X-Plane 10 Anmeldelse

Jorden rundt gennem 25.000 lufthavne.

Velkommen til X-Plane 10. X'et står for ekstra: Ekstra realistisk, ekstra stort, ekstra svært og, allervigtigst, ekstra komplekst og ekstra kompliceret. Og, måske, står det også for: 'kun for voksne'.

X-Plane serien er en hyperteknisk flysimulator hvor man kan flyve over hele verden, lande på 25.000 lufthavne, designe sine egne fly, lave sit eget sceneri og terræn, prøve andres fly og andres terræn og lære en hel masse noget om opsætning af grafiske indstillinger, skærmopløsninger, anisotropisk filtrering og forskellen på FXAA og almindelig AA og ventetid. Ja, man lærer nemlig at vente mens simulatoren loader og det gør den tit og længe. Men heldigvis er der meget at vente på.

X-plane er, som Microsofts Flight Simulator serien var det til og med 10-versionen, en fantastisk sandkasse. I X-plane kan man flyve alle typer fly, lige fra rumfærgen til en ydmyg Cessna 172 Skyhawk og alt midt i mellem, men eftersom der ingen 'gameplay' struktur er i simulatoren, for det er nemlig en simulator og ikke et spil, er det fuldstændig op til en selv at finde på aktiviteter.

6
Udover Seattle er der ingenting i X-planes verden. Lufthavne er tomme, byer ikke eksisterende eller autogenerede husklynger der alle, uanset hvor man er i verden, pudsigt nok ligner californiske huse. Her ses Jackson Hole i Rocky Mountains.

Mødet med et kolossalt program som X-Plane er på mange måder en øvelse i frustrationer. Min egen historie startede, ja, man skammer sig næsten over at indrømme det, med 4-5 timers hjernedød headbanging i form af testning af hardwarekonfigurationer. Tal om ensformigt, monotont arbejde. Det er så ufattelig frustrerende at spilde tid på, men jeg kan simpelthen ikke lade være. Når jeg starter X-Plane op og får 8 frames per sekund på en i7 860 2.80 GHz, 8 GB ram og et GTX 560 Ti tager fanden ved mig. Hvad nu hvis justerer dette parameter? Skruer lidt ned her? Hvad siger de på forummerne? Og den ene test afløser den anden. Faneblade klikkes. Spillet lukkes og startes op igen i en uendelighed og man får ikke logget så meget som et minuts flyvetid. Efter at timer er kommet og gået og er tørstig og sulten og radbrækket på sin stol foran skærmen kommer punktet hvor man bare må erkende at grafikken i X-Plane på de højeste indstillinger er for stor en mundfuld for mit hardware.

Selvom programmet måske ikke er helt optimeret er det er ikke så underligt for det antal objekter der skal renderes samtidig af grafikkortet får normale first person shooters til at virke som Commodore 64 spil. Men der er også tradition i situationen. På en eller anden måde er hardware problemer en fast del af hobbyen når man flyver flysimulatorer. De har altid, fra første inkarnation af Flight Simulator i 1982, været den ultimative test af ens udstyr og ens tålmodighed og årsagen til at man i et svagt øjeblik overvejer overclocking. Et godt råd: Lad. Være.

Så for at spare jer, vores kære læsere, for at spilde ligeså mange timer som os på at nå frem til den samme erkendelse af, at jeres computere bare er dårlige, får I her vores setup. Bare brug og drop al 'tweakingen'.

1
XP10 bringer enhver computer i knæ på højeste settings, men selv når man skruer ned for dem kan det være svært at gennemskue hvilke der egentlig betyder noget. Alt under 25-30 FPS er ikke optimalt i en flysimulator og det har XP10 svært ved at klare på min maskine.

En realistisk flysimulator er bygget på tre søjler: grafiske elementer som skygger, lys osv., verdensdesign, det vil sige hvordan ser den tredimensionelle verden omkring flyveren ud samt elementer som ATC og navigation, og aerodynamikken. Den treenighed skal pakke den virtuelle pilot ind i en oplevelse af at han er et andet sted, at tingene, lige fra belysningen inde i cockpittet til instrumenternes funktioner, virker som i virkeligheden. Den skal begrænse og styrke ham på samme tid.

Der er ingen tvivl om at X-Plane isoleret set som grafisk platform er en del foran Microsoft Flight. Potentialet er ihvertfald stort. Belysning, særlig om natten, er formidabel, skygger i cockpittet, bumpmapping på terrænet, systemet med vejnettet der tager vejdata fra internettet og lægger dem oven på terrænet; alt det medvirker til at gøre X-plane til et imponerende og fremtidssikret produkt.

Læs om vores karaktersystem

Jump to comments (0)

About the author

Martin Wiinholt

Martin Wiinholt

Editor-in-chief, EG.dk

Martin kan godt lide virkeligheden. Han er faktisk så opslugt af den, at han hver gang chancen byder sig opsøger den i sine favoritgenre blandt krigs- og fartøjssimulationer på pc. Er desuden set tænde for en Wii helt uden at tøve. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading