Preview af Insomniacs Fuse

Et spil i konstant forandring

På mange måder er Fuse præcis det som mange folk higer efter - et nyt spil, i en tid hvor næsten alle spil der bliver udgivet er efterfølgere til eksisterende spil. Og så kommer det endda fra en i forvejen elsket udvikler, Insomniac, som endeligt har valgt at udgive til både Xbox 360 og PS3.

På en masse andre måder er Fuse dog præcis det folk ikke vil have - endnu et standard skydespil. Desuden har spillet i løbet af sin udvikling gået fra en mere livlig grafik til noget der minder om det man i forvejen kender fra andre spil.

I det 16 måneder der er gået siden spillet Overstrike (som Fuse hed i starten) blev annonceret, har enormt meget ændret sig. "Ethvert spil vi har lavet har gennemgået massive forandringer," fortalte Insomniacs Ted Price til Eurogamer ved EA presse begivenheden i London. "Ratchet & Clank var meget anderledes til at starte med. Resistance var noget helt andet under udviklingen."

"Fuse har dog ikke ændret sig helt lige så meget - det har bare ændret sig senere i sin udvikling, og jeg er sikker på at det overrasker folk eftersom vi allerede havde udgivet noget om spillet."

Det de allerede havde udgivet var en kort trailer ved sidste års E3, en farvefuld lille sag som havde mere til fælles med Ratchet & Clank serien end det havde med det mere dystre Resistance.

Da det genopstod som Fuse sidste måned var mere end bare navnet ændret. Den glade farvefulde grafik var erstattet med noget mørkere, en beslutning man har taget pga. den fremmed energikilde Fuse som spillet omhandler.

"Det gik op for os ret tidligt at historien i spillet drejede sig meget om Fuse - men at det ikke var en del af selve gameplayet på samme måde, " siger Price. "Derfor ændrede vi vores fokus med gameplayet således at det også handler om Fuse, og begyndte for alvor at arbejde med udviklingen af Fuse våben og vores opgraderings system, så vi kunne have Fuse til at drive både historien og selve spillet."

"På det tidspunkt kom spillet til at handle meget mere om Fuse end det havde gjort i forvejen. Desuden lod vi også våbenene udvikle sig til noget meget voldsommere og vildere end før samtidigt med at vi gjorde historien lidt mindre overdrevet."

Historien i spillet er blevet gennemgået meget nøje i en film fra Insomniac tidligere på ugen. Den er i sig selv i særligt nyskabende - man er en del af en gruppe lejesoldater som den amerikanske regering har hyret til at finde kraftkilden Fuse, som er blevet stjålet af gruppen Raven. I den sammenhæng kommer man til de mest eksotiske dele af verden for at bekæmpe Raven, og forsøge at få fat i det fornævnte Fuse./p>

"Spillet foregår i et meget stiliseret univers, " indrømmer Price. "Det er på ingen måde en militær simulator. Spillet har masser af humor, men det er en mere sofistikeret humor, og vi kan fortælle en meget mere sofistikeret historie med den tone vi har nu."

At kalde humoren for sofistikeret er måske lidt af en overdrivelse da Fuse har den samme platte humor som har defineret de tidligere Insomniac spil. Det har dog også de overdrevne våben fra deres tidligere spil, og uanset hvad man synes om historien eller udseendet af spillet, så er våbenene ret fede.

Der er fx Arc Shot, en armbrøst som skyder med pile lavet af superophedet kviksølv, som kan spidde fjender for derefter at sætte ild til deres spiddede kroppe. Hvis du spiller som Naya har du en Warp Rifle som skyder med antistof som sætter sig fast på fjenderne, og når der er en stor nok koncentration skaber sorte huller som får dine fjender til at implodere. Desuden kan Warp Rifle bruges til at bøje lyset omkring Naya og dermed gøre hende usynlig. Izzy har Shattergun, som er i stand til at krystallisere fjenderne og løfte dem op i luften, hvilket er enormt nyttigt til at få op fra deres skjul. Shattergun kan desuden bruges til at heale dine venner. Sidst men bestemt ikke mindst har vi Dalton Brookes som får Mag Shield som kan stoppe fjendernes skud. Desuden har du mulighed for at sætte et midlertidigt skjold op som man kan gemme sig bag, og så skyde igennem.

Hver af de våben er unikke til den karakter som har dem, men heldigvis kan man i Fuse til enhver tid skifte imellem de forskellige karakter, så på den måde er man aldrig bundet til kun at spille én karakter. Når man spiller sammen med andre er der mange specielle måder at bruge våbenene sammen, og det lønner sig i form af flere erfaringspoint som man kan bruge til at opgradere sin karakter.

Modtagelsen af Fuse har ikke udelukkende været positiv indtil videre. Mange folk er skeptiske over Insomniacs samarbejde med EA, og mener at de har været skyld i det voldsomme skift i grafik. Ted Price afviser dog påstandende. "Der har været meget diskussion hos Insomniac om hvorvidt vi skulle lave et mere familievenligt spil eller et mere alvorligt spil. Det var en hård beslutning - men det var vores egen beslutning. Det er vores spil, så det skal det være."

Desuden er Insomniac, som ikke er bange for at prøve noget nyt, nok ikke færdige med at justere Fuse endnu. "Det i har set kommer til at udvikle sig visuelt," siger Price om det nuværende udseende. "Vi lytter helt bestemt til feedback fra traileren. Karaktererne ser faktisk anderledes ud nu end de gør i den film."

Det bliver helt klart spændende at se mere om Fuse. Man kan jo kun håbe på at det formår at skille sig ud fra alle de andre skydespil der er på markedet - både visuelt og spilmæssigt.

Jump to comments (0)

About the author

Mads Madsen

Mads Madsen

Contributor

Mads Madsen er vores hardcore League of Legends gamer, hvor han helst render rundt og forgifter fjenderne som Singed eller Teemo. Når han ikke er logget ind i LoL spiller han co-op spil med vennerne på PS3 eller spiller Indiespil fra Steam. Desuden hopper han gerne omkring i Europa for at prøve de nyeste spil. Sideløbende med dette får han tid til at studere guitar på musikkonservatoriet i Esbjerg. Har været hos Eurogamer siden 2012

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading