En loadingskærm har den fordel, at den giver dig et minuts pause. Men når den viser en tyk, hærget og nærmest komisk generalskikkelse, så rejser det et spørgsmål: hvis Command & Conquer som serie kan holde til at gå over på free-to-play-modellen, kan den så også klare at blive casual?

Fem minutter senere får man svaret på dette spørgsmål. Jeg er gået i gang med en PvE-bane og prøver at bygge en infrastruktur op omkring min base. Jeg skal have oliefelter, barakker og fabrikker til at leve en effektiv krigsmaskine. At bygge sin base giver en mental pause, men den bliver hurtigt afbrudt, da fjenden dukker op og brænder hele min base ned til grunden med sit teknologiske forspring.

Det er i denne mit nederlags stund, at jeg oplever et helt nyt fænomen: en skadefro Electronic Arts-medarbejder. Han hedder Tim Morten, er senior development director for Victory Games, og han prøver at holde sit grineanfald tilbage.

- Ups. De har vist løbet din base over ende. Nu håber jeg, at du i det mindste ved, hvilken build-order du skal bruge næste gang?

Det er Mortens måde at sige, at det nye Command & Conquer helt klart ikke er blevet casual. Det er stadig et hardcore RTS-spil for alle, der har været fan i serien siden NOD og GDI's krige i 90'erne.

5
Brrrrrrrm.

Men hvordan vil Electronic Arts og Victory bygge en hel free-to-play-model ovenpå dette univers? For at give en forklaring havde holdet medbragt en god, lang Powerpoint-præsentation, der nærmest havde overskriften 'Grind or Buy' som vandmærke på hvert eneste slide. Du kan købe guld. Du kan købe XP-boosts. Du kan købe nye generaler, nye maps og sågar ting til at gøre oplevelsen mere personlig.

- For at være helt ærlig, så havde vi ikke denne forretningsmodel i tankerne til at begynde med. I starten tænkte vi bare over, hvordan vi kunne gøre spillet sjovt. Mange ting er kommet ud af ren og skær tilfældighed, og det har kun været godt for os. Vi har ikke skulle gå på kompromis, men i stedet har udfordringen været, at vi skulle tage penge for de rigtige ting, udtaler Morten.

- Det er en kæmpe udfordring. Altså, vores helt overordnede prioritet var at sørge for, at man godt kunne vinde uden at betale. Her var et godt matchmakingsystem altafgørende. Selvom vi giver nogle gamere en genvej til alt det fede, så kommer de også til at kæmpe mod folk, der kan det samme. Du kan få alt indhold enten ved at grinde eller købe, men så længe du kæmper mod fjender med samme styrke, vil det altid være en fair kamp.

Og netop balancen mellem både forskellige spillere og mellem spillets nationer bliver et kæmpe emne, når Command & Conquer udkommer. Lige nu ligner spillet heldigvis Command & Conquer, og det spiller præcis som Command & Conquer skal. Eller, rettere, det spiller som Command & Conquer: Generals skal. Det foregår på Jorden i en nær fremtid, hvor stormagterne kæmper på en smadret planet og landjord fyldt med ar efter krig.

2
Frostbite 2 leverer de bedste ildkugler, C&C nogensinde har set.

Eurogamer fik set et udpluk af de første baner, og de var alle meget stramme i fokus og symmetri. Detaljegraden var vældig høj med smadrede tanks i vejkanten og eksplosioner, der fik det til at vælte ud med cement og grus fra ødelagte bygninger. Command & Conquer bruger Frostbite 2, så det er egentlig ikke overraskende, at det ser fantastisk ud. Du kan ikke ødelægge selve landskabet, da en sådan funktion har voldt en del pathfinding-problemer for Victory. Men du kan sandelig ødelægge bygningerne. Der er mange flotte ildkugler, når du rejser igennem ingenmandsland og vinder talrige småslag.

Tempoet er skruet i vejret, og der går ikke mange minutter, før du har bygget en base med flere Command Centres, et War Factory og en Barracks. Du pumper tanks og soldater ud, mens du forskanser dig bag høje mure med geværtårne og sætter fælder op for fjendens tanks. Bygningerne har stadig spøjs og travl animation, når de sprøjter enheder ud til et hav af rally points og zoner.

I den Generals-prægede del af det nye Command & Conquer er der tre nationer, hhv. Asian Pacific Alliance, EU og Global Liberation Army. De er ret asymmetriske, men på en fintunet måde, hvor APA satser på styrke gennem kvantitet, mens mellemøstlige GLA satser på stealth og fælder. EU er til gengæld blevet en højteknologisk hær, der skal udgøre et fornuftigt valg for nybegyndere. Her er det let at lære de forskellige taktikker og samtidig lege med mange gadgets. Der er to ressourcer i spillet, Oil og Supplies, og hver faktion har et unikt forhold til dem.

6
GLA har klodsede enheder, men er gode til stealth.

Som et Generals-spil handler meget af gameplayet om de enkelte generaler, som du kan købe eller grinde dig til for hver enkelt faktion.

- Generalerne er meget specielle enheder, som giver spilleren lov til at skrue op og ned for mange faktorer. Det afhænger helt af din spillestil. Der er eksempelvis generaler, der kan styrke din position indenfor luftfart, lasers, atomvåben eller stealth. Vi har også mange idéer på whiteboardet til ting, der kan blive styrket frem mod udgivelsen. Generalerne får også forskellige personligheder, så de ser unikke ud og kan true og svine modstanderne til, udtaler Morten.

Til premieren på Command & Conquer har Victory Games fire game-modes i ærmet, hvoraf vi indtil videre kender til deathmatch, capture the flag (Dominion) og co-op swarm (i stil med Horde). Singleplayerfans må i første omgang nøjes med skirmish-dyster i PvE, for der kommer ikke en egentlig singleplayerkampagne før et stykke efter lanceringen.

- Vores model laver om på meget. Jeg kan ikke understrege nok, at det ikke bliver som i gamle dage. Det vigtigste er, at vi ikke forsøger at proppe alt ind på dag 1, men i stedet kommer med en brøkdel, som er meget poleret og gennemarbejdet. Vi går ikke på ferie, når vi udsender spillet. Det vil formentlig blive vores travleste dag. Vi håber, at spillet kan leve i flere år, hvis ikke årtier.

Selvom det føles og spiller som et Command & Conquer, er det stadig meget anderledes end de andre spil i serien. Det er en ny forretningsmodel, en ny udvikler og en ny motor. Victory Games er meget selvsikre, for som de siger, så er det første gang, at en grafikmotor fra et FPS bruges til et strategispil. Det hjælper på geometrien, på teksturen og på netværksmulighederne. Med en central server bliver det svært at snyde, og man vil formentlig ikke opleve lag.

1
Eksplosioner vil fylde rigtig meget i Command & Conquer.

Og så skal vi jo spørge om eSport.

- Problemet med eSport er, at de vælger dig. Du vælger ikke dem. Vi håber i første omgang, at vi kan tiltrække et publikum og derefter vil vi indbygge turneringer og spectating i spillet. Vi tænker også på at lave game-modes, hvor folk får et specifikt sæt evner og derfor kun kan vinde med deres RTS-evner.

Endnu er der mange usikre dele i ligningen, men selvom konkurrenterne har mange store projekter på vej, er Morten faktisk overbevist om Command & Conquers muligheder. Det er dog ikke mange år siden, at Eurogamer sad hos EA LA og så nogle tilsvarende selvsikre udviklere fortælle om Command & Conquer 4. Det kom bag på os, og sikkert også på EA, hvor galt det gik med dét spil. Der er uden tvivl et par lektier fra den oplevelse, som EA lader sig guide af. Et Command & Conquer skal være hurtigt og sjovt, uden at det skal ofre følsomme balancer og netværksproblemer.

About the author

Christian Donlan

Christian Donlan

Features Editor

Christian Donlan is a features editor for Eurogamer. He is the author of The Unmapped Mind, published as The Inward Empire in the US.