Der er vældig meget støj og larm i spilserien Saints Row, så derfor kom det ikke som en overraskelse, at Volition arbejdede på et fjerde spil. Det er svært at lægge låg på noget, er syder og bobler så meget som det lillafarvede Saints Row-hold. Til gengæld er det bemærkelsesværdigt, at selvom Volition har haft nogle turbulente måneder hos det nu konkursramte THQ, så er energien og virkelysten bestemt ikke dæmpet.

- Saints Row 3 klarede sig supergodt, og alle var meget glade for resultatet. Til gengæld var det også tiden, hvor UDraw udkom og vi smed 100 mio. dollars på gulvet. Vi tolkede det ikke som afgrundens rand, men vi var ret bevidste om, at den slags stunts ikke var særlig gode for moderselskabet.

Det udtaler Jim Boone, spillets producer, som Eurogamer har besøgt til en snak om og en fremvisning af det nye Saints Row 4. Men hvornår indså holdet, at THQ var ved at gå konkurs, og at deres spilserie fra 2006 måske ville gå med i faldet?

- Det havde jo stået på i nogle år. Men først den allersidste dag, da vi mødte op i handelsretten og THQ blev erklæret konkurs, blev vi bevidste om, at det var slut. Da hver enkelt serie blev afsat til et hav af forskellige firmaer, vidste vi, at vi skulle til at finde et nyt hjem. Indtil da havde THQ hele tiden forsikret os om, at vi ikke ville blive købt af Clearlake, og at alle ville blive godt. På konkursdagen fik vi sågar at vide, at det snart ville være overstået, så vi kunne fortsætte som om intet var hændt.

Heldigvis bærer Saints Row 4 ikke præg af, at der har været flere problematiske måneder undervejs i forløbet. Det har dog også at gøre med, at arbejdet begyndte meget kort tid efter Saints Row: The Thirds færdiggørelse i 2011. Volition havde også nok tiltro til THQ, at de ikke lod sig påvirke følelsesmæsigt af mediernes håndtering af konkurssagen.

- Det var ret interessant, for netop fordi vi havde med Saints Row at gøre, forestillede vi os et worst-case-scenario og var egentlig trygge ved, at én eller anden altid ville være interesseret i serien. Vi havde en vis tryghed, modsat staklerne fra Vigil Games. Der var dog en uvished, da mange udgivere besøgte os og ikke klart meddelte, om de var interesserede. Vi vidste, at nogen ville få os, men ikke hvem. Det var lidt demotiverende. Vil den nye udgiver lave om på spillet eller vores arbejdsgange? Det var ret nervepirrende.

Køberen blev i sidste ende Deep Silver, og med deres tilbagelænede, usoignerede og energiske tilgang var det et ganske glimrende match. Saints Row 4 tager ikke sig selv seriøst, og det får det lov til.

1

Du spiller rollen som USA's præsident, som er lederen af Saints (eller er det omvendt, kan man spørge?). Rumvæsenerne fra Zen planlægger en storstilet invasion af Jorden, og det skal ske på bedste Ed-Wood-B-films-manér. Derfra går det kun i mere og mere bizarre retninger. Steelport flyder oven på med mærkelige rumvæsner, og du har derfor et arsenal af både menneskelige og intergalaktiske våben. Alle våben kan skræddersys, eksempelvis kan én pistol puste folks hoveder op, indtil de bliver tegneserieagtige og eksploderer. Der er ligeledes en dubstep-pistol (... vent at se), som skyder voldsom bas afsted, indtil folk eksploderer i smerte eller eufori.

Som leder af Saints får du også superkræfter, så du kan sprinte hurtigere end et jagerfly, hoppe over bygninger og tilmed flyve. Du kan flytte ting med tankens kraft og kaste civilister og biler rundt på må og få. Fjender kan selvfølgelig også fryses til is. inFamous-spillet har ikke levet forgæves. Alle kæder og begrænsninger er smidt af. De små skridt, der blev taget med Saints Row: The Third, er blæst ude af proportioner med 4'eren. Mens Rockstar og Ubisoft gør open-world større og mere fotorealistisk, så gør Volition sin spilserie mere fjollet.

At Saints Row 4 udkommer tæt på Grand Theft Auto 5 giver heller ikke grund til bekymring hos Volition eller sågar Deep Slver. Saints Row 4 udkommer til august, blot få uger før GTA 5 udkommer til september. De to spil vil fint kunne eksistere side om side, for med Volitions spil handler det om at have det sjovt, og kun det.

About the author

Martin Robinson

Martin Robinson

Features and Reviews Editor

Martin is Eurogamer's features and reviews editor. He has a Gradius 2 arcade board and likes to play racing games with special boots and gloves on.