Det her kan blive stort. Beviset? Defiance har allerede sit eget bandeord, 'jekkin', og det er, som enhver sci-fi fan ved, fuldstændig essentielt for historien.

Defiance-projektet er både et MMO og en ny science fiction TV serie der udkommer og starter 4 april. Trion, firmaet bag spillet, slog et smut forbi København i sidste uge og inviterede til pressefremvisning af spillet og en gennemgang af hvad tilknytningen til TV serien kommer til at betyde for spillet. Det sidste blev vi ikke så meget klogere på, de var usædvanligt tilknappede om den nærmere sammenhæng, men det kan tilgives i sagens interesse.

Det første man skal vide om tvillingprojektet er, at det er en TV serie med ambitioner om at gå moderne klassikere som Battlestar Galactica og Serenity i bedene med et dystopisk post-apokalyptisk univers der finder sted på en version af planeten Jorden, der har gået grueligt meget igennem ved kombinationen af ubetænksomme menneskehænder og besøg fra en fremmed race der ville flytte ind sammen med os. Menneskene, det vil sige dem der stadig er i live, lever i ruinerne af bedre tider og har nu ovenikøbet måttet finde sig i, at skulle dele roderiet med en masse indvandrere i form af ET'er kaldet Votaner, der gør livet surt for dem. Serien er bygget over et velkendt western tema, med alt hvad det indebærer af pioner ånd og snigende lovløshed. Den slags er guld for kreative historiefortællere og det der er kommet ud af det bringer unægtelig tankerne hen på Serenity omend den virker mere dyster.

Det er rigtig godt nyt for sci-fi fans der har været ude på lidt af en ørkenvandring siden BSG stoppede. Hvornår den Sy-Fy producerede serie kommer på en dansk kanal vides ikke, men, hvis det er nogen trøst, så lancerer den samtidig i både USA og de fleste europæiske hovedlande. Som science-fiction fan er der umiddelbart grund til at være fortrøstningsfuld: serien ser velproduceret ud, slet ikke lavbudget-agtig, og den har ifølge Trion-folkene allerede fået penge til at køre i to sæsoner.

Det andet ben i projektet er MMO-spillet Defiance, der udkommer samme dag. Kort fortalt, og det må blive kort, for vi spillede det kun i 10 minutter, er det et online loot-baseret skydespil der i stil leder tankerne hen på Borderlands 2 og i gameplay, selvfølgelig, på Planetside.

Hele konceptet er et spændende forsøg på at skabe to parallel universer der lejlighedsvis har indflydelse på hinandens udvikling. Eksempelvis, fortæller folkene fra Trion, kan en spiller der udmærker sig i spillet, opleve at se en plakat med sin navn og figur pryde en bar i TV serien, men den mest betydningsfulde indflydelse går nok den anden vej: begivenheder i TV serien bliver dubleret i spillet og vil være med til at skabe indhold og fremdrift i baggrundshistorien. Den dualitet kan, hvis udført ordentligt, og det må tiden vise, skabe en online shooter med langt mere vitalitet end konkurrenternes produkter. Hvem her husker baggrundshistorien i Planetside?

Vi havde som sagt ti minutters hands-on med spillet og det virker som en fornuftigt, ja, mere end fornuftig, shooter. For det første er grafikken rigtig god og din avatar i spillet har en behagelig tyngde.

Efter at være blevet dræbt en fire-fem gange i rap af computerstyrede NPC'er, rendte vi ind i et mano-a-mano shoot-out med en enkelt NPC mutant. Den opførte sig overraskende fornuftigt da den kom ansigt til ansigt med min assault riffel: overlevelse var tydeligvis højt på denne mutants dagsorden og det krævede en hel del taktik, at nedkæmpe den fordi den hele tiden, tydeligvis var den ret intelligent (mere end mig), helst ville skyde på mig når jeg var ved lade eller skifte stilling i stedet for at tage den frontalt som man ofte ser det.

Spillets serverstruktur bliver, ifølge Trion, at sammenligne med for eksempel Guild Wars 2 idet spillerne bliver 'instanced' rundt i verden efter deres venner.

Karakterer, eller avatars, i spillet, er ikke bygget om omkring klasser, og det betyder, at spillerne ikke oplever begrænsninger i forhold til hvilke våben eller udstyr de kan vælge imellem. Den sidste gode nyhed er, at det hverken bliver bliver 'free-to-play' eller abonnementsbaseret. Spillet bliver sat til salg som boks, eller engangsdownload, til almindelig pris for et spil, og så er det ellers om at komme i gang. Det kommer til PC, Xbox360 og PS3. Man kan ikke spille sammen på tværs af platforme.

Defiance er et af de spil der i lang tid fløj under vores radar, men som ved nærmere bekendtskab er blevet en titel vi ser frem til. Det er fremsynet, at udnytte spændingsfeltet mellem de to medier, TV og videospil, og som sci-fi fan ønsker man projektet succes. Vi tager naturligvis et kig på spillet når det udkommer om en måneds tid.

About the author

Martin Wiinholt

Martin Wiinholt

Editor-in-chief, EG.dk

Martin kan godt lide virkeligheden. Han er faktisk så opslugt af den, at han hver gang chancen byder sig opsøger den i sine favoritgenre blandt krigs- og fartøjssimulationer på pc. Er desuden set tænde for en Wii helt uden at tøve. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.