1
Dyack mener, at brugt dræber. (Foto: Brant Ward - The Chronicle)

Hvis salget af brugte spil fortsætter med uformindsket styrke, vil vores branche æde sig selv, mener chefen for Silicon Knights, Denis Dyack.

Spilskaberne kunne førhen stole på den lange hale ift. salg, hvilket vil sige, at et spil over tid ville blive solgt i en passende mængde.

"Nu findes der ingen hale, som holder salget oppe længe efter udgivelsen" fortæller Dyack til Eurogamers søstersite GamesIndustry International.

"Bogstaveligt talt findes det meste salg i løbet af de første 3 måneder efter udgivelsen, hvilket har ført til den uheldige tendens, at du skal sælge spillet rigtigt hurtigt og derefter skal du gøre alt muligt andet for at få penge," tilføjede han med reference til DLC. Som resultat hævder Dyack, "at brugte spil øger omkostningerne ved spil" og ligeledes, "at brugte spil æder branchen".

"Hvis udvikler og udgiver ikke får indtægter derfra, er det ikke et spørgsmål om "Hey, vi vil bare forhøje prisen over for forbrugerne og kradse ind". Vi prøver bare at overleve som industri. Hvis brugte spil fortsætter på denne måde, kommer det til at æde sig selv, og der vil ikke være en industri," siger han og fortsætter: "I toppen har du triple-A spillene med budgetter på 100 millioner dollars. Men kigger du på næste generations spil, siger folk, at omkostningerne vil fordobles eller tredobles. Jeg kan ikke se, hvordan den økonomi kan fortsætte. Som branche har vi ikke råd til spil med budgetter på op til 300 millioner dollars. Nogle spil kan selvfølgelig, misforstå mig ikke. Activision med et spil som Call of Duty, de kan. Men det er ikke hele branchen. Hvad skal alle andre gøre?"

Silicon Knights er bedst kendt for GameCube-spillet Eternal Darkness: Sanity's Requiem fra 2002.

Siden da er det gået ned ad bakke. Studiets næste soloudgivelse Too Human i 2008 floppede og blev ikke til den planlagte Xbox trilogi.

Det sidste spil, der er kommet fra Silicon Knights, var X-Men: Destiny i 2011, men få uger efter udgivelsen blev mere end halvdelen af studiets ansatte fyret.

Dyack opfordrer til at holde øje med retssagen d. 14. maj, som omhandler den påståede mangel på rådgivning til den Unreal Engine 3-licens som Silicon Knights købte af Epic, som arbejdede på Gears of War da de solgte grundplatformen til brug i Too Human.

Læs også:

Spilbutikkerne tjener stort på dine spil

Brugte spil æder markedet - Udgiverne står til tabt indtjening

Fallout: New Vegas-udvikler vil brugte spil til livs

Kommentarer (0)

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading

Relateret indhold

Silicon Knights' Too Human skrottet fra Xbox Live

En juridisk strid mellem Epic og SK fortsætter

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

Seneste

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

Skyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Annonce