"Glæd dig til at dø."

Sådan lyder det utallige gange fra Yui Tanimura, der som designer af den kommende Dark Souls-fortsættelse var glad, da Eurogamer kom på besøg for at se hans nye spil. Glad på den sadistiske måde, forstås. Han er egentlig ret nervøs i sin fremtræden, nu hvor spiljournalister fra hele verden er rejst til New York for at se spillet og høre hans beskrivelse gennem en canadisk tolk. Han var sikkert nervøs over, at folk kom med en forventning om at høre både stort og småt om Dark Souls 2. Indtil denne fremvisning havde det eneste fra spillet været en masse computergenereret grafik. Vi vidste intet om datoer, undertitel eller om gameplayet i det hele taget.

Men det første, vi skulle høre, var altså: "Glæd dig til at dø."

Tanimura brugte det som en forklaring på, at Dark Souls 2 træder en meget varsom balancegang. Det originale spil blev rost for sin enorme sværhedsgrad midt i det middelalderinspirerede rollespil. Det blev især rost for, at du døde. Hele tiden. Fjenderne var tre gange stærkere end dig, og selv andre spillere, som kunne hoppe ind i dit spil for at hjælpe dig, havde mere lyst til at slå dig ihjel. Det fik en DLC-udvidelsespakke ved navn "Prepare to Die". Denne gang håber designeren, at brutaliteten og uforudsigeligheden kommer i baggrunden til fordel for en glæde ved at klare uoverkommelige udfordringer. Det er sådan, du skal glæde dig til at dø.

Det er en vision, som deler vandene. Jeg er selv en tilbeder af Souls-spillene, ikke så meget fordi man dør hele tiden, men mere for dødens betydning. I traditionelle video er død lig med nederlag, og derfor har man igennem år udviklet en trend, hvor det at dø er mere og mere konsekvensforladt. I Dark Souls er død snarere et pædagogisk redskab, så du kan lære spillet at kende og blive bedre og bedre. Man skal lære igennem livet, og døden.

Idéen med Dark Souls 2 lyder næsten mondæn. Vi fik indledningsvis indtrykket af, at From Software nærmest holdt et banner op med teksten "Husker du de svære dele af Dark Souls? De er knap så svære. Nu er det sjovt. DU SKAL NYDE DET!".