Indiespil, Kickstarter og Greenlight er det nye sort, det skal der ikke herske tvivl om. Og efter Playdeads store succes med LIMBO, er der helt sikkert flere mindre danske studier, der øjner muligheder i udvikling i mindre målestok. Et af de håbefulde firmaer hedder Beta Dwarf Entertainment, og de holder til Karlslunde, ganske tæt på Eurogamer.dk's redaktionsborg.

Beta Dwarf opstod dog oprindeligt på medialogi-linjen på Aalborg Universitet med ønsket om at udvikle kommercielle computerspil på basis af drømme og hårdt slid, og det er derfor, det omkring 18 mand store team vil ses som dværge, der ihærdigt hamrer deres vej mod et færdigt produkt, koste hvad det vil. Forced hedder spillet, som er den lille udviklers aktuelle store satsning, og som i øjeblikket er kandidat på Greenlight og snart lanceres på Kickstarter med et mål på 40.000 USD. Der er tale om et actionspil, som primært skal spilles i co-op med 2-4 spillere enten lokalt eller online, men det er også muligt at tackle spillet alene. Spillet skalerer sine udfordringer til antallet af spillere, så to spillere potentielt vil have en helt anderledes spiloplevelse end fire.

1
I Forced skal spillerne samarbejde om at tæske ækle dæmoner sonm ham her

Som spiller kastes man ud i rollen som en gladiator, der er blevet tvunget til at kæmpe for sit liv i en række forskellige arenaer, forhåbentlige i samarbejde med andre kampfæller i samme situation. Spillerne kan vælge mellem fire våbentyper, der effektivt set definerer dem som en bestemt klasse. Er du den defensive type, så skal du tage et Frost Shield, som kan beskytte dig og fryse dine fjender. Kan du lide at kæmpe på afstand, så er Storm Bow dit foretrukne våben, og med den i næven kan du i bedste Thor-stil hidkalde lyn og torden. Aggressive typer kan vælge Volcanic Hammer, der som navnet antyder kan knække fjendens pandebrask i nærkamp eller fremkalde jordskælv og magma. Til sidst er der selvfølgelig en mulighed for de mere listige snigere i form af Spirit Blades, som er to hurtige daggerter, som også kan hjælpe spilleren selv i kamp. Det er spillerne frit for at vælge mellem disse våben og opgaderinger til samme i løbet af spillet, og man kan altså blive bedre til dem alle i løbet af spillet i stedet for at være fastlåst i en bestemt klasse.

"Der er tale om et actionspil, som primært skal spilles i co-op med 2-4 spillere enten lokalt eller online, men det er også muligt at tackle spillet alene. Spillet skalerer sine udfordringer til antallet af spillere, så to spillere potentielt vil have en helt anderledes spiloplevelse end fire"

Når man angriber en fjende med specifikke angreb, sættes der et "mærke" på den. Dette fungerer som et combosystem i multiplayer, hvor flere spillere kan maksimere den skade, de gør på fjenderne. Ligeledes skal man i co-op også time sine angreb i forhold til, hvornår fjenderne forsøger at rejse sig op, når de er slået omkuld. På den måde kan flere spillere dominere en modstander effektivt.

2
Spillet har også rollespilselementer i form af forskellige evner, der kan skiftes mellem

Det sidste værktøj i spillet er den såkaldte Spirit Mentor, som er en lysende kugle, der følger spillerne omkring. En spiller kan bede den om at blive på stedet eller om at komme hen til vedkommende, og dette skal bruges til en lang række ting i spillet. Spillernes Spirit Mentor kan interagere med objekter, som spillerne ikke selv kan, og den kan også nå steder hen, der ellers ville være utilgængelige. Det er nøglen til at løse mange af spillets opgaver.

Vores umiddelbare indtryk af Forced er, at det er et lovende lille spil med rig mulighed for samarbejde og spillerkreativitet. Rent visuelt ledes tankerne hen på Magicka eller Diablo, og det er Unity-motoren, der lægger kræfter til. Det ser ganske pænt ud, omend lidt simpelt, men i de højere opløsninger bragte det min Asus G73JH-laptop i knæ, selv om den ellers fint er i stand til at afvikle Skyrim og Guild Wars 2. Vi håber, at Beta Dwarf kan optimere ydelsen. Musikken er tilpas stemningsfuld, og skaber en god atmosfære. Der er altså lagt op til en potentiel succes, og det går efter sigende også godt med spillet på Greenlight, hvor brugernes feedback generelt har været positiv. Vi håber dog på, at spillets tempo kan øges inden udgivelsen, da man i øjeblikket bevæger sig, som om man traskede rundt i kviksand. Og så er der lige demoens intosekvens... Den er bare midlertidig, ikke drenge og piger?

Hvis Beta Dwarf formår at kvase disse kritikpunkter inden udgivelsen, så tror vi dog på, at Forced kan gå hen og blive et rigtig godt lille spil. Der skulle være tid nok, da spillet er sat til at udkomme i begyndelsen af næste år, til både pc og konsoller. Vi krydser fingre for endnu et dansk indie-hit til den tid, og vi følger selvfølgelig udviklingen af Forced nøje herfra.

About the author

Jonatan A. Allin

Jonatan A. Allin

Contributor

Jonatan er en langhåret pixelfetichist, som elsker fightingspil, indiespil, rollespil, bilspil, chiptunes, dødsmetal og mikrobryggerier. Han mener, at spilindustrien endelig er ved at blive voksen, men han kæmper en hård kamp for aldrig selv at blive det. Han har en achievement i engelsk og film- og medievidenskab fra KUA. Jonatan har lusket rundt på Eurogamer siden 2009