Crysis 3-udviklerne fra Crytek håber, at den næste konsolgeneration byder på en afsked med den traditionelle 'single-player'-spiloplevelse fra de nuværende og tidligere konsoller. I stedet håber Cevat Yerli, firmaets øverste chef, at udviklerne bruger fremtidens hurtige internetforbindelser til at bygge et større, integreret miljø oven på singleplayerformatet.

Det fortæller han i et interview med IGN.

- Jeg mener, at fænomenet 'singleplayer' helst skal forsvinde. Ikke at man skal være ude af stand til at spille på egen hånd, men vi skal bevæge os i retning af 'connected single-player' eller 'online single-player', når vi beskriver denne slags spiloplevelse, siger han.

Det skeler en hel del til Guild Wars 2 og Destiny, der er det næste spil fra Bungie. Begge kan som udgangspunkt spilles alene, men du vil altid være forbundet til en central server, og dine handlinger spiller ofte ind på andre menneskers oplevelser. Derudover er det i disse spil let at gå over på multiplayerunderholdning, fordi forbindelsen til et større netværk er integreret i singleplayerspillet.

- Internettet og sociale medier kan sparke gang i singleplayer med en helt ny kontekst og helt nye fordele, som gør, at du bliver en del af en større fortælling snarere end en lukket og stram narrativ.

Udtalelserne skal ses i lyset af, at Cryteks strategi for de næste fem år er at gøre alle sine spil til free-to-play-titler. Med andre ord skal det være gratis at hente eksempelvis Homefront og Crysis i år 2018, men det vil koste mindre beløb at få adgang til alle missioner, alt isenkram og opgraderinger, der kan gøre det lettere at avancere.

Her tænker udgiveren sandsynligvis, at grænsen mellem single- og multiplayer skal opløses for at få modellen til at omsætte tilstrækkeligt.

About the author

Christian Kruse

Christian Kruse

Contributor

Christian har skrevet om computerspil i 10 år og har set alle ender af branchen: som teenager på jagt efter gratis spil, som chefredaktør for Boomtown-imperiet og som highbrow spilanmelder på Politiken. I denne periode brugte han sin fritid på en uddannelse som læge, og kl. 4 om natten har du lige så stor chance for at møde ham i en skadestue i Jylland som i et spil Civilization. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009 for at bringe et nyt spilsite til tops i den støvede og fastgroede danske spilbranche.