Det er ret specielt at se Diablo 3 til Playstation 3 og 4. Det er første gang i snart to årtier, at den ekstremt populære strategi- og rollespilsudvikler, Blizzard, laver et konsolspil på egen hånd. Med ét bliver de udfordret på målgruppen, for nu skal de have fingre i en actionorienteret gruppe gamere, der bruger knapper frem for keyboard og mus, og som er vant til mere direkte én-mod-én kampe.

Heldigvis er jeg en af disse gamere. Jeg spillede det oprindelige Diablo da serien begyndte i 1996, men siden har mit bekendtskab med dungeoncrawlers primært handlet om Zelda, Bastion og en lille bid af Nier. Derfor burde den nye konsoludgave af Diablo 3 være lige noget for mig.

Det er desværre ikke tilfældet. I hvert fald ikke efter mine første tyve minutter med spillet.

Ved første indtryk er Diablo 3 meget lig andre actionspil til konsollerne. Der er sågar en helt unik, God of War-inspireret manøvre, hvor man kan undvige angreb med styrepinden. Til gengæld føles spillet ikke som et actionspil. Med sin isometriske synsvinkel og realtime-action ligner det Bastion, men sammenlignet med Supergiants klassiker føles Diablo 3 meget sløvt. Konsollayoutet er ikke optimeret til den horde af fjender, der angriber dig i hver eneste bane. Ligemeget hvor defensivt jeg lægger min tilgang, ender det sjældent med en elegant dans, men med en kluntet frem-og-tilbage-slåskamp mellem hver enkelt fjende og mig. Udfaldet afhænger af statistik og gear, ikke af mine evner som Diablo 3-spiller. Det er et problem.

Jeg kan sagtens sætte mig ind i det vanedannende i, at man samler gear og dræber større og større fjender. Det kan være svært at blive grebet på samme måde i en 20-minutters demo. Men når spillets producer, Josh Mosqueira, beskiver Diablo 3 som indehaver af 'et hjerte af action', er det svært at affinde sig med, at kampsekvenserne føles ubekvemme sammenlignet med andre action-rollespil.

1

Folk snakker tit om, at Diablos eksistensberettigelse ligger i co-op-delen. Konsoludgaven udbygger disse funktioner og gør dem afgjort mere konsolvenlige. Bl.a. er der indbygget lokalt co-op for op til fire spillere, men desværre fik vi kun singleplayerdelen at se til PAX East-messen i Boston, hvor Diablo 3 var til skue på PS3. Ifølge Blizzard ser alle den samme skærm, mens hver enkelt spillers synsvinkel rammes ind i hjørnerne. Når man kommer længere og længere væk fra kampens hede, zoomer skærmen ud for at få alle med.

Man kan blande lokal og online spil på mange måder, så man kan spille med to venner i stuen og få en fjerde med fra et fjernt land. Mange er spændte på disse udsigter, og multiplayerspil er et glimrende fænomen, som Blizzard om nogen kan håndtere.

Konsoludgaven af Diablo 3 byder også på et bedre menusystem. Det er blevet strømlinet og du skal ikke bruge det helt så ofte. Op og ned med styrepilene cykler du igennem dit gear med nogle symboler, som viser om det ene er bedre end det andet. Man kan equip'e en genstand med en enkelt knap, og der er ikke behov for at sætte ting på pause eller gå ind i en separat menu for at finde funktionerne. Det er kun, hvis du skal ind i avanceret gear eller spells, at det kan blive nødvendigt. Desværre sættes alles spil på pause, når en enkelt spiller går ind i menuen for at lave noget om.

Loot-drops er også lavet om i forhold til pc-versionen. Der kommer mindre, men til gengæld bedre loot i hvert drop. Det skal gøre oplevelsen mere flydende, da Blizzard derved erkender, at det tager lidt ekstra tid at indsamle og udstyre det nye udstyr. Målet er også at begrænse handel.

2

Selvom Blizzard ikke helt vil erkende det, så handler det dog også om én ting: auktionshuset fra pc og Mac er forsvundet fra konsoludgaven, og det skaber nogle kompromisbehov. Blizzards egen forklaring er, at PS3-versionen kan spilles offline, og at hver handel derfor ikke ville kunne godkendes af en server.

- Vi har mange sikkerhedsmekanismer til pc, som kræver at spillet er online og forbundet til Battle.net. Det gør det simpelthen umuligt at snyde, fortæller Mosqueira fra Blizzard.

Du kan dog stadig handle genstande med andre, men det skal ske direkte fra spiller til spiller. PS3- og PS4-versionerne får også vennelister, invitationer og stemmechat via PSN (det er der jo faktisk ikke til pc!). Som spiller kan du også skræddersy DualShock 3-layoutet, så figurknapperne og skulderknapperne kan udstyre unikke spells og handlinger.

På det tekniske plan savner Diablo 3 afgjort nogle optimeringer i den nuværende version. PS3-versionen er simpelthen ikke oppe i gear og kører sjældent med en stabil billedhastighed på de tilsigtede 30 FPS. Vi frygter når man engang spiller online med ekstra spillere, for der kan tempoet nødig blive ved med at holde.

3

Der er noget besynderligt over Diablo 3 til PS3, og man mærker en vis usikkerhed fra Blizzards side. Man kan dog let forestille sig, at Blizzard sparer på krudtet og gør større ting ved den samtidige PS4-version. Udgiveren ville eksempelvis hverken be- eller afkræfte, om man kan overføre sit PS3 save-game til PS4. I det hele taget var der ikke megen velvilje til at fortælle om next-gen-udgaven, for hvad med PS4-controllerens touchpad, og hvad med Vita, og hvad med always-on-mulighederne? Nå ja, og hvad med den næste Xbox?

Der er nogle fornuftige tilføjelser i det lokale co-op og i stemmechat. Brugerfladen er også blevet pænere og har da helt klart til hensigt at være konsolvenlig. Nogle pc-gamere vil afgjort glæde sig over, at always-on, auktionshuset og de nuværende loot-regler er væk. Nu kan man spille offline, må slås for sine ting og får mindre ubrugeligt, gråt gear. Der vil sikkert også komme nogle nye gamere ind, som ikke er vant til hardcore-Diablo til pc og Mac.

En stor del af charmen er dog gået tabt, og det er ret alvorligt.

Artiklen er skrevet ud fra et besøg på PAX East-spilmessen i Boston. Blizzard betalte for rejse og logi.

Spil der omtales i artiklen

About the author

Jeffrey Matulef

Jeffrey Matulef

Contributor

Jeffrey Matulef is the best-dressed man in 1984.