Namco Bandais udviklingshold Project Sol er i fuld gang med at lægge sidste hånd på næste spil i Soul Calibur-serien. Jeg har haft fornøjelsen af at møde Daishi Odashima fra Project Soul og spille et par omgange af SoulCalibur V mod ham.

SoulCalibur V forsøger at genvinde noget af den stjerneglans og status, som serien havde i starten af sin livscyklus. Kampsystemet er lavet om fra bunden af og er blevet justeret til at være optimalt til spil over internettet. Den tunge fornemmelse, som fandtes i det fjerde, spil er væk, og udviklerne har snuset til konkurrencen og indført både pareringer, counters og special-kombo'er.

2
Kampsystemet er lavet om fra bunden af og er blevet justeret til at være optimalt til spil over internettet.

Odashima fortæller, at der var mange internt i Namco, der var utilfredse med SoulCalibur IV, mestendels med online-delen, men også med balancen og andre dele af spillet. Derfor har de ændret en masse, lavet en masse forbedringer og arbejdet ekstra hårdt for ikke at begå samme fejl igen.

SoulCalibur V føles ganske rigtigt meget anderledes allerede fra det øjeblik, jeg får controlleren i hånden. Afslutningerne er blevet fjernet, og Soul Gauge er der heller ikke noget spor af. I stedet er der nu et Special-meter, der fyldes op alt efter, hvor godt jeg spiller, og tillader kraftfulde special-angreb. Man kan stadig slå modstanderens panser i stykker, men måleren, der indikerer præcis, hvornår den er fjernet, er væk, og jeg skal selv holde øje med, hvor meget jeg har klædt modstanderen af.

I det defensive spil er forskellen mere tydelig. Måden blokeringer håndteres på er meget bedre. Det gamle Guard Impact, hvor det var skæbnesvangert at ramme ved siden af, er blevet erstattet med noget, der hedder Just Guard. Hvis jeg blokerer på det rette øjeblik, er den en betydelig reduktion af den tid, der skal til for at lave et modangreb.

En anden nyhed er, at muligheden for at slå modstanderen ud af ringen ikke betyder en automatisk sejr. Mange baner er i flere niveauer, og ryger den ene spiller ud over kanten, hopper den anden med, og kampen fortsætter. Odashima påpeger, at dette er et skridt mod at gøre omgivelserne vigtigere for spillets udfald, og han betragter næsten banerne som en tredje spiller.

1
Når Taki peger på noget, får hun tingene som hun vil ha' dem.

SoulCalibur-serien har længe haft tradition for at invitere gæste-figurer med. Denne gang er det ingen ringere end Ezio Auditore da Firenze fra Assassin's Creed, som deltager. Personligt har jeg altid haft svært ved denne form for blanding af universerne, da det mest af alt virker som et billigt trick for at få mere omtale. Ezio føles dog, som om han hører langt mere hjemme her end for eksempel Yoda, Darth Vader og Spawn, som vi har set i nogle af forgængerne. Da jeg spørger, om det ikke er svært at gøre en figur som Ezio balanceret, med et utal af forskellige våben og overmenneskelige bevægelsesmønster, nikker Odashima bekræftende. Han fortæller, at det uden tvivl har været den figur, der har krævet mest arbejde, og de har måtte gå på kompromis et hav af gange for ikke at gøre ham for god i både nærkamp og på afstand med hans forskellige lange sværd og andre dingenoter.

Mit indtryk af nogle timers samvær med SoulCalibur V er overraskende positivt. Det ser ud som om, der er lagt meget arbejde i at tage serien et skridt videre og hæve niveauet, så det matcher de bedste spil i genren. Det eneste, der gør mig lidt urolig, er, at Odashima behændigt undgik alle spørgsmål omkring hvilke funktioner, vi kan forvente at se online.

Med lidt ordentlig netkode, mulighed for tilskuere og en masse forskellige indstillinger med henblik på turneringer og lignende, bliver SoulCalibur V en titel, der er værd at se nærmere på.

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading

Relateret indhold

SoulCalibur V Anmeldelse

Voldo have endnu en tur i ringen?

Namco provokerer med sensuel reklamekampagne

Bryster er OK! Pungkop er åbenbart ikke.

Ny info om Soulcalibur V

Nye ansigter. 10 procent færdigt.

Seneste

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Annonce