Eurogamer.dk: Fortæl lidt om dig selv og dit job.

Jan Neiiendam: Mit barbarian navn er "Briath the Bonebreaker", som har fulgt mig siden mine tidlige Dungeons & Dragons dage, over Diablo til Neverwinter Nights og Conan. Lige nu spiller jeg dog Uncharted 3 og har påtaget mig Nathan Blakes identitet. I min fritid kalder andre mig for Jan. Jeg er 43 år og har hjemme min egen spil fokusgruppe i form af mine fire børn der er mellem 2 og 14 år.

I mit daglige virke arbejder jeg for at Danmarks knapt 80 spiludvikler virksomheder har en stemme i den offentlige debat og et samlingssted i form af Computerspilzonens aktiviteter. Det er et vigtigt arbejde, fordi Danmark har brug for en forebyggende og proaktiv tilgang til spiludvkling, som er i tråd med den real-time karakter som kendetegner spilsektoren. Spilsektoren er en pioner inden for det bredere forbruger-internet og digital økonomi. Den repræsenterer en vigtig byggesten i det danske digitale økosystem, og sikrer kreativitet, teknologi og forbrugernes engagement. Men først og fremmest skaber den de fedeste danske produkter til et globalt publikum. Ingen nævnt ingen glemt!

Eurogamer.dk: Hvordan havnede du i spilbranchen?

1
Jan Neiiendam, Computerspilzonen.

Jan Neiiendam: Jeg har på en måde altid følt mig som en del af branchen. Min vej ind begyndte som for mange andre i min generation i form af Commodore64 spil hjemme og arkadespil i Palads biografen i København, og på den lokale grillbar. Professionelt har jeg arbejdet med spil siden jeg i 1996 begyndte i den amerikanske spil- og legetøjsproducent Hasbros nordiske afdeling. Foruden et fantastisk katalog af brætspil, så fik jeg der de første erfaringer med distribution af PC titler under Hasbro Interactive. Siden har jeg arbejdet med spilprodukter og licenser i mange former, senest som adm. direktør i Egmont Serieforlaget, der er Egmonts selskab med magasiner og børneprodukter. Her var jeg bl.a. ansvarlig for magasinudgivelserne SuperPlay og Playstation magasinet i Danmark.

Eurogamer.dk: Hvad ser du som de største udfordringer i branchen?

Jan Neiiendam: Danske spiludviklere kan med stolthed gøre langt mere opmærksom på kvaliteterne. Den danske spilindustri havde i 2010 ca. 600 fuldtidsansatte, knapt 80 virksomheder, og omsatte i produktionsværdi for ca. 500 mio årligt. Heraf var 2/3 eksport, fordelt på over 100 forskellige produkter. Det er efter min mening bare begyndelsen - potentialet er til stede for en fordobling af både omsætning og antal ansatte inden for få år. Men vi skal handle nu.

Set fra de danske spiludvikleres synspunkt ser jeg en stor udfordring i, at danske politikere og investorer ikke forstår og særligt ikke anerkender den kvalitet og det potentiale som findes for danske spilproduktioner. Desværre er det i dag sådan, at Danmark ikke har de rammer som skal til for, at danske spil-iværksættere og selvetablerede producenter anser det for attraktivt at have deres produktion her i landet. Det er paradoksalt, at vi har masser af dansk talent og et voksende verdensmarked for spil, men desværre er danske politikere og måske særligt embedsmænd og investorer ikke modige og tålmodige nok til at satse på at investere i væksten og den profit som kan skabes til Danmark gennem et øget fokus på spilbranchen i Danmark.


Eurogamer.dk: Hvilke trends kommer til at dominere spilverdenen det næste år?

Jan Neiiendam: Spil sektoren er dynamisk, kreativ, spændende og omsiggribende. Det er en af de hurtigste voksende segmenter globalt inden for underholdnings- og mediebranchen. Eksplosionen i online aktivitet og de sociale mediers revolution driver en fænomenal vækst for onlinespil- og mobilspil segmenterne i særdeleshed. Disse segmenter har en værdi af US $ 24,8 mia i dag og en forventet samlet årlige vækstrate på 14,9 procent og 11 procent henholdsvis i løbet af 2011-2015. Den samlede globale spilsektor forventes at vokse fra US $ 59,3 mia i dag til US $ 82.4 mia i 2015, en samlet årlig vækstrate på 8,2% (PWC's seneste Media Outlook rapport).

Det lyder måske som en kliche, men jeg tror, at det eneste konstant fortsat bliver forandringen. Markedet er drevet af forandring i forbrugeradfærd, ændringer i teknologi og ændringer i forretningsmodeller. Mange danske spiludviklere er derfor optaget af, hvilke platforme det er rentabelt at producere til, og hvilke forbrugersegmenter der kan og vil betale for deres indhold. Den helt nødvendige markeds- og forretningsmæssige dialog i samklang med et fortsat stenhårdt fokus på kvalitet i absolut verdensklasse bliver endnu mere udtalt for branchen det kommende år. Først om tre til fire år tror jeg, vi ser mere faste forretningsmodeller som vil give flere profitable produkter og flere investeringer i branchen. 


Eurogamer.dk: Hvad kan du bedst lide ved videospil?

Jan Neiiendam: Når jeg har tid til at spille dem. Jeg nyder både at spille alene og med mine børn - også selvom jeg oftere og oftere oplever at blive slået for vildt i FIFA 12.

-

Tryk her for at se samtlige Checkpoint interviews hos Eurogamer.dk. Flere er på vej.

About the author

Kristian West

Kristian West

Eurogamer.dk

Eurogamer er det mest toneangivende website i Europa om spil til pc og konsol. I 2009 lancerede en dansk udgave med en dansk redaktion. Vi findes også på tysk, portugisisk og mange andre unikke sprog. Faktisk er Eurogamer det største uafhængige netværk af websites om videospil i Europa.

Flere artikler af Kristian West

Kommentarer (0)

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Seneste

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Annonce