Wargame: European Escalation Anmeldelse

Tid til at kaste terninger og krydse floder.

Da vi så Wargame: European Escalation i august sidste år på Gamescom, var min første tanke: bare det er et rigtigt krigsspil. Den underliggende grafiske terrænmotor er, udover at den ser rasende godt ud, et teknisk vidunder, og selvom landskaberne tæt på måske man være en smule aseptiske, er de fra luften, og det er der, man mest vil se dem fra, fotorealistiske og bare helt enorm store. Her duver sennepsmarkerne i sandhed, og hvis størrelsen er en kvalitet i sig selv, og det er det jo, det ved enhver, så er Wargame alene af den grund et fremragende spil.

Spillet foregår under den kolde krig, i firserne, og Wargame kommer med et imponerende katalog af koldkrigsmateriel, der får det til at løbe koldt ned ad ryggen på en koldkrigsbarn som undertegnede. Hind og Havocs, BRDM'ere, BMP'ere og de mange tyske rovdyr: leoparder, geparder, mardere. Alle enhederne er genskabt med en imponerende sans for detaljer, og Eugen Systems har helt styr på hvilke enheder, der har stabiliseret kanontårn, hvilke der har IR sigte, og hvor hurtigt de alle sammen kan køre.

Men Wargame er ikke et 'wargame', og man skal ikke tro, at man får en tallerken Achtung Panzer eller Combat Mission. Det er et fuldblods RTS, der i tidens ånd er uden basebygning og ressourceindsamling, men til gengæld kommer med et nytænkende og effektivt strategisk lag, der bestemmer, hvilke enheder man kommer på banen med i næste slag.

Uanset om man spiller NATO eller Warszawa Pagten, starter spillet med, at man har en lille håndfuld enheder, en enkelt deling tanks, en rekognosceringsenhed og noget infanteri med raketkastere og måske en helikopter og noget artilleri. Disse enheder rykkes rundt på kortet, på veje eller cross country, og der er regler for forsyning af enhederne, de har begrænset ammunition og brændstof, for moral, hvis de for eksempel lider for mange tab eller kommer under artilleribombardement, kan det ende med, at de flygter. Med den slags regler og funktionalitet må Wargame ses som et seriøst forsøg på at re-aktualisere den noget støvede 'wargame' genre, og de gode franskmænd, som vi talte med på Gamescom, lagde da heller ikke skjul på, at de selv gerne spillede Combat Mission. Det gør Wargame til et RTS, der er lidt skarpere og mere interessant end den fastfood ret, man normalt bliver udsat for i genren.

Læs om vores karaktersystem

Jump to comments (0)

About the author

Martin Wiinholt

Martin Wiinholt

Editor-in-chief, EG.dk

Martin kan godt lide virkeligheden. Han er faktisk så opslugt af den, at han hver gang chancen byder sig opsøger den i sine favoritgenre blandt krigs- og fartøjssimulationer på pc. Er desuden set tænde for en Wii helt uden at tøve. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading