sin egen afsindigt effektive combo løs og vinde runden.

Den slags, mine damer og herrer, er, hvad fightingspil på højt niveau handler om.

Garvede fightingspillere kender alle smutvejene til at komme i gang, men hvis du efter at have læst ovenstående er blevet lidt interesseret, så kan du bruge denne lille guide til at se, hvor du bør starte.

Indhold:

  • Side 2: Typer af fightingspil
  • Side 3: De bedste sticks og controllere
  • Side 4: Generelle tip til dig, der vil lære at spille fightingspil
  • Side 5: Ordforklaring (specielle fightingtermer markeres med * i artiklen, og her kan du se forklaringen)

About the author

Jonatan A. Allin

Jonatan A. Allin

Contributor

Jonatan er en langhåret pixelfetichist, som elsker fightingspil, indiespil, rollespil, bilspil, chiptunes, dødsmetal og mikrobryggerier. Han mener, at spilindustrien endelig er ved at blive voksen, men han kæmper en hård kamp for aldrig selv at blive det. Han har en achievement i engelsk og film- og medievidenskab fra KUA. Jonatan har lusket rundt på Eurogamer siden 2009