Flere udviklere arbejder i øjeblikket på at integrere multiplayer i den traditionelle singleplayeroplevelse, så grænserne mellem de to udviskes i mange next-gen-spil. Bungies kommende Destiny er et eksempel på denne tendens.

Til gengæld viser en helt ny undersøgelse fra Penny Arcade Report, at multiplayer faktisk er et døende fænomen i spilbranchen. Siden 2006 er antallet af spil med multiplayer faldet, mens antallet af spil udelukkende med singleplayerkampagner er steget markant.

I 2006 var 26% af alle spil rene singleplayerspil, mens det i 2012 var 41%. Omvendt havde 67% af alle spil online multiplayer i 2006, mens tallet faldt til 44% i 2012.

Du kan læse hele undersøgelsen og se en graf over udviklingen hos Penny Arcade Report.

Gælder PS3- og X360-spil
Det bemærkelsesværdige ved undersøgelsen er, at den kun dækker over PS3- og Xbox 360-spil. Således er det spil, hvor det teknologiske grundlag for onlinespil har været fuldt til stede siden begge konsollers premierer, og hvor både Sony og Microsoft har tilskyndet udviklerne til at indbygge multiplayerfunktioner. Med Nintendos Wii har fokus til gengæld været på lokalt spil med single- og multiplayer.

Penny Arcade Report finder undersøgelsen meget overraskende, da spil som Call of Duty, Uncharted, Halo og Madden har bragt onlinespil markant på dagsordenen. De forklarer tendensen med, at multiplayerfunktioner er dyre at udvikle og vedligeholde, og derfor er forbeholdt store spillanceringer, hvor der er en forventning om disse funktioner. Det gælder især FPS- og actionspil.

Op hos 50% af spilbudgetter går til multiplayer, lyder det.

- Jeg ved ikke, om BioShock eller BioShock Infinite ville være bedre spil med multiplayer. Eller Batman Arkham Asylum, Dragon Age, God of War 3, Skyrim, Heavy Rain eller Fallout 3, udtaler PAR.

Udviklingen mod singleplayer bliver beskrevet som en sund udvikling, da det vil holde omkostningerne i ave og forhindre en udvikling i retning af dyrere spil i næste konsolgeneration.

About the author

Christian Kruse

Christian Kruse

Contributor

Christian har skrevet om computerspil i 10 år og har set alle ender af branchen: som teenager på jagt efter gratis spil, som chefredaktør for Boomtown-imperiet og som highbrow spilanmelder på Politiken. I denne periode brugte han sin fritid på en uddannelse som læge, og kl. 4 om natten har du lige så stor chance for at møde ham i en skadestue i Jylland som i et spil Civilization. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009 for at bringe et nyt spilsite til tops i den støvede og fastgroede danske spilbranche.