Dead or Alive-serien har altid fået på puklen for at være "simplere" end de rivaliserende serier. Teknisk set kan der være noget om sagen, hvis man ser på fx manglen af sidesteps, men kompleksiteten i selve gameplayet er på mange måder fuldstændig på højde med spil som Tekken, og hold-systemet (som de fleste kender som "counters") føjer et ekstra lag af psykologisk terror til, som ingen andre fightingspil kan matche.

Det er dog ikke de tekniske meritter, spillet er kendt for. Lad os være ærlige: Dead or Alive er og bliver jo serien med alle brysterne og så lige ham ninjaen... hvad er det nu, han hedder? Det er ikke subtile mennesker, der designer figurer hos Tecmo, og det har altid været meget op ad bakke for en inkarneret fan som jeg at få folk til at se forbi orgiet af svulmende barme. Tecmo har bestemt heller ikke gjort det nemmere med sine ekstremt lumre spinoffs som Dead or Alive Xtreme Beach Volleyball. Det er synd, for spillets figurer er faktisk ganske underholdende, og det har alle dage været en fornøjelse for mig at se deres bindegale historier, når man gennemførte spillet. Objektivt set er der dog ingen tvivl om, at både Street Fighter, Tekken og Virtua Fighter har figurer med en hel del mere kant (og en hel del færre kurver), og det har nok i virkeligheden gjort mere skade end gavn for DOA at have fokuseret så meget på liderlige teenagedrenges fantasier.

Tiderne har ændret sig for fightingspillene, og i modsætning til forgængeren lander Dead or Alive 5 midt i et hav af fantastiske fightingspil. Har Tecmo så valgt at gøre spillet lidt mere seriøst for at kunne blive taget alvorligt? Ja og nej. Der er ganske vist gjort en indsats for at gøre ansigter og animation mere livagtige og "realistiske", frem for det plasticdukke-agtige look i forgængerne, men Tina Armstrong har større meloner og mindre BH end nogensinde. Spillets nye figurer viser dog, at Tecmo prøver... i hvert fald en lille smule. Vi har taget et hurtigt kig på dem her ved spillets udgivelse.

Mila

Dette er ikke det første japanske spil, som er blevet beskyldt for at være en smule sexistisk, og det er heller ikke det første, som vælger at prøve at løse det ved at tilføje en kvindelig figur, der kan mere end bare at vise alle sine herligheder frem. Jeg er ikke sikker på, at det løser alle de moralske problemer at tage en rigtig drengepige med, men faktum er, at Mila ser ud til at være en ganske spændende figur at spille, og det er jo i virkeligheden det, det handler om. Mila er en spansk pige med ben i næsen, hendes kampstil er MMA, og hun må siges at være en noget anden type end andre udøvere af sportsgrenen i andre fightingspil, såsom den tårnhøje steroidebombe fra Tekken, Craig Marduk. Milas stil er primært stående MMA med elementer fra boksning og kickboxing, men hun kan sagtens rive folk rundt på gulvet med takedowns og Vale Tudo-teknikker, når det skal være. Mila ser ud til at være et glimrende alternativ til spillets show-wrestlere Tina og Bass, og hendes stående spil er hurtigere og mere fleksibelt end det, vi finder hos kombinationskæmpere som Bayman eller Leon.

mila
Milas hårde MMA-stil står i skærende kontrast til hendes udseende.

Rig

Jeg aner ikke, hvor rygtet startede, men i al den tid, hvor jeg spillede Dead or Alive 4, verserede der rygter om, at Tecmo ville frigive en taekwondo-kæmper som DLC. Det skete aldrig, men det er påfaldende, at den anden nye figur i Dead or Alive 5 netop bruger denne stilart. Om det er rygtet, der har skabt figuren eller omvendt, vides ikke. Til gengæld kan vi sige, at Rig ikke er den helt typiske koreanske fighter. Hans figurdesign er efter min mening en smule uinspireret, men vi skal ikke afskrive ham med det samme af den grund. I modsætning til Hwoarang fra Tekken har han et stort antal slagteknikker, og er derfor en mere all-round fighter, der kan mere end at lave flashy spark. Rig kan også gå i Flamingo stance, hvorfra han har omkring 20 unikke angreb og sågar også kasteteknikker og et guard break. I denne position har han meget store muligheder for mixups, men har til gengæld sværere ved at forsvare sig, da han fx ikke kan dukke sig for høje angreb. Stillingen ser måske udsat ud, men som med stort set alle stances i fightingspil er den livsfarlig i de rette hænder. Rig er også god med ryggen mod modstanderen, hvor han ligeledes har en række unikke angreb, der kan redde ham ud af ubehagelige situationer. Rig lader til at være en hurtig, offensiv figur med mange mixups og medium styrke.

rig
DOA-teamet forsøger at skabe en mere rå stil med Rig.

About the author

Jonatan A. Allin

Jonatan A. Allin

Contributor

Jonatan er en langhåret pixelfetichist, som elsker fightingspil, indiespil, rollespil, bilspil, chiptunes, dødsmetal og mikrobryggerier. Han mener, at spilindustrien endelig er ved at blive voksen, men han kæmper en hård kamp for aldrig selv at blive det. Han har en achievement i engelsk og film- og medievidenskab fra KUA. Jonatan har lusket rundt på Eurogamer siden 2009