Spelunky er et spil om historier. Store historier, der kan vare flere timer, 5 sekunders anekdoter og alt hvad, der måtte findes ind imellem. Spelunky er ikke defineret af en bestemt slags. I stedet, efter flere timers spillen og restarts, flyder fortællingerne sammen, og ud af dine fejltrin og triumfer træder en episk fortælling frem.

Det er slet ikke dårligt for en roguelike platformer med en rødnæset helt. Spelunky blev i 2008 udgivet til PC, og denne XBLA remake er den ægte vare: Både grafik og lyd har fået en opfriskning, der er tilføjet nye objekter og zoner, og spillet har bibeholdt originalens geniale hang til uheld og katastrofer.

De nye visuals er flotte. Som med enhver update til en klassiker er der dem, der vil sværge blindt til originalens pixelerede charme, men den nye håndtegnede grafik er flot og farverig, og holder sig lige nøjagtig nok tro mod originalens sprites.

1

Der er også en helt ny detaljegrad i effekterne, hvilket kan være noget så simpelt som en lille støvsky, når man lander eller de imponerende lyseffekter i mørke baner. Det bedste er dog blodpartiklerne, der farer ud af besejrede fjender - store røde blodbolde, der eksploderer ud af fjenden og forsvinder splattende ud i intetheden.

Som sagt har lyden også fået en kærlig hånd, og nogle af originalens chiptunes er blevet opdateret, og andre er blevet erstattet. Det kan være svært at sætte ord på, hvad Spelunky XBLA's soundtrack er for en størrelse: I bund og grund er det chiptunes, der er indspillet med egentlige instrumenter og tilsat moderne synth. Og hvordan er det så? Der er et enkelt track i Templet, der er så godt, at når det går i gang, er jeg halvvejs i himlen.

Man kan ikke lytte til det uden at føle sig tilskyndet til heltegerninger. Og i Spelunky er den sikre vej til en hurtig død at spille helt. Afstraffelse lærer en at tage den med ro. Se dig for, før du hopper (spikes!), vær varsom i nærheden af krukker (slanger!), husk altid at tjekke loftet (edderkopper), hold et vågent øje med væggene (pile!) og saml aldrig en gylden statue op uden at have en solid flugtplan.

Spelunky er en 2D platformer, der låner roguelike elementer med random-genererede (og fuldt ud destruerbare) baner placeret i en større sammenhæng. I hver bane er målet at finde frem til døren, der altid befinder sig et sted i bunden af banen, men hver bane er en kombination af en labyrint og en manifestation den sikre død, fyldt til randen med gemte skatte, lokkende hemmeligheder, dødbringende fælder og monstre, store som små.

About the author

Rich Stanton

Rich Stanton

Contributor

Rich Stanton has been writing for Eurogamer since 2011, and also contributes to places like Edge, Nintendo Gamer, and PC Gamer. He lives in Bath, and is Terran for life.